Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lera på frontlinsen

Produkter
(logga in för att koppla)

Proboarder

Aktiv medlem
Var ute och fotade idag, regnigt och blött, och på något sätt har jag fått stänk av riktigt sandig lera på frontlinsen på mitt EF 200 1.8.. enda objektivet jag äger som inte har filtergänga framtill >_<

Förslag på hur jag ska få bort det utan att repa frontlinsen? =/

/Christian

Jag hade nog helt enkelt försökt "skrapa/riva" loss det med nageln. Ett annat alternativ är väl att blöta upp det och försöka suga upp eländet med någon trasa.

Det är ju inte kul och 200/1.8 är dyrare och finare än något jag har men samtidigt får man komma ihåg att en repa på frontlinsen, om du nu skulle orsaka en sådan, i princip inte påverkar bildkvaliteten överhuvudtaget.

Det är ju faktiskt ganska svårt att repa ett frontelement. Jag lyckades knappt repa det på mitt EF 28-90 4-5.6 när jag kraschtestade det mot stenplattor. Det är nog den starkaste biten i hela konstruktionen... :)

ajajaj... prova "lägga det i blöt", alltså så bara frontlinsen ligger i blöt.
sen kan jag nog rekomendera dig att köpa ett UVfilter, så slipper du sånna situationer igen.
skulle du repa filtret är det "bara" att köpa ett nytt

Jag brukar använda blomsprutan och spola av frontlinsen med när diverse otrevliga substanser (sand, lera, fiskslem, you name it) bestämt sig för att fastna på frontlinsen. Vill du inte dränka objektivet kan du kanske låta leran torka och sedan blåsa bort det värsta och pensla bort resten, avsluta med en omgång med din urtvättade bomullströja.

Håll gluggen upp och ned, spraya försiktigt med vatten (blomspruta, som Anders sa), låt det droppa av. När du gjort detta några gånger och är säker på att all grus lossnat, kan du göra en "normal" rengöring..
Den där gluggen har väl varit dyr nog nu, för att du ska behöva byta frontlinsen..

Förvisso är det bara ett skyddsglas, utan slipning som sitter främst, men det är dyrt nog att byta det ändå..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar