Annons

Leica och mätsökarfrågor

Produkter
(logga in för att koppla)
Har för mig jag läste någonstans att den där lilla linsen var löjligt groteskt dyr typ 3kkr.

Finns det något liknande från Nikon? Bessa R3a skall ha samma fäste för dioptrar som Nikon.
 
eon skrev:
Ska man fotografera ett delporträtt med lagom brännvidd, 90mm, och kort skärpedjup. Då man vill fokusera på ögat så blir väl det lite svårt när fokusfältet tar upp så stor del av motivet?

Kanske kan denna hjälpa med telen:
http://www.leica-camera.com/produkte/msystem/m6ttl/zubehoer/lupe/index_e.html

/Erik

Att ställa skärpan på tex ett öga vid porträtt funkar alldes utmärkt, jag tycker att det till och med är enklare än med tex snittbild. Däremot tycker jag att sökarramen blir lite väl liten för 90 och 135 mm.
 
Är det en elektrisk motor som sköter frammatningen eller en trigger winder?

Det där med motor skrämmer mig lite.

Edit: Bessan är definivt snyggare (lite fåfäng som man är, men kanske dålig smak), men den där LCD displayen för batteriet var droppen ;-).
 
Senast ändrad:
Ja, det tänkte jag också och jag är säker att alla inte är nöjd med en motor. Det är dock en överlägset snabb hantering med en motordriven kamera. Laddning av film går många gånger snabbare med en RF än en M6.

Motor drar ström och låter,, det är de konrketa minus. Annars många pluss som drar ifrån, enligt mig.

Motor ja.

Mvh Niclas,
 
Jag uppfattar inte laddningen av en M6'a slö ..
Om man övar upp det går det faktist riktigt snabbt hehe ..
har för mig att det finns nån guide i manualen om snabbaste möjliga filmbytet hehe ..
Mvh Ale
 
En Trigger Winder lär vara ganska snabb (2-3 bilder per sekund) och finns för manuella Bessor och Leica. En tyst manuell "motor" som dock är ganska dyr för sin konstruktion som jag ser det. Har funderat på en sådan men jag har hittills tvekat pga priset och osäkerheten med hur pass bra den fungerar. Någon som har erfarenhet?
 
Frågan är , Behöver du det ?
Vad kostar dom och var finner du dem ?
Har inte hört om dem , bara leica Windern som kom först till m4-2 ..
 
Det lutar för min del åt en Bessa R3a och antingen med ett extra sidogrepp eller en trigger winder som har sidogreppet inbyggt för ca $159 daler En bit ner här. Men det beror på hur det går med avyttringen efter rensningen i kameraskåpet och vad vi får för in för åsikter om det här med trigger winder?

Nog är det väl så att man måste trycka av en gång för varje bild (att hålle nere knappen ger bara en exponering väl)?

Står den där pinnen alltid neråt när man har den laddad?
 
Personligen kanske jag skulle vara mer betjänt av en Trigger Winder eftersom jag är vänsterögd och alltså får flytta ut ögat från sökaren vid varje framdragning, vilket inte högerögda behöver. Skulle alltså gå snabbare att dra fram för mig samt att det mera blir som att man alltid har en ny ruta framme direkt efter exponering. men jag efterlyser lite erfarenheter. På Rangefinderforum skrev någon att den var perfekt eftersom han likaledes var vänsterögd. T-Winder(typ Leicavit) för Bessa T/R2finns t.ex att köpa hos LP-foto just nu för 1995:- och den finns i lager enligt deras hemsida. Annars finns den hos flera utländska leverantörer ngt billigare.
 
