Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Letar nytt objektiv!

Produkter
(logga in för att koppla)

kabbe

Aktiv medlem
Tjena nuvarande har jag kameran d3100 och skulle vilja införskaffa mig ett nytt objektiv. Har nu det som ingick i priset nikon 18-55.
Det jag söker efter är ett objektiv som är iallafall upp till 120mm i zoom.
Jag fotor lite allround men jag gillar att fota folk som trixar på cyklar i snabb fart, så jag vill ha ett snabbt objektiv!

Är 14år så jag har ej så stor budget kanske upp till 2000-3500 kr. Men jag köper hällre ett begagnat objektiv så jag får ett bra objektiv

Det ska då passa till min Nikon D3100

Tack på förhand

// William
 
Men jag menar att jag inte vill ha så mycket mindre än 120mm det går jätte bra med mer zoom
 
Actionfoto är kul - men lite av en materialsport.... längre objektiv med bra ljusstyrka - så att man kan ha korta slutartider och "frysa" rörelser kostar oftast en hel del.

D3100 stryker tyvärr en hel del begagnade nikkor-objektiv då kameran inte har inbyggd fokusmotor, du måste köpa ett objektiv med egen fokusmotor.

Det egentligen ENDA jag kan komma på som ens är i närheten av att passa både användningen och prisklassen är:
Tamron 28-75/2.8 : http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=32426
-men det kostar ganska exakt 4000kr.

Vill du leta efter ett sådant begagnat får du vara nogrann med att kontrollera att det är varianten med inbyggd motor. Den tillverkades utan motor också tidigare.
 
Det är jue beroende på vad han menar med snabbt objektiv. Ska det vara en snabb autofokus eller stor bländare så man kan ha kortare slutartid.

Jag tror en Nikon 55-300mm Af-s f4,5-5,6 är vad han letar efter. (alternativt Nikon 70-300mm Af-s f4,5-5,6 som är bättre.)
*eller 55-200mm som är ännu billigare)
 
Jag förstår inte riktigt vad du ska med dem till, de ger dig varken kvalitét eller snabbhet. Om du vill ha något som verkligen gör någon skillnad så köp ett ljusstarkt telezoomobjektiv.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.