Annons

LED-belysning vid makrofoto

Produkter
(logga in för att koppla)
aceton borde fungeram in inte så borde du kunna ta vilket superlim som helst nästan, typ attack, sånt smälter vissa plaster och hud och lite annat.
 
Mycket imponerande.

Ja jag har nu lagt en beställning på dioder 25000 mcd vita. Skall genast bygga en ringbelysning.
Satt och vred och vände på lite lämpliga prylar att bygga av och kom på att man skulle kunna använda en sån där cakebox som man köper cd/dvd skivior i och montera dioderna/kretskortet i. Framänden är ju enkel att ta av och på och man skulle då kunna man en med opalvit plast och en utan exempelvis. Fastsättningen skulle man ju kunna lösa med att limma fast en filtergänga på bottenplattan.

Sedan tänkte jag att man köper en sån där liten "apparat låda" i plast som man monterar en blixt sko på och stoppar i batterier mm. i den. Jag tänkte isåfall sätta små vippbrytare och ett vridmotstånd så man kan tända eller släcka hälften samt dimma ner belysningen samt ett uttag för en batterieliminator. Sedan sätter man en sladd med stickkontakter i ändarna så man kan skruva fast paketet på objektivet och sedan plugga i strömmen.
 
LED CLUSTER

Sok utlovat några test bilder med mitt LED CLUSTER
Bar ahadnhållet o mest för syns skull, elelr för att se förgen somd et blir i LED ljuset.
Gröna växter får en fin lyster. Vi ser dock på den bilden en viss vinjettering, dvs ljusfältet räcker itne riktigt till denna bild.
De rosa blomoorna ser verkligen fina ut i färgen av LEDljuset.
Obs dessa bilder med handhållen enkel Dig kamera och med LED xclustret handhållet.
Men det visar att färgen i LED ljuset är acceptabelt o ganska starkt.
 

Bilagor

  • grönska ledljus.jpg
    grönska ledljus.jpg
    29.5 KB · Visningar: 2,093
Rosa blomma i LED ljus

Jag fick bara in en bild så här kommer de Rosa blommorna
 

Bilagor

  • rosa blom led ljus.jpg
    rosa blom led ljus.jpg
    26.2 KB · Visningar: 2,092
Re: LED Cluster


Vita led skall ha 3.5 Volt och två i serie blir 7 Volt så skall motståndet äta upp 13Volt minus 7 = 6 volt och med strömmen 0.03A blir motsåtnden då c:a 200Ohm.
Vill man göra hela ringen för 6 volt blir det ett motstånd för varje diod.
[/B]

KAnske redan nån som kommenterat detta men jag skulle inte rekommendera en massa motstånd. Sätt dit fler dioder per grupp vetja! Ett motstånd utveklar en massa värme som bara är slöseri. Effetken som utveklas i desa är faktiskt 0.03A*6Volt=0.18Watt. De två dioderna i samma grupp gör samtidigt av med 0.03A*7V=0.21Watt. Du har alltså nsätan lika mycket effekt i motstånden som i dioderna. Koppla in tre dioder per grupp åtminstone!
 
Damocles skrev:
aceton borde fungeram in inte så borde du kunna ta vilket superlim som helst nästan, typ attack, sånt smälter vissa plaster och hud och lite annat.

Ville inte vara en leta-småfel-i-foruminlägg-och-skriv-anmärkningar-på-dessa-kille, men mjölken och lacken är nog till för att förorena vattnet med ogenomskinliga partiklar som ljuset kan spridas mot så man se strålgången.
 
Förluster i motstånd

Det är riktigt att det blir förluster i motstånd.
Bär man gör ett Diodcluster för att drivas av 12Volt, som mina exempel här.
Så måste vi inse att 12Volt är inte bara 12Volt.
Det kan vara 12-14.5Volt i en bil exvis.
Det kana vara 11- 16 Volt från en ostabil batterieleiminator.
Jag vet att dioderna, särskilt de Vita är känsliga för överström.
Därför är det en säkerhet att ha ganska stora motsånd, de kommer nämligen att jämna ut strömmen i doderna.
Dvs ås att dioderna inte får för hög ström om de drivs av 12Volt som råkar vara 14.5Volt hos nån.
Mna offrar lite i verkningsgrad för att göra saken lite mer oberoende av exakt spänning.
Man kan förståss göra en extremt noggrann elektronik som styr dem, menn upp till 90% verkningsgrad, emn då blir det komplicerad elekeronik istället.
 
Vill inte styra bort från ämnet itråden, men denna "utjämning" du pratar om borde väl ske även om man har fler dioder? Har man batterieliminator är förluster i och för sig inget problem, tänkte mest på när man har batteridrift.


