Annons

Leica och mätsökarfrågor

Produkter
(logga in för att koppla)
Graal skrev:
Men för Leica M (med automatisk infällning av ram) måste man ha den M-adapter som är avpassad för just den brännvidden. Men det funkar givetvis ändå (eller gör det inte det ni som vet?), bara det att fel ram fälls in i sökarfönstret.

Det går att fila om/fixa M-adapters så rätt ram speglas in. Om man har fel adapter. :)
(Men allt funkar även om inte rätt ram ligger inne.
I "värsta fall" ;)
kan man köra in rätt ram med fingret via ram-väljaren på kamerafronten.

Vad gäller de ryska gluggarna, FED/Zorki, så går 35:an så långt in i kamerahuset så det skymmer ljusmätarsensorn en aning på M 6:an.
35:an är ju en Biogon-replika, med sin stora baklins.
Skall man vara noggrann, så mäter man ljuset med gluggen ställd på 0.9 m, då är det längst ut.
Å vad gäller de ryska gluggarna, så är dom litet ojämna,men inte så det stör nämnvärt.
1,5:an, normalen brukar vara bäst, gjordes på specialbeställning i mindre serier.
Där har jag hittat exemplar som ligger mycket nära Zeiss 1,5:an! :)

Ps. Min vän, kamerateknikern, har haft några synpunkter på Bessans något korta mätsökarbas...
Hetsig diskussion med bla. Gandy, Cameraquest!! ;) Gandy har talat sig varm om Cosina/Voigtländer under åren, med rätta! ;)

Men, bra fotografer bryr sig inte om sådana petitesser, dom tar bilder!! :)
 
Senast ändrad:
dJb skrev:
.. Jag har de senaste dagarna använt den ganska mycket i runt -15 till -20 grader och efter ett tag så reagerar inte slutaren när man trycker ner avtryckaren...

/D

Det är inte bara ett batteriproblem då?

Med min Canon A-1 brukar man märka att batteriet drar ur fort när det går ner mot/under noll och efter ett tag så räcker det inte till för att fyra av, däremot fungerar ljusmätaren som den ska. Efter upptining verkar batteriet som nytt igen.

(Med min helmekanska Kiev mellanformatare frös slutarmekaniken fast och stängde inte riktigt förren man spännde slutaren igen, det var vid 15 grader minus och några meter från öppet vatten. Felfri efter upptining igen)

Edit: Tackar för rapporten förståss!
 
Senast ändrad:
Åh feen det där med trigger winder går nog bort. Jag är högerögd och det verkar vara som att man måste dra fram för varje ruta även med TW. Jag hade fått för mig att man spännde någon fjäder som sedan kunde dra fram ett antal rutor.
 
Trodde likadant att det var en fjäder och blev lite besviken men med spakframmatning med vä har man ju avtryckarfingret helt fritt och som vä-seende kan det vara ett bra komplement. Priset avskräcker dock mig än så länge och måste nog få prova innan jag vill slå till.
 
Tycker inte att det ser bra ut alls. Helt enkelt.

Kan man överH mata fram utan vänster hand? Nejtack!



MVH Niclas
 
Den där verkar också bara fungera som en vanlig frammatningsspak fast den sitter undertill. Var får du "fjäderdriven" och "automatisk" ifrån?
 
Galaxens President skrev:
Den där verkar också bara fungera som en vanlig frammatningsspak fast den sitter undertill. Var får du "fjäderdriven" och "automatisk" ifrån?

Aj fan, då har jag blandat ihop Droog:en med en annan rysk mätsökare - för det finns en som man "vevar upp".. Undra just vad den hette då..
Leningrad var det!
http://www.photoethnography.com/ClassicCameras/index-frameset.html?Leningrad.html~mainFrame
Bättre länk:
http://corsopolaris.net/leningrad/leningrad.html

/Anders
 
Senast ändrad:
Jag kommer med ytterligare en korkad fråga. Från 28mm och nedåt verkar man behöva en extern sökare. Jag antar att bildvinkeln blir för stor för att få plats i sökaren. Men kan man fortfarande ställa skärpan mha den vanliga sökaran eller är det guess-to-matic som gäller då?
 
tormig skrev:
Jag kommer med ytterligare en korkad fråga. Från 28mm och nedåt verkar man behöva en extern sökare. Jag antar att bildvinkeln blir för stor för att få plats i sökaren. Men kan man fortfarande ställa skärpan mha den vanliga sökaran eller är det guess-to-matic som gäller då?

Om optiken är kopplad så ställer du skärpan i den vanliga sökaren och komponerar med den externa sökaren. Vissa vidvinkelobjektiv har ingen koppling till avståndsinställningen, som tex Voigtländer 15/4,5, men det är inget problem då man har så stort skärpedjup.
 
Har i princip bestämt mig för att gå på en Bessa R3a med Nokton 40mm f/1.4 och senare komplementera med en ca 75mm av något slag men jag har lite undringar över optiken.

Tillnamn på optik såsom t.ex. Nokton, (color) Heliar, Elmarit, Sonnar, Planar, Skopar, Ultron etc, vad säger de egentligen?

Det verkar som de finns i olika bärnvidder och ljuskänsligheter etc. Är det linskonfigurationer som skiljer/förenar eller är det helt enkelt olika kvalitetserier från olika tillverkare?
 
Ang. Leica och exp.mätare

Skulle vilja ha en bra och behändig ljusmätare till min M2:a som också ska kunna anv. vid långa slutartider. Det skall visst finnas några mätare som man kan sätta fast i blixtskon. Har ni några förslag eller egna erfarenheter av dessa?

