Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Leica M8 är här! -Jaha?!

Produkter
(logga in för att koppla)
Benganbus skrev:
Den va snygg!!
Skall nog försöka få tag i en....

Mätsökarbasen är intressant, den är ovanligt lång!
Å så e kameran en evighetsmaskin!! :)

Å så kan man ju köra alla gäng-Leica gluggar på den,
å Canon,
och Zeiss,
å... :)

Det skall säkert finnas av dem kvar!!! Verkar var en bra butik.

Just det!!! väntar med spänning på hur 15 mm resultatet skall bli. Kameran ser ganska häftig ut med sökare o ljusmätare ...

Mätsökarkameran har nog hämtat med sig en personlig revolution för mig. I en Billingham Hadley Original ryms Epson RD:n, denna Fed, 6 objektiv, samtliga sökare!, Zeiss Lens cleaning kit och 3-4 rullar film. Dvs allt som jag behöver och väskan är inte ens tung.

Re: Re: Re: Leica M8 är här! -Jaha?!

Benganbus skrev:
Du tog orden från mig Mats! ;)

Så vi får kämpa vidare med våra "omoderna" gamla kameror,
dessa "tråkiga grejer" som bara funkar och funkar...

Man får trösta sig med annan konsumtion!
Gatufotofika nästa vecka! :)

Ps. Det här med "Inga nyheter är goda nyheter" har jag lånat av kompisen Peter Hennig.
Han med sin kunskap säger ofta så om optiktillverkarnas "sköna nya värld" som ju kommer titt som tätt... :)

Men här kommer andra "nya grejer"...
Skulle nog passa mig...
Nu menar jag inte priset alltså!! ;)

http://www.zeiss.de/C12567A8003B8B6F/GraphikTitelIntern/ZeissIkonSWGalleryPicture1Original/$File/camera_sw.jpg

Ps. Verkar svårt att länka till sidan..
med det är till sidan/bilden på den nya analoga vidvinkel Zeissen med 2,8/15 mm! :)

Senast ändrad:

Benganbus skrev:
Du tog orden från mig Mats! ;)

Så vi får kämpa vidare med våra "omoderna" gamla kameror,
dessa "tråkiga grejer" som bara funkar och funkar...

Man får trösta sig med annan konsumtion!
Gatufotofika nästa vecka! :)

Ps. Det här med "Inga nyheter är goda nyheter" har jag lånat av kompisen Peter Hennig.
Han med sin kunskap säger ofta så om optiktillverkarnas "sköna nya värld" som ju kommer titt som tätt... :)

Hehe, ja det finns ju annat man kan konsumera.. Film tex. :) eller fika.

Vilken bild var det du försökte länka till?

Aha.. nu såg jag, 15 mm, ska se om jag hittar den.

Var det denna sida? 4:e uppifrån?

http://zeiss.smartimagine.com/pindownload/pindownload.do

Re: Re: Re: Re: Leica M8 är här! -Jaha?!

aleklint skrev:
Hehe, ja det finns ju annat man kan konsumera.. Film tex. :) eller fika.

Vilken bild var det du försökte länka till?

Aha.. nu såg jag, 15 mm, ska se om jag hittar den.

Var det denna sida? 4:e uppifrån?

http://zeiss.smartimagine.com/pindownload/pindownload.do

Någonstans på Zeiss sida finns mätsökarkameran Zeiss Ikon SW Camera = UTAN mätsökare! :)

Och på den så har dom satt sin nya 15 mm!!
Med motljusskydd!! )

Fast...
med 2,8 och 15 mm så blir det stort som en zoom-glugg...
och då tappar man nog litet av finessen med något lättburet...!?
(Min 15 mm, visserligen bara ljusstyrka 4,5, sticker ju bara ut 3 cm från kamerahuset...
Det kan jag ha ständigt under jackan....)

Aha, är det en tillbehörssökare. Ja, då var det inte lika intressant. Jag trodde det var den inbyggda kopplade mätsökaren som hade variabelt utsnitt.

Känns ganska irrelevant att jämföra en sådan här kamera med dSLR, dom har rätt olika bästa användningsområden. Själv är jag ingen stor fan av gatufoto eller "smygfoto", och Leican är förmodligen rätt värdelös för sport och småfåglar. :)

Men visst, som läcker pryl betraktat skulle jag gärna äga en, tillsammans med en handfull små fina objektiv. Den skulle mest stå i bokhyllan som prydnad tror jag.

