Graal skrev:
Eftersom du verkar noga med fakta skulle jag vilja inflika att den sexskiktiga T* antireflexbehandlingen inte kom förrän på 1970-talet. Jag tror du förväxlar den med T-behandlingen som kom tidigare. Den första antireflexbehandlingen tog Zeiss fram 1935 och kom på mätsökaroptiken till Contax 1943. Den var okänd av omvärlden ända tills man skickade en liten sändning optik till Sverige under kriget. Detta var de enda antireflexbehandlade objektiv som exporterades från Tyskland före 1945.
Helt rätt Nils, tack!
Den här * kom inte förrän senare
Blandar ihop det med Zeiss patentet (DRP Nr: 685767) Oktober 1935.
Det klassades som hemligt militärpatent.
Man ville ju ha antireflexbehandling på militära saker, sikten osv.
Men det finns uppgifter på att bla. Biogoner 2:8/35 mm T-behandlades tidigt. Kanske redan 1936.
Men fick inte släppas ut på den civila marknaden.
Biogon var ju en avvikare, med sina fyra linsgrupper, och behövde väl T-behandlingen bättre än Sonnar-konceptet med sina tre grupperingar.
Faktiskt fick både Sverige och Schweiz köpa T-behandlade objektiv tidigt 1940-tal.
Sverige låg väl bra till som "Neutral" nation!
Har ett sån't objektiv förresten, fungerar utmärkt!
Dock är Transparanz-behandlingen väldigt mjuuuuk....
Upptäckte det vid en rengöring..
Och det beror sannolikt på det är förångat magnesiumfluorid på de tidiga objektiven.....!?
Eller..?
Kan du nåt om detta Nils?
Och, något annat spännande, mitt objektiv finns inte noterat i Fabriktionsbuck für Photooptik hos Carl Zeiss Jena.
Kan vara att ett Disposions-karte saknas,
de va ju krig..
eller så har det försvunnit hos DDR!
Det är spännande det här med Zeiss!
Ps.
Har några ryska gluggar i M39 med Zeissinnehåll.
(Inte alla är Ryska, har en Zeiss i Zeissfattning också, sannolikt beställd av Ryssarna till FED 1945)
Alla med T
Funkar bra på M6:an!
35 mm, 50 mm och 85 mm.