/Anders
 
Galaxens President skrev:
[...] Tillnamn på optik såsom t.ex. Nokton, (color) Heliar, Elmarit, Sonnar, Planar, Skopar, Ultron etc, vad säger de egentligen? [...]
Det är gamla namn på olika linskombinationer, en Planar har ett visst antal element i ett antal grupper, en Sonnar med samma brännvidd har ett annat antal linser/grupper. Vissa konstruktioner passar bäst till vidvinklar (t.ex. Biogon & Distagon), andra till teleobjektiv (Sonnar). Jag tror att det är tyskarna som namngett de flesta av dessa kombinationer. En del namn är handelsnamn, t.ex. Skopar som är en Tessar-konstruktion. Kolla här för lite teknisk information om respektive konstruktion.
 
Zeiss Tessar konstruerades 1903 eller 1904. En fyrlinsig konstruktion i tre grupper (triplett). När patentet löpte ut kom Schneider Xenar, Voigtländer Skopar, Leitz Elmar osv.

Zeiss Sonnar är en vässad Tessar, med fem linser. Kom på trettiotalet med antireflexbehandlingen.

Zeiss Planar (1899) blev då också användbar. Har sex eller sju linser. Kallas även Gausstyp, är urmodern till alla ljusstarka normalobjektiv på våra speglreflexer.

Ultron , Nokton, Heliar m fl är Voigtländerkonstruktioner/namn. Någonstans har jag läst att Heliar var mjuktecknande, Skopar skarptecknade. Apo-Lantar var dock det finaste av dem alla. Då var namnet en kvalitétsmarkering.
Men hur är det nu?
Ingen aning!
Vad är t ex ett Vario-Tessar på en Sony digitalkamera?
 
Följdfrågan blir sedan om det är värt att bry sig om dessa namn?

Jag antar att mer komplexa linskonfigurationer ger mindre/färre bildartefakter (aberationer, distortion etc.) och med någorlunda modern multicoating blir det inte på någon nämnvärd bekostan av flare och ljusförlust. Men smakar det så lär det väl kosta i slantar också.

Man säger obland att mätsökaroptik är bättre än optik för spegelreflexer då man kan bygga objektiven längre in i kameran (ingen spegel ivägen). Vilka designer har denna fördel? Sonnar och Planar/Gauss, elmarit etc. verkar ju finnas till spegelreflex också.
 
Senast ändrad:
Nej, jag befarar att man ska ta det med en nya salt att man fortfarande använder de gamla, men vackra namnen på tysk optik. Läs tester och erfarenhetsmässiga prov. Det säger betydligt mer.

Inget nytt under solen: Det var faktist så att krigsfotograferna i Korea-kriget i början 50-talet upptäckte att vissa av Nikons objektiv var bättre än Zeiss motsvarigheter. Plötsligt fick man omvärdera den tidigare inställningen att tysk optik alltid var den förnämsta.

När det gäller Zeiss optik till analoga spegelreflexer (Contax RTS m fl), är t ex Distagon 21 och 28 mm utmärkt optik. 25 mm Distagon är däremot inget bra objektiv enligt de tester jag läst.

Vad gäller Cosinas "Voigtländeroptik" till den nya Bessa R kamerorna så har de flesta fått goda vitsord. 15 och 21 mm är intressanta, och dessutom prisvärda, åtminstone för mig eftersom jag faktiskt kan använda dem på min gamla Leica M2 från 1958.
 
Komprimerade kameraskåpet

Nu har jag sålt av fotoprylar, som ändå mest låg i fotoskåpet, i tillräcklig mängd för att finansiera mätsökarköp (huga vad man samlar på sig). I morgon kommer mätsökaren med UPS :). Det bidde varken Leica eller Zeiss.

Nu får vi bara hoppas att man inte blir mätsökarsamlare utan en sådan där typ som smyger runt överallt på gator och torg.

David Björken: Har du ångrat ditt köp än? Jag valde MC varianten av objektivet.
 
Urr skrev:

Zeiss Sonnar är en vässad Tessar......



Urban!!
Tänk om Ludwig Bertele läste vad du skrivit..
"vässad Tessar"! ;)

Bertele var ju den som beräknade Ernostarobjektiven till Ernemankameran, och när Erneman kom över till Zeiss så fick Bertele börja beräkna objektiv till universalkameran Contax.
Det som skulle åstadkommas var ett beräkningsunderlag som skulle utgöra grunden för ett flertal objektiv inom Sonnar-konceptet.
Den här beräkningen som Bertele gjorde, tillsammans med två matematiker, mekaniskt räknesnurra osv, har vi svårt att göra oss en föreställning om i vår datoriserade värld....

Summan av kardemumman blev ett normalobjektiv på ljustyrkan 1,4, men för att inte frontlinsen skulle bli för stor, så stannade man på 1,5 med sju linser.

Grundconceptet innefattade 50 mm, 85 mm, 135 mm, 180 mm och 300 mm.

Smakulas "antireflexbehandling" blev ett hemligt patent, så T* behandling kom inte på civila objektiv förrän 1941-42.

Så kortfattat, en Sonnar är inte en "vässad tessar", utan en helt annorlunda och egen konstruktion! :)

/Bengan


Ps. Och Sonnaren, den kopierade Nikon till sina mätsökarkameror på sent 1940-tal, och blev grunden för Nikons rykte om att ha skarpa objektiv.
Och då alla tyska patent löstes upp av segrarmakterna, så kunda alla nu antireflexbehandla sina objektiv, Leica, Nikon, Canon... :)

Ps.2 Jag kör gärna en Sonnar 1,5/5 cm på min M6:a
Den håller fortfarande i skärpa, trots sina år ...
Fått ett objektiv testat hos H-blad! :) :)
Så tack för den utmärkta konstruktionen Ludwig Bertele!!
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.