Annons

LED/lampor till macro belysning

Produkter
(logga in för att koppla)

artix

Aktiv medlem
Jag sitter och filar lite på en variant av macro belysning. Och skulle vilja hitta nån belysning som inte ger ett 'spotljus' utan mer ett difust ljus över en större area.

Tanken är att göra typ 4-6 armar som går ut ett par cm från objektivet för att få lite distans och på varje arm sätter man ett par lampor som man kan rikta lite.

Har även funderat lite på att göra både spotljus och ett difust ljus på varje arm och en omkopplare så man kan välja vilken variant man kan köra eller kanske båda samtidigt osv..

har tittat lite på den här sidan men sådana LED lampor verkar ha ett ganska riktat spotljus.

Några ideer?
 
Ingen som har lite tips om belysningen?


Robert: Jadå jag ska visa lite bilder när/om det blir klart :p
 
LED

Bra uppslag. Såg just ett program om design m.m. på SVT. Det var en regissör av pop-videor som såg stora möjligheter med dioder. Mycket ljus utan en massa värme.

Svårt att tänka mig något sätt att få mjukt ljus. Bygga en egen mini-softbox kanske. Bättre än julpyssel! :)
 
Hmm, en mini-softbox kanske kan vara nått.. undrar hur mycket ljuseffekt man tappar på det när man använder dioder. Beror väll på hur mycket man softbox'ar. Helt klart värt en funderare.
 
Det viktiga med en bra softbox är väl en reflekterande insida. Utom den diffuserande fronten förstås...

Något silvrigt på insidan är det nog som gäller.
 
du har väl läst om de som byggde macro ljus med såna led. det var i maj skulle jag minnas. så sök lite ner i denna tråd/sida om du inte gjort det. om mitt minne inte helt sviker mej så var det just med de led som var där på sidan som du länkade till.

lycka till! berätta sen om det blev något bygge!
 
Ja, jo jag har tittat lite på dom. Men jag tycker att ljuset blir för skarpt och riktat.. men nån form av "softbox" kunde säkert avhjälpa det.
 
Hejsan! en liten uppdatering på mitt projekt!
Jag har byggt större delen av själva 'armaturen' på min ringbelysning nu. Den är konstruerad i aluminium så den är väldigt lätt.
Konstruerad för att passa Tamrons 90/2.8 macro objektiv men går att justera +/- 1 cm ungefär.

Hur är den konstruerad:
En 2mm*20mm*200mm aluminium platta som är bockad som en ring. Och för att få den lite flexibel och för att kunna klämma åt kring objektivet satte jag ett par cm utav en slangklämma i underkant som man kan skruva på för att spänna/öppna den. På den plattan sitter 5 st smala aluminium stänger som sticker ut ca 60mm. och på insidan av själva ringen sitter det mjukt läder som skall skydda objektivet.

Kvar att göra:
Montera lysdiodrar.
Har fortfarande inte helt bestämt hur jag skall göra men det lutar åt att sätta 2 stycken diodrar på varje arm och med en kontakt ska man kunna stänga av en på varje arm så man kan köra med halvljus och helljus :) Som strömförsöjning tänkte jag använda en sån här 4*AA batteripack.

Måste även fundera ut nått smidigt sätt att bära/fästa batteripacket. Tar gärna emot förslag:)

Sen ska den givetvis få lite färg oxo, blir nog matt svart :)


Orginal idén var med en diod arm undertill oxo men den försvan under konstruktionen. Jag är inte ens säker på hur det här resultatet kommer bli men det är ju kul att bygga endå :)
Tänkte oxo har armarna rörliga men det blev för mycket arbete så jag kommer kallibrera dom för 'normal' macro avstånd. Det är aluminium så det går relativte enkelt att böja dom lite med ett verktyg.
 

Bilagor

  • ring.jpg
    ring.jpg
    56.9 KB · Visningar: 815
Vitbalans

Det blir ett ganska blått ljus från vita lysdioder. Jag brukar använda "manuell vitbalans" (belys ett vitt objekt och kalibrera vitbalansen mot det). Använder man film blir det lite knepigare.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.