Men det är en häftig och användbar pryl du har byggt!
 
utjämning

Jo det behövs så pass stora motstånd för att få tillräcklig utjämning.
Motståndet beräknar du med, spänningskällan- dodspänningen genom strömmen i Amp.
Dvs (12V-7V)/0.02Amp = 250Ohm
det bässta vore förståss en DC DC omvandalre för 5 - 15 Volt in och 20mA ut vid upp till 30Volt.
Då kan amn göra en grupp med fler dioder o få exakt ström. Verkningsgraden kan bli 90% då.
Men för enkel hetens skull kör vi med lite större motstånd.
Använder du 5 st R20 batterier o får 7.5 Volt blir det en diod o ett motststånd per grupp.
R = (7.5-3.5)/0.02 dvs R = 200Ohm, eller vid 30mA 130Ohm.
Bilden bvisar mitt diodcluster på ett steromikroskop, lägg märke till ljuset på c:a 300m på objektet.
Doderna är någon inböjda för att fokusera en så liten yta.
 

Bilagor

  • mikroskop 400.jpg
    mikroskop 400.jpg
    28.8 KB · Visningar: 1,842
Ni som har byggt dessa ringbelysningar;
Har ni använt klara eller "mjölkiga" dioder. De klara ger ju ett mer riktat ljus vilket kanske inte är önskvärt då vi vill ha ett mjukt upplyst område.
Sedan kan man ju fila till dioderna också för att få olika spridningsbilder så det finns mycket utrymme för exprimenterande i detta ämne.
Här ska byggas! Tur att jag bara bor några hundra meter från Elfa i kungens kurva!
Kom över en bit mjölkvit plexi här om dan också.
 
LED

Jga tror inte ELFA har så vassa dioder som vi använde rhär.
25 000 mcd.
De vita är alltid transparanta, dvs klara.
Har aldrig sett vita i mölkiga plast.
Men som sagt det går att fila och sätta oplaglas framför o labba friskt.
de jag visat här är de starkaste jag sett, de har smal stråle och just därför är de så starka.
Jag ahr alabbat mycket med LED o äntligen funnit dessa som är mycket bra.
Se på hemsidan: http://kundweb.netatonce.com/~u24465/
För bara några år sedan kostade hälften såp starka LED 30:- idag får du dessa för 8:-
Klart man kan labba med glödljus oxo.
Funderar på 4 - 6 st halogen lampor med reflektor.
det finns 30 och 50mm. Man sätter den i en stor ring och gör så at tman kan fokusera dem mot ett objekt.
Ungefär som kirurgens stora lampa med 4 st strålkastare som sitter i en ring om 1 meter.
Då får han ett stsrkt ljus nästan axiellt med sin syn.
Han ser ner i hål genom att lyset kommer runt i från. Dvs ner i det hål han skurit upp i sin patient.
Dessa grejer med LED eller lampor är oxo utmärkta arbetsbelysnigar för "piller jobb" Se mikroskopet exvis. Vi löder komponenter som är 1 x 1.5mm i mikroskopet.
Belysning i alla former är mycket intressant, men mer kanske något man blir mest intresserad av till hösten när det börjar mörkna.
Har ni provat ljuset under altanen? Dvs om alatanen har plast tak, dimmigt sådant.
I soljus blir det skuggfritt nästan i alla fall o ger ofta mycekt bra porträttbilder.
ELFA har dock de Amerikanska super starka LED från LUMILED, det mostvarar tio vanliga o vill ha upp till 1Amp sytkcet, dock dyra....
 
Jovisst finns det mjölkiga vita lysdioder.
Jag använde själv sådana till att göra lanternor på ett modellfartyg för några år sedan.
Vet ej hur ljusstarka de är men de ger en mjukare ljusbild.
 
Det finns ingen som har provat med blixtlysdioder avsedda för mobiltelefonkameror? Den jag kikar på(Luxeon Flash) ger minst 36(typ. 50) lumen vid 1A puls och håller en färgtemp på runt 7000K.



Bengt
 
Vita 10mm lysdioder på 60.000mcd har jag liggandes om det är någon som vill testa att bygga en lite kraftigare modell...
Bara att höra av er via mail isf.

//Danne
 
när man är färdig så måste man ju döpa det till nått 'coolt' namn!
typ: "super ultra beam macro sirius light" eller nått i den stilen

och glöm inte att det också ska förkortas
"SUBMSL"
 
Dörr LED

Dörr säljer ju en LED-ringbelysning som ska vara ok enligt Cyberphoto....Tycker att detta ser något smidigare ut än de klumpiga ringblixtarna. Någon som vet hur fjärilar, skalbaggar och andra rörliga kryp reagerar på detta ljus eftersom det lyser hela tiden?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.