Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Leica M8 är här! -Jaha?!

Produkter
(logga in för att koppla)
Pressarfreak!

För sportfoto behövs ju minumum 2,8/1000-del. Sen är det ju bara att gå ut på de sportevenemang man följer och mäta, i ansiktena på spelarna.
Då hamnar man ofta på 3200 ASA. Spöregn på Skarpenord i Kungälv kräver 6400ASA. De tar inte vatten från kranen utan pumpar upp brunt dyngvatten från Göta Älv. Brun is är visserligen orginellt men det slukar ljus.
Annars verkar Leica kontra SLR vara lika infekterad som PC kontra Mac.
 
Re: Pressarfreak!

LittleCapa skrev:
För sportfoto behövs ju minumum 2,8/1000-del. Sen är det ju bara att gå ut på de sportevenemang man följer och mäta, i ansiktena på spelarna.
Då hamnar man ofta på 3200 ASA. Spöregn på Skarpenord i Kungälv kräver 6400ASA. De tar inte vatten från kranen utan pumpar upp brunt dyngvatten från Göta Älv. Brun is är visserligen orginellt men det slukar ljus.
Annars verkar Leica kontra SLR vara lika infekterad som PC kontra Mac.
Kan inte förstå varför det skulle vara det, det är ju två väldigt olika sätt att närma sig fotografi, och delvis helt olika användningssätt/användningsområden.

Jag skulle gärna äga både en Leica M8 och en dSLR. Skulle jag bara ha ett system så blev det dock inte Leica, det skulle begränsa mig för mycket i det jag vill fota. Förmodligen har väldigt många av Leica-användarna andra kameror också, den typen av kamera är inte bra på allt, som ditt sportscenario ju pekar på.
 
Fotovärldens Morgan

Leica har alltid känts som fotovärldens Morgan.
Fullständigt omöjlig men kul för entusiasten.
Till saken hör nog att jag är "vänsterögd".
Jag plåtar med vänster öga och på filmtiden behövde jag motor på kameran för att inte behöva ta ner den för att dra fram.
Som alternativ till tvåögd Rollieflex för pressfotograferna var naturligtvis Leican en dröm. Liten smidig och bilden går inte åt fel håll. Men nån stans vid M4 halkade Leica efter och kom med den ena märkliga lösningen efter den andra.
Tänk bara på ljusmätarspaden på M5:an som kraschades om man hade det hopskjutbara normalen på och sköt in den.
För så stora pengar vill ja allt ha mycket mordernare kamera.
 
Att påstså att M8 är omodern är lika bfängt som att på stå att lastbilar är omoderna för att Audi har släppt en ny 4 hjulsdriven sportkupé.

Leica M8 och DSLR spelar på helt olika planhalvor. Använder du brännvidderna 28mm, 35mm eller 50mm mycket (24x36mm räknat) så är Leica M ett mycket bra alternativ om du dessutom tycker att lågvikt och ett diskret yttre och raktecknande objektiv är ett + så är du hemma.

Är man inne i DSLR svängen och frossar i långa zoomar och nya blixljusmätningstekniker så är Leica M inte något för dig.

Använder ma däremot en mellanformatare med digitalt bakstycke för att man uppskattar raktecnade objektiv som inte har CA, luddiga hörn och använder redan Capture One. Då är M8 en dröm som man kan ha med sig när man inte släpar med sig sin mellanformatsutrustning.
 
Re: Re: Fotovärldens Morgan

tormig skrev:
M8 är väl den modernaste mätsökaren du kan köpa idag?



Nja, tycker Zeiss Ikon också ligger bra till...
(Och ett köp närmar sig nog för mig)

Dock är den ännu inte digital..
om det är viktigt! ;)

Å vad gäller att Leican är litet omodern ;)
(Eller hur man säger)
Så har den i alla fall passat mig... :)

Jag har inte varit någon större fågelfotograf,
eller sportfotograf,
eller haft behov av supersnabba slutartider,
eller långa brännvidder,
eller autofocus,
eller zoom,
därför har denna sk. "litet omoderna" kameratyp passat min fotografering bra sedan 1959 c:a....

