Annons

LED-belysning vid makrofoto

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Dörr LED

PierreS skrev:
Dörr säljer ju en LED-ringbelysning som ska vara ok enligt Cyberphoto....Tycker att detta ser något smidigare ut än de klumpiga ringblixtarna. Någon som vet hur fjärilar, skalbaggar och andra rörliga kryp reagerar på detta ljus eftersom det lyser hela tiden?

Svårt att hitta någon uppgift om hur mycket ljus den ger. Enklast vore en uppgift om bländare och tid vid ett visst avstånd + ISO
 
Re: Re: Dörr LED

Enicar skrev:
Svårt att hitta någon uppgift om hur mycket ljus den ger. Enklast vore en uppgift om bländare och tid vid ett visst avstånd + ISO

Nja...jag menade mest hur levande varelser reagerar på detta konstanta ljus..Någon som har erfarenhet?
 
Re: Re: Re: Dörr LED

PierreS skrev:
Nja...jag menade mest hur levande varelser reagerar på detta konstanta ljus..Någon som har erfarenhet?

Ok men jag undrar i alla fall hur mycket ljus den ger. På Dörrs hemsida står det inte hur mycket ljus man får.
Cybephoto säger att den är OK men vad betyder det?
Jag får väl ringa och fråga.
 
Du kan ju göra ringlådan större och ha batteriet inuti "blixten" med en on/off-knapp.
Jag sitter mest och funderar på vilken ring jag ska beställa. Måste mäta hemma först. Ska ha den på makroobjektivet som har filtergänga på 62mm. Min normalzoom, tele och vidvinkel måste ju LED-ringblixten vara helt värdelös då den endast belyser objekt nära objektivet, eller?

Posta gärna din lösning så man kan få lite inspiration.

/Stefan
 
Man kanske skulle försöka sig på att knåpa ihop en egen LED-ringblixt nu när macrosäsongen har kommit igång på allvar.

Med de färdiga diodringarna verkar det inte bli alltför mycket arbete för en som inte har alltför mycket kunskaper om kopplingsscheman och komponenter. Hur mycket spänning (i Volt ;)) kan det tänkas behövas till ett sånt här projekt för att dioderna ska lysa riktigt bra?
 
8st 1,5V batterier alltså. Eller finns det smidigare spänningskällor att släpa omkring på?
 
Man får tänka att man bör ha motljusskyddet. Antar att det kan bil överstrålning annars.
Då måste man kanske ha en större diameter på LED-belysningen så att den inte täcks av skyddet.

/Stefan
 
Utan att ha provat eller kollat faller tankarna på en Cokin filterhållare. En sådan kanske kunde utnyttjas på något sätt om man bygger ett ringljus.
 
Utan att ha provat eller kollat faller tankarna på en Cokin filterhållare. En sådan kanske kunde utnyttjas på något sätt om man bygger ett ringljus.

På sidan 5 i kommentarsfältet har en gjort just så. Han kör en Cokin filterhållare. Fördelen är att man kan variera vilken filtergänga/diameter man använder. Det enda att tänka på är att hålet måste vara stort nog dvs inte välja för små LED-ringar i så fall.
 
Jag har funderat vidare kring det här och jag kommer nog satsa på en annan design som är en blanding av det som beskrivs på sidan samt egna idéer. Mina tankar:

  • Jag skall försöka få bakstycket (med LED-ringarna) utskuret ur antingen plexiglas eller aluminium för bättre stadga och större friheter i diameter.
  • Frontstycket kommer också att skäras ut ur "färgat" plexiglas eller teflon för att få bättre diffust ljus. Utskärningen bör göras med en fräsmaskin för bästa passform = bättre vädertätning och stabilitet.
  • Batterierna (två 9 voltare tror jag det blir) kommer placeras på bakstycket dels för att undvika sladdar men även för att viktskillnaden blir marginell.
  • Vippkontakter för respektive ring så att man kan slå av/på så mycket ljus man vill ha.
  • Filterhållarring som träs på baksidan för att slippa att snurra på hela sjabraket på objektivet.

Skall sätta mig och filura mer i AutoCAD och se vad jag kan klura ihop.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.