Nils, hur tycker du din Bessa har fungerat? Är du nöjd med den? Jag funderar starkt på att köpa nån form av mätsökarkamera och en R2A ligger bra till om man inte skall gå upp till Leicas prisklass. (Enda problemet är att jag har lovat mig själv att inte köpa fler fotoprylar innan jag fått ett riktigt jobb. Ingen som behöver en elektronikingenjör??? )
 
Jag har en Bessa R2, inte R2A, och det är min första riktiga mätsökarkamera så jag har inte så mycket att jämföra med. Men jag tycker den har fungerat bra hittills. Enda anmärkningen är att avståndsinställningen precis vid närgränsen för min Nokton 35mm/1,2 är lite otydlig. Man ser snittbilden dåligt från ca 0.9-0,7m. Men med min Jupier 8 50mm/2 fungerar det utmärkt. Den har dock närgräns ner till knappt 1m och inte 0,7. R2A, R3A har ju elektroniskt styrd slutare och fungerar alltså inte utan batterier vilket R2 gör. R2A, R3A har dessutom tidsautomatik. Skillnaden mellan R2A och R3A är dock sökaren, där R2A har 0,7 förminskning och R3A visar 1:1. R3A har ingen ram för 35mm utan den börjar vid 40mm. Som elektronikingengör borde en R2A el R3A passa dig perfekt. Krånglar dom kan du kanske fixa det lätt? Själv har jag dålig erfarenhet av elektronik i kameror (förutom mitt gamla RTS-hus som verkar bättre tätat mot fukt) och fuktigt väder/kyla och valde därför den helmekaniska R2.
 
Senast ändrad:
Ett sidgrepp är absolut att rekommendera. Det är heller inte så dyrt. Jag har själv modifierat ett sidgrepp för Contax 137MA att passa mitt RTS-hus och när jag skruvade dit det på min Bessa R2 visade det sig otroligt nog passa bra även på denna. Ska bara karva lite på överkanten av greppdelen så att det funkar lite bättre även med halsremmen isatt i kamerafästet (är lite ivägen nu med ringen isatt i öglan). Fördelen med Contax-greppet är att det även har en handrem som när den spännes ger ett extra stadigt och mera avslappat grepp om kameran och man kan, om man vill, ha den hängande i handen när man går på gatan utan att behöva krama om kameran som med grepp utan rem. Det var Jan Troells stillbildsfotograf, Ove Ahlström i Boda. som rekommenderade mig att köpa ett sådant. Han hade använt det på sina Contaxkameror vid fotograferingen till inspelningen av André-filmen och var mycket nöjd med det.
 

Bilagor

  • dscn0712.jpg
    dscn0712.jpg
    44.4 KB · Visningar: 338
Senast ändrad:
Hur fungerar det med L39 gäng objektiv på M bajonett kameror, tappar man mätsökarkopplingen med de adaptrar som finns?

Vilka tillverkar finns det av objektiv med M fattning, är de fler än Voigtländer(Cosina?), Leica och ZeiSS?
 
Galaxens President skrev:
Hur fungerar det med L39 gäng objektiv på M bajonett kameror, tappar man mätsökarkopplingen med de adaptrar som finns?

Vilka tillverkar finns det av objektiv med M fattning, är de fler än Voigtländer(Cosina?), Leica och ZeiSS?

Det fungerar alldeles utmärkt med adapter och mätsökarkopplingen finns kvar.
 
Konica och Minolta har väl också några objektiv med M-bajonett. Dessutom finns det begagnade utbudet av rysk optik med skruvfattning till exempelvis Zorki(Leica kopior) och de fungerar också bra på M-kameror med adapter.
 
Med Bessa R2 (vet inte hur det är med R2A och R3A)spelar det ingen roll vilken M-adapter man använder (det finns olika för olika brännvidder) eftersom sökarramarna fälls in manuellt. Men för Leica M (med automatisk infällning av ram) måste man ha den M-adapter som är avpassad för just den brännvidden. Men det funkar givetvis ändå (eller gör det inte det ni som vet?), bara det att fel ram fälls in i sökarfönstret.
 
Nu efter cirka en månads användning av R3A så har jag hittat en nackdel. Avtryckarknappen kärvar i kyla. Jag har de senaste dagarna använt den ganska mycket i runt -15 till -20 grader och efter ett tag så reagerar inte slutaren när man trycker ner avtryckaren. Jag vet inte riktigt vad felet är men efter ett tag i värmen så fungerar allt som det ska. Detta kanske inte är ett problem på R2 som har mekanisk slutare?
Nu gör det inte så väldans mycket för min del då jag ffa tänkt använda den som en gatufotokamera under varmare förhållanden men ska man använda den mycket i kyla är det en stor nackdel.

/D
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.