Annons

Leica och mätsökarfrågor

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Komprimerade kameraskåpet

Galaxens President skrev:
David Björken: Har du ångrat ditt köp än? Jag valde MC varianten av objektivet.

Nädå jag har inte ångrat mig. Det enda var ju det där med funktionen i stark kyla men jag har ju ändå inte tänkt använda den till det. Några nackdelar med SC-varianten har jag inte märkt. Inte några fördelar heller eftersom jag inte jämfört med MC-varianten utan valde helt enkelt SC för att den påstods passa sv/v bättre.
Som helhet är det dock en mycket trevlig kamera som jag sen jag köpte den burit med mig nästan varje dag. :)
 
Benganbus skrev:
...........Smakulas "antireflexbehandling" blev ett hemligt patent, så T* behandling kom inte på civila objektiv förrän 1941-42......

Eftersom du verkar noga med fakta skulle jag vilja inflika att den sexskiktiga T* antireflexbehandlingen inte kom förrän på 1970-talet. Jag tror du förväxlar den med T-behandlingen som kom tidigare. Den första antireflexbehandlingen tog Zeiss fram 1935 och kom på mätsökaroptiken till Contax 1943. Den var okänd av omvärlden ända tills man skickade en liten sändning optik till Sverige under kriget. Detta var de enda antireflexbehandlade objektiv som exporterades från Tyskland före 1945.
 
Graal skrev:
Eftersom du verkar noga med fakta skulle jag vilja inflika att den sexskiktiga T* antireflexbehandlingen inte kom förrän på 1970-talet. Jag tror du förväxlar den med T-behandlingen som kom tidigare. Den första antireflexbehandlingen tog Zeiss fram 1935 och kom på mätsökaroptiken till Contax 1943. Den var okänd av omvärlden ända tills man skickade en liten sändning optik till Sverige under kriget. Detta var de enda antireflexbehandlade objektiv som exporterades från Tyskland före 1945.


Helt rätt Nils, tack!
Den här * kom inte förrän senare :)

Blandar ihop det med Zeiss patentet (DRP Nr: 685767) Oktober 1935.
Det klassades som hemligt militärpatent.
Man ville ju ha antireflexbehandling på militära saker, sikten osv.

Men det finns uppgifter på att bla. Biogoner 2:8/35 mm T-behandlades tidigt. Kanske redan 1936.
Men fick inte släppas ut på den civila marknaden.
Biogon var ju en avvikare, med sina fyra linsgrupper, och behövde väl T-behandlingen bättre än Sonnar-konceptet med sina tre grupperingar.

Faktiskt fick både Sverige och Schweiz köpa T-behandlade objektiv tidigt 1940-tal.

Sverige låg väl bra till som "Neutral" nation!

Har ett sån't objektiv förresten, fungerar utmärkt!
Dock är Transparanz-behandlingen väldigt mjuuuuk....
Upptäckte det vid en rengöring..
Och det beror sannolikt på det är förångat magnesiumfluorid på de tidiga objektiven.....!?
Eller..?
Kan du nåt om detta Nils?

Och, något annat spännande, mitt objektiv finns inte noterat i Fabriktionsbuck für Photooptik hos Carl Zeiss Jena.
Kan vara att ett Disposions-karte saknas,
de va ju krig..
eller så har det försvunnit hos DDR! ;)

Det är spännande det här med Zeiss! :)


Ps.
Har några ryska gluggar i M39 med Zeissinnehåll.
(Inte alla är Ryska, har en Zeiss i Zeissfattning också, sannolikt beställd av Ryssarna till FED 1945)
Alla med T
Funkar bra på M6:an! :)
35 mm, 50 mm och 85 mm.
 
Senast ändrad:
På tal om mätsökarfrågor: På engelska heter det ju "rangefinder" mätsökare/avståndssökare. En kamera med sökarfunktion utan avståndsmätning är alltså ingen mätsökarkamera? Eller hur definieras detta? Vad kallas i så fall min Bessa L. Det är ett kamerahus utan sökare. Sökaren får man sätta i tillbehörsskon och det finns ingen avståndsmätarfunktion i den.
 
Då är det ingen mätsökarkamera. Mätsökaren är ju just avståndsmätaren. Men vad man skall kalla den vet jag inte. Lådkamera? :)
 
Skulle tro att det går alldeles utmärkt bra med glasögon. Med mina läsglasögon ser jag t.ex hela 35mm-ramen i min R2.
 