M8 är ju den perfekta kameran för semesterfotografering. Sen kan man ha en SLR för övrigt kreativ fotande om man vill.
/Erik

eon skrev:
M8 är ju den perfekta kameran för semesterfotografering. Sen kan man ha en SLR för övrigt kreativ fotande om man vill.
/Erik
Enda problemet är möjligen om man köper en M8 och ett gäng objektiv så har man inga pengar kvar för en semester... :)

LittleCapa skrev:
Den nya Leican är här!
Den känns precis lika omodern som den gjorde på 60-talet, 70-talet, 80-talet, 90-talet och på 2000-talet.
Jag vet att jag svär i kyrkan men två av mina kollegor har alltid varit Leicafrälsta och bytt upp sig varje gång en ny modell blivit tillräckligt begagnad för att kommar ner i ett anständigt pris.
Jag har aldrig tänt på Leica. Genomsiktsökare? -Är det bra? Max 2500 ASA! -Inte mycket att komma med!
40.000 spänn för ett hus! -???? -Som inte kan mer!
Nja, jag kör nog på med min Nikon, kanske byter upp mig till den nya, kostar visst lika mycket som en LEica men verkar "kunna" fasen så mycket mer.
PS Inte fasen fick kollegorna skarpare bilder med sina Leicor heller. Trots att de försökte bevisa det med kornskärpemätare ocg gigantiska delförstoringar. DS

En Leica med en ny framtagen ccd från Kodak och 1,3 factor och samarbete med PhaseOne tror jag kan ge ett ett bra bildresultat.
Vissa glugggar från Leitz är oöverträffade än idag, en test och jämförelse kommer att visa var kameran står.
Priset är oviktigt om kameran lever upp till förväntningarna, en Leica runt halsen är bra mycket häftigare än en Nikon eller Canon.
Känslan av kvalitet
Mikael

Senast ändrad:
Huset känns ju helt ok. Förvånandsvärt liten prisskillnad mot analoghusen.

En 21:a eller 24:a skulle passa mig perfekt. Problemet är att de är sjukt dyra.

Vad kostar tri-emaren. 16-18-21/4 känns användbart, men lite ljussvagt.

Ingen som har en 21mm/2... :)

Re: Re: Leica M8 är här! -Jaha?!

macrobild skrev:
En Leica med en ny framtagen ccd från Kodak och 1,3 factor och samarbete med PhaseOne tror jag kan ge ett ett bra bildresultat.
Vissa glugggar från Leitz är oöverträffade än idag, en test och jämförelse kommer att visa var kameran står.
Priset är oviktigt om kameran lever upp till förväntningarna, en Leica runt halsen är bra mycket häftigare än en Nikon eller Canon.
Känslan av kvalitet
Mikael

"....en Leica runt halsen är bra mycket häftigare än en Nikon eller Canon...."

Men då måste de personer som ser Leican förstå vad det är vad dom ser,
så det blir en liten uppmärksamhetsfaktor också.....kanske!? ;)

Mina kompisar brukar skämta med mig då vi är ute på restaurang,
(då jag alltid har M6:an med)
"Den där kan du glömma på restaurangen, ingen vet vad det är för något,
du går bara hit i morgon och hämtar den kvarglömda i garderoben!" :)

När jag ändå är igång :)
måste jag ta en sann Leica-anekdot!
Ursäkta!! :)

Roland på LP-auktionerna berättade om ett auktionsfynd i Norrland för några år sedan...
En man hittade bland auktionsföremålen några kameror, en videokamera samt en liten svart kamera som det stod Leica på.
Han kände igen namnet.....
så han bjöd på kamerorna.
Tror, tror, han fick den lilla svarta M-Leican med en svart Summicron för en 7-800:-

Väl tillbakakommen till Stockholm ville han kolla om det va något att ev. lämna till auktion...
Jovisst sa Roland, vi kan lägga ett utrop på en 25.000.....!!

(Historien är sann, men utropet kan vara aningen fel, men inte så mycket.... :)

froderberg skrev:
Huset känns ju helt ok. Förvånandsvärt liten prisskillnad mot analoghusen.

En 21:a eller 24:a skulle passa mig perfekt. Problemet är att de är sjukt dyra.

Vad kostar tri-emaren. 16-18-21/4 känns användbart, men lite ljussvagt.

Ingen som har en 21mm/2... :)

Glöm inte att Zeiss nya RF-gluggar passar till M-leican...
Till ett helt annorlunda pris och en lika bra, om inte bättre kvalitet....!!?? :)

Benganbus skrev:
Men då måste de personer som ser Leican förstå vad det är vad dom ser,
så det blir en liten uppmärksamhetsfaktor också.....kanske!? ;)
Jag föredrar att folk inte fattar vad den kostar, Leicans modesta yttre är styrkan. Den väcker inte uppmärksamhet.

M8 har gett mig hemska ha-begär.

Benganbus skrev:
Glöm inte att Zeiss nya RF-gluggar passar till M-leican...
Till ett helt annorlunda pris och en lika bra, om inte bättre kvalitet....!!?? :)

En Zess 21:a kostar nästan en tredjedel av Leicas. 12 000 är helt okej.

Jag trodde att huset skulle bli mycket dyrare. Men nu känns priset på huset rimligt och då blir det jobbigt lockande.

M8 + 21/2,8 är mitt paket. Sen kan man kanske snylta till sig några av farsans M-objektiv.

http://www.yfo.se/product.php?_task=product_search&search_string=zeiss&S%F6k=S%F6k

Tri-Elmaren kostar saftigt enligt generalaganeten.
M 4/16-18-21 ASPH. Tri-Elmar 31.250,0

http://www.leica-camera.dk/se/index.htm

Den nya 28:an kostar lite mindre:

M 2,8/28 ASPH. 13.750,00

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar