Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Leveranser av D200

Produkter
(logga in för att koppla)
Rätt omfattande test det där (dpreview.com). Jo, kameran verkar ju ha sina sidor, men inte bara dåliga. När man under flera år samlat på sig ett Nikonsystem vill man inte så gärna byta. Det finns nog de som tänkt tanken... Vad göra? För mig ser det ut så här: fortsätta plåta med film ett tag till, eller våga mig på en D200? Har klurat på det en hel del. Bra det där att man kan byta språk i kamerorna.
 
Lejjonet skrev:
ja, jag funderar på den nu :p *velig* Eller kanske den nya 30D men så är det ju att man måste köa "endel" för att få en, hörde att sverige fått 2 exemplar en så länge :/ generöst.. Fast om det inte är så stor skillnad mellan 20D å 30d blir det kanske 20d om den är billigare... äsh får tänka lite...

Egentligen bör du kanske ställa den frågan i 30D forumet istället för det är där Canotisterna håller till ;o)
 
pareli skrev:
Egentligen är alla testresultat ganska entydiga.
Kolla exemplevis på http://www.dpreview.com/reviews/nikond200/
Men, jag hade svårt att på allvar tro att den hade såpass många svagheter.


Den får dessa betyg på följande sajter:

DPreview: Highly Recommended

PopularPothography: Excellent image quality and low noise up to ISO 1600

LetsGoDigital: The Nikon D200 is a true shining star

CameraLabs: Highly Recommended

Tidningen FOTO: "Mycket Prisvärd", "Toppklass", "Bra Köp"

Kamera&Bild: "toppklass" och "bra köp"

Bjørn Rørslett: You get an image quality within a hair's width of the D2X

Detta är bara en del av de tester jag studerat noga innan jag bestämde mig för att beställa min D200. Den kritik kameran fått i professionella tester är främst att ISOn är något högre än hos konkurrenterna över ISO 1600 (men mer filmlik). Detta är definitivt inget som kommer störa mig i alla fall.
Sen ska dock Nikon ha lite kritik för att dom låtit x antal måndagsexemplar slinka igenom och ut på marknaden. Det är väl det som ger kameran dåligt ryckte.
 
Senast ändrad:
Daneel skrev:
Den får dessa betyg på följande sajter:

DPreview: Highly Recommended

PopularPothography: Excellent image quality and low noise up to ISO 1600

LetsGoDigital: The Nikon D200 is a true shining star

CameraLabs: Highly Recommended

Tidningen FOTO: "Mycket Prisvärd", "Toppklass", "Bra Köp"

Kamera&Bild: "toppklass" och "bra köp"

Bjørn Rørslett: You get an image quality within a hair's width of the D2X


Jo, men många av dessa är långt ifrån oberoende av kameraindustrin. Skulle dom kunna publicera en sågning av Nikons senaste toppmodell?

Faktum kvarstår: D200 är mycket svag på höga ISO och har en mycket dålig batterikapacitet. Detta är svårt att komma runt, om man använder den ordentligt.
 
pareli skrev:
Jo, men många av dessa är långt ifrån oberoende av kameraindustrin.

Haha - du är skojig du. Varför sågar dom då många andra kameror? Och även en del Nikon-kompakter. Betalar just Nikon ut mutor till systemkameratestare?

Exempelvis Phil Askey på Dpreview har extremt gott rykte som testare.
 
Clouseau skrev:
Pär du som fortfarande är analog, hur står sig D200ans brus vid 1600 mot filmens motsvarighet? Fotade aldrig annat är 100-400 på "den tiden" själv så det skulle vara kul att se en jämförelse.

Jag är både analog och digital. More is less. :-]
Film på 1600 är oändligt mycket snyggare än D200 på 1600. Då pratar jag papperskopior i 30x40. Det är alltid min måttstock.
 
Det är alltid intressant med jämförelser film-digitalt. Jag plåtar mest med diafilm ISO 50 eller 100. Det talas mycket om höga ISO här, men som jag förstår det är D200 klart bättre vid låga..? Jämförelsen diafilm ISO 100 och D200 vid ISO 100 vore intressant.
 
Gör gärna den jämförelsen, men i en annan tråd. Företrädesvis under vs. Den här tråden handlar om leveranser av D200, inte analogt vs digitalt.
 
Daneel skrev:
Bo, du som äger en D200, vad är din uppfattning om brusigheten och om batteritiden?

Bruset är ungefär samma som på D70, men det har lite olika karaktär.
Batteritiden är sämre, men det beror ju på skärmen och de större filerna som bearbetas. På D70 hade jag skärmen ställd så att bilderna visades automatiskt efter knäpp, men nu sätter jag på skärmen manuellt för att spara lite och då är det inga större problem. Men man är ju bortskämd med D70:s grymma kapacitet.

Vitbalansen kan vara lite sämre än D70 också, men jag gissar att det blir bättre när första mjukvaruppdateringen kommer. I övrigt är det bara fördelar jämfört med D70. Mycket bättre autofokus t.ex. Det går att provocera fram lite bandning runt ISO 200 också i extrem kontrast.

Men som sagt - gör en vs-tråd. Men D200 är överlägsen. Bara sökaren är ett jättelyft. Och det är verkligen viktigt till skillnad mot vissa andra saker.
 
jimh skrev:
Gör gärna den jämförelsen, men i en annan tråd. Företrädesvis under vs. Den här tråden handlar om leveranser av D200, inte analogt vs digitalt.

Kom igen nu Jim! Om den här tråden bara skulle bestå av meddelande från folk som fått sin D200 skulle vi inte kunna hålla den vid liv. Tre inlägg i veckan gör ingen tråd! ;o)
 
Slowfinger skrev:
Haha - du är skojig du. Varför sågar dom då många andra kameror? Och även en del Nikon-kompakter. Betalar just Nikon ut mutor till systemkameratestare?

Exempelvis Phil Askey på Dpreview har extremt gott rykte som testare.

Phil Askey har jag stort förtroende för, han påpekar också många brister. Jag är lite överraskad över att han sätter "Highly recommended" som slutbetyg.

Man är aldrig oberoende som kommersiell skribent. Om man skriver om kameror och får exklusiva förhandsleveranser från kameraindustrin har man begränsat handlingsutrymme. Man får inte vara naiv.

Det är egentligen de goda recensionerna som jag är mest överraskad över, nu när jag själv har testat kameran.
 
Senast ändrad:
pareli skrev:
Phil Askey har jag stort förtroende för, han påpekar också många brister. Jag är lite överraskad över att han sätter "Highly recommended" som slutbetyg.

Man är aldrig oberoende som kommersiell skribent. Om man skriver om kameror och får exklusiva förhandsleveranser från kameraindustrin har man begränsat handlingsutrymme. Man får inte vara naiv.

Var det inte Phil som inte fick någon kamera förän ett bra tag efter säljstarten?

Jag vill minnas några irriterande inlägg på dpreview om att han skulel göra en recention men att han inte fick någon kamera.

Men, D200 är ju fortfarande att betrakta som förhandsleveranser då vi är riktigt många som inte fått våra än...
 
pareli skrev:
Jag är både analog och digital. More is less. :-]
Film på 1600 är oändligt mycket snyggare än D200 på 1600. Då pratar jag papperskopior i 30x40. Det är alltid min måttstock.

Varför nyttjade du inte din ångerrätt och returnerade kameran omgående, du verkar ju onekligen missnöjd med vad produkten kan prestera.

Blir bara konfunderad, du har ju investerat ca.16 000:- på något som inte är bra nog för dig och din verksamhet.
 
JAVA skrev:
Varför nyttjade du inte din ångerrätt och returnerade kameran omgående, du verkar ju onekligen missnöjd med vad produkten kan prestera.

Blir bara konfunderad, du har ju investerat ca.16 000:- på något som inte är bra nog för dig och din verksamhet.

Jag har sålt min gamla kamera. :-]
 
Jag tror att du får 16 000 för din D200 om du säljer den nu. Så kan du köpa en ny F100. Med lite film också... och den finns i lager.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.