Bessan utan avståndsmätare är väl en kamera med genomsiktssökare? Även om det är lösa sökare som används.
 
Yihaah, så var man med M-bajonettkamera då :). 1:1 sökar var ju attans trevligt. Att kika med båda ögonen samtidigt var betydligt skönare och snabbare vid fokuseringen än att bara använda det högra. Att sköta skärpan med pekfingret på det lilla objektivet är lite ovant men ska nog gå att vänja sig vid.

Kvaliten på sökaren och avståndsfinnaren var knappast jämförbar med Bessa R3a:n mot Yashica Elextro GT:n :-D. Mätsökarsnittbild har den ju också medan Yashican har en difusare utkant på fokuseringsområdet.

Känns som att det inte är några problem med en 90mm heller i den stora sökaren, även om jag väntar med att skaffa mig fler objektiv än 40mm f/1.4.

Det enda som stör en aning är att ljusmätningen bara blir i hela steg när man fotar manuellt. Ska man fota dia lär det bli bländarförval och exponeringslås.
 
Absolut. Förutom en liten grej. Ploppen som skall sitta i blixtsyncuttaget tenderar trilla ur hela tiden. Har lyckats hitta den varje gång hittils men fruktar att den snart är borta. Känner du igen problemet? Finns det någon lösning för hur man kan få den att sitta bättre utan att limma fast den?

Har knäppt en testrulle som jag tänkte framkalla när jag nattat dottern (tyvärr så sover hon i samma rum som jag har datorn så det blir inget skannat förän i morn)
 
Den ploppen verkar sitta dåligt för den försvann uppenbarligen redan innan jag fick kameran. Eller så slarvade jag bort den det första jag gjorde för jag har inte lagt märke till någon.. jaja.. det är väl inte hela världen. :)
 
Frågan är varför man överhuvudtaget bemödar sig med ett blixtsyncuttag :).

Var bara tvungen att göra som nyblivna digitalkameraägare och testa fokuseringen (oändlighets testet fungerade inget vidare när det var mörkt och snöstorm ute).

Med lupp direkt på neget ser man att den ligger perfekt :). Största bländare förståss och rätt nära närgränsen. Tri-X @ 800 kanske inte var optimalt för testet dock ;-).
 

Bilagor

  • voigtländer_skärpetest.jpg
    voigtländer_skärpetest.jpg
    16.4 KB · Visningar: 247
Senast ändrad:
Härligt. Nu fattas bara ett par rutor in i objektivlocket på långa slutartider också :-D
 
Hmm allt det här skrivandet om mätsökare
man blir ju grymt sugen på att köpa!!!
men skall försöka att motstå har ju lagt en hel
del pengar redan på fotoprylar!

men det är ju intressant läsning
och filmen få ju ett lyft
med sådana här trådar

men jag undra över en sak
När man fokusera på en mätsökare
är det lika många varv som på en systemkamera
eller är det bara typ ett halvt varv
mellan närgräns och oändligt?

och sedan de mätsökare som har ljusmätning
brukar det vara genom lins då eller?
 
Ett sätt att finansiera kameraköp är att ränsa i kameraskåpet på sådant man ändå aldrig använder.

Även på systemkameror är det väl sällan några hela varv man pratar om när det gäller fokuseringen. På min Nokton 40mm f/1.4 är det ca ett kvarts varv.

Bessa R3a:n har ljusmätning genom optiken. Min Yashica elextro 35 GS har ett separat hål som photocellen sitter i men det fungerar mycket bra det också.
 
Bessa R2 och L mäter ljuset genom optiken. 15mm/4,5 Heliar, 21mm/4 Skopar och 35mm/1.2 Nokton har ett kvarts varv focusering. Jupiter 8 50mm/2 har ett halvt varvs focusering.

Vill man inte lägga ut så mycket pengar kan man t.ex försöka få tag på en gammal Agfa Ambi-Silette som har utbytbar optik (om än inte så ljusstark) men en underbar mätsökare med infällbara ramar och automatisk parallaxjustering vid focusering. Dessutom en oslagbart tyst och vibrationsfri centralslutare. Solinaren på 50mm/2,8 är av hög kvalitét. Saknar dock ljusmätare.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.