Det känns kul! :)
Och har faktiskt aldrig haft något driftstopp...! :)
Från -38 till + 45 grader har den funkat bra! :)

Ps. Litet sportfoto med Leican har jag nog tagit..! :)
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/704848.htm

Så en sammfattning,
jag kommer nog alltid att vara insnöad på mätsökarkameratypen! :)
 
Re: Re: Re: Fotovärldens Morgan

Benganbus skrev:
Nja, tycker Zeiss Ikon också ligger bra till...
(Och ett köp närmar sig nog för mig)

Dock är den ännu inte digital..
om det är viktigt! ;)

Att vara digital är modernt förstår du väl. Zeiss Ikon är snarare tidlös.

Det lustiga är att om fem år eller rent av bara tre så är en Leica M8 en hopplöst omodern hyllvärmare medan en Zeiss Ikon kommer att vara en tidlös skönhet så länge det finns film.
 
Hur kommer en M8 att hålla sitt värde?

Hittills har en investering i en Leica M nästan kunnat ses som en investering(förutom alla andra kvalitéer).
Undrar som sagt hur värdet på en M8 kommer hålla sig i detta upskruvade utvecklingstempo
 
Re: Hur kommer en M8 att hålla sitt värde?

firebird skrev:
Hittills har en investering i en Leica M nästan kunnat ses som en investering(förutom alla andra kvalitéer).
Undrar som sagt hur värdet på en M8 kommer hålla sig i detta upskruvade utvecklingstempo

-Så länge det finns "fantaster" kommer nog priset att hålla sig uppe.
Den lite äldre gruppen fotografer, även om man inte trivs med kamerorna, har ändå namn som Leica, Zeiss och Hasselblad en magi omkring sig. Precis som bilar. Rolls-Royce och Mercedes har en väldig magi. Sen att jag tycker Mersan är roligare att köra än Rollsen så är ju ändå Rollsen en fin bil.
-Hur det kom sig att jag provkörde en RR Silver Cloud är en annan historia.
MEn om dagens digitalt uppfödda fotografer vars kameror heter Samsung eller Panasonic eller nåt annat som man normalt inte förknippar med kameror har samma känslan det återstår att se.
 
Det hade varit spännande om M8 haft en annan sensortyp, ex. Foveon med verklig pixelskärpa.

Likaså vore det grymt om den kunde fälla undan färgfiltret framför varje pixel (mikromekanik) för pixelskarpa sv/v foton. Det skulle vara sensationellt.

Mätsökarkameror har också varit väldigt vidvinkelorienterade. Vi får väl se om en 1.3 faktor räcker i detta avseende.
 
Om man verkligen lever för fotografi är resonomang om värdebesetändighet ointressant. Däremot kan priset avskräcka från ny investeringar.

Som en paretes kan nämnas att Canon 1Ds som lite har fått stå för typexempel för en dyr kamera som fallit i värde, är lika bra idag som den var när den lanserades. Den har ju inte minskat i värde som fotografiskt verktyg även om den idag kan köpa för en spottstyver.
 
LittleCapa skrev:
Den nya Leican är här!
Den känns precis lika omodern som den gjorde på 60-talet, 70-talet, 80-talet, 90-talet och på 2000-talet.
Jag vet att jag svär i kyrkan men två av mina kollegor har alltid varit Leicafrälsta och bytt upp sig varje gång en ny modell blivit tillräckligt begagnad för att kommar ner i ett anständigt pris.
Jag har aldrig tänt på Leica. Genomsiktsökare? -Är det bra? Max 2500 ASA! -Inte mycket att komma med!
40.000 spänn för ett hus! -???? -Som inte kan mer!
Nja, jag kör nog på med min Nikon, kanske byter upp mig till den nya, kostar visst lika mycket som en LEica men verkar "kunna" fasen så mycket mer.
PS Inte fasen fick kollegorna skarpare bilder med sina Leicor heller. Trots att de försökte bevisa det med kornskärpemätare ocg gigantiska delförstoringar. DS

plåta leica handlar mindre om skärpa, högt iso, tillgång på funktioner & ekonomi

här pratar vi i stället kärlek, taktil kännsla, melankoli & en fotografisk process som påminner om zen meditation - pris är ointressant i denna niche

----------------
http://stock-photo.blogspot.com
 
En ny frälsare är här!

Leitz har missat ett tillbehör.
Ett altare för M8:an.

Mänskligheten är väl sådan. En del av oss vill alltid ha värsta bilen, värsta datorn, värsta kameran osv.
Andra skiter i vilka redskap de har i händerna bara resultatet som gäller.
Jag var en gång ledare för en "skogsexkursion" på Halleberg för fotoklubbare. Jag hade en Nikon FM2 med 180/2,8 och en 2x teleplus i bröstfickan. Kände mig nästan naken när de andra kom släpande på sprängfyllda fotoväskor. Men jag fick revanschen efteråt på bildvisningen. De andra hhade missat de flesta bilderna på grund av att de grävde i fotoväskan när älgarna kom.
 
Re: Va bra att du är nöjd!

LittleCapa skrev:
Själv har jag kört med Nikkon sen jag började fotografer utan problem


Gillar också Nikon....
Men mest mätsökar-Nikon..! :)

Plåtade med första Nikon-gluggen på 1960-talet, på en M Leica!! ;)

Och hade tidigare ett litet sug efter en SP...
http://www.lausch.com/dritterteil.htm
(Tänkte länka till Gandy's artikel om "nya" SP, men han låg ner...?)

Och nu har Zeiss har kommit emellan..
Det var nog tur!! ;)

B)

Ps. Får köra litet med en S2 när jag "behöver" klämma litet mätsökar-Nikon... :)
 
Senast ändrad:
Re: En ny frälsare är här!

LittleCapa skrev:
Leitz har missat ett tillbehör.
Ett altare för M8:an.

När jag var med i Leica-klubben i Malmö sas det ofta att man skulle köpa 3 ex av varje nu Leica. En att låsa in i kassaskåpet utan att öppna, en att använda och en att sätta i vitrinskåpet (altaret).
 
Re: Re: En ny frälsare är här!

froderberg skrev:
När jag var med i Leica-klubben i Malmö sas det ofta att man skulle köpa 3 ex av varje nu Leica. En att låsa in i kassaskåpet utan att öppna, en att använda och en att sätta i vitrinskåpet (altaret).


:)
Måste då berätta om min M6:a...
:)

Köpte den för en 15 år sedan..?
På annons..

Mannen som annonserade, hade den liggande i bankfack!!
Köpt den som investering! :)
Obruten förpackning!!
Han fick bryta förpackningen för min skull!! :)

Han visste mycket litet om foto, bara att Leica kunde man köpa/spara/investera i!! :) :)

Nu så va han hyffsat vaken vad gäller priset,
men det blev ändå det pris han köpt den för i Tyskland - moms...
 
Re: Hur kommer en M8 att hålla sitt värde?

firebird skrev:
Hittills har en investering i en Leica M nästan kunnat ses som en investering(förutom alla andra kvalitéer).
Undrar som sagt hur värdet på en M8 kommer hålla sig i detta upskruvade utvecklingstempo


Tror, att udda prylar, som inte tillverkas i mängder, gärna i en obruten förpackning, växer i värde..på en "samlarmarknad"!

Men, M8:an är digital ;)
och i ett "uppskruvat utvecklingtempo" som sagt...

Så man måste kanske vänta väldigt länge innan... ;)
B)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.