ANNONS
Annons

Lastolite Stativ + Paraply Kit(100cm paraply)

Produkter
(logga in för att koppla)

J0cke

Aktiv medlem
Hej
undrar om någon har erfarenhet av Detta kit! tilsammans med typ nikon sb-800/600 eller canons motsvarande blixtar.

tänkte köpa detta för att ha med mig ute till porträtt/modell istället för att köpa typ en innovatronix och släpa på en massa tunga blixar. oftast räcker det ju med en blixt när man är ute.
lastolite paraply kit

Tacksam för lite svar och tips!
va inte rädd för att bifoga bilder.

Du kommer billigare undan om du köper sakerna på Kaffebrus.com

Skulle nog rekommendera ett transparent paraply ( shoot -thru ) för ibland behöver man ha det ganska nära vilket blir svårt med ett vanligt.
Kör själv med sådana och ett gäng småblixtar.

Du kommer billigare undan om du köper sakerna på Kaffebrus.com

Skulle nog rekommendera ett transparent paraply ( shoot -thru ) för ibland behöver man ha det ganska nära vilket blir svårt med ett vanligt.
Kör själv med sådana och ett gäng småblixtar.

aa visst är det möjligt, men jag tycker inte det är någon större vits att handla från kaffebrus för att spara några hundralappar. det är endå mycket billigare med tanke på vad en innovatronix enhet kostar :)

Denna hade även möjlighet till "shoot-thru" (Paraply 100 cm med utbytbart tyg transparent, silver/vit)

hur stor skillnad gör det föresten på 80cm eller 100cm

Tror inte det spelar så stor roll med 80 eller 100, även om större är "bättre". Det beror oxå på om blixten kan sprida ljust ända ut i kanterna på 100cm paraplyet, annars är det ingen större ide.

Hur triggar du blixten, radio, IR, från kamerans blixt ?

Tror inte det spelar så stor roll med 80 eller 100, även om större är "bättre". Det beror oxå på om blixten kan sprida ljust ända ut i kanterna på 100cm paraplyet, annars är det ingen större ide.

Hur triggar du blixten, radio, IR, från kamerans blixt ?
okejj tack, sb-800 går väl ner till 24mm tror jag, men eftersom kittet är gjort för sådana blixtar så borde väl båda funka!

med nikon d300 kan jag köra remote med den inbyggda blixten i kameran och styra sb-800an :)

okejj tack, sb-800 går väl ner till 24mm tror jag, men eftersom kittet är gjort för sådana blixtar så borde väl båda funka!

med nikon d300 kan jag köra remote med den inbyggda blixten i kameran och styra sb-800an :)

Det fungerar att göra som du säger med d300 och SB800, jag har gjort så också. Utomhus är det däremot lite kinkigt. Man måste vara ganska noggrann med hur man står i förhållande till blixten annars funkar inte kommunikationen på ett tillförlitligt sätt. Det är lite bätte med ett transparent paraply också ur denna aspekt eftersom SB-800 då har chansen att se d300:ans förblixt även genom paraplyets yta.

Du kommer ännu billigare undan om du använder ditt Manfrottostativ och skaffar en sådan här grej för att hålla blixten:
http://www.kaffebrus.com/product.php?iProductId=510
...och förslagsvis ett sådant här paraply:
http://www.kaffebrus.com/paraply-vitt-transparent-12.html

Jag har tagit bl a denna på det sättet: http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=1370268&target=

Jag tycker att paraply/blixt hållaren från Lastolite är dålig. Den här skör och lite halvsvår att justera exakt, jag har istället manfrottos hållare och jag tycker att de är bra mycket bättre och robustare, dock så måste man komplettera med et blixtskofäste från Hama.

Det finns ett kit från Elincrom med två stativ och två paraplyer sm jag tycker är mer prisvärt.

/M

Skicka øverskottet till mig.

aa visst är det möjligt, men jag tycker inte det är någon större vits att handla från kaffebrus för att spara några hundralappar. det är endå mycket billigare med tanke på vad en innovatronix enhet kostar :)

Får du mycket pengar øver så kan du skicka dem till mig!

En annan fråga,
Hur stor skillnad är det på ljuset genom ett transparent paraply jämfört med en softbox typ
denna?
har nämligen ingen erfarenhet av paraplyer..

En annan fråga,
Hur stor skillnad är det på ljuset genom ett transparent paraply jämfört med en softbox typ
denna?
har nämligen ingen erfarenhet av paraplyer..

Den största skillnaden ligger i det ljus som paraplyet sprider runt om i alla riktningar, softboxen ger ett mer riktat ljus och med minimalt ljusspill.

Annars tycker jag att boxen är hyffsat likvärdig med ett transparent paraply, kanske lite mjukare, det stjäl ungefär ett steg mer ljus dock.

/M

Den största skillnaden ligger i det ljus som paraplyet sprider runt om i alla riktningar, softboxen ger ett mer riktat ljus och med minimalt ljusspill.

Annars tycker jag att boxen är hyffsat likvärdig med ett transparent paraply, kanske lite mjukare, det stjäl ungefär ett steg mer ljus dock.

/M

Jaha okejj, jo så måste det ju såklart vara, ser ingen fördel med att välja boxen då den är så mycket dyrare isåfall..

Jag kör 100cm paraplyet och en sb800 .. funkar kanon!
Enda är att man måste ha något tungt i botten på stativet när man är utomhus.

Kommer köpa till ett paket till tror jag, ovärdeligt ju!
Fast då blir det nog ett http://www.mpex.com/browse.cfm/4,6618.html från Mpex.. värt att få en cactus och vivitarblixt till för samma pris!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar