Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Laptop under 10000

Produkter
(logga in för att koppla)

Emil Fransson

Aktiv medlem
Hallå!

Nu hade jag tänkt bli mer mobil genom att skaffa en laptop. Den får kosta max 10000kr. Jag använder Photoshop CS och Corel Photopaint. Jag hade även tänkt använda datorn till lite musikskapande. Där har jag lite bätttre koll på vad det behövs för prestana.
Men när det gäller bildbehandling har jag ingen koll alls. Jag har ju funderat på en Macbook men jag är ju så fruktansvärt hemma i pc:n, så jag vet inte riktigt. Vad behövs mest, processor eller minne? Hur mycket behöver jag lägga som minst för att få något vettigt?

Kom gärna med konkreta tips på modeller.

Mvh Emil
 
Om du använder den till bildbehandling är det främst ett bra ramminne du behöver. Eftersom att bildfiler lätt blir väldigt stora, framför allt när man arbetar med lager osv i photoshop. Har man ett par bilder öppna så äts minnet snabbt upp. Min rekommendation till dig är att skaffa en bärbar med minst 1gb.

Processorn är enligt min mening av mindre vikt.

När en dator blir seg och slö, så beror det oftast på att ramminnet är fullt.

En till sak du bör tänka på är hastigheten på ramminnet, "bus-hastighet".
Den avgör hur snabbt datorn kan flytta information mellan olika komponenter.

Spelar ingen roill om processorn är jättesnabb,, om det iaf får segt att att flytta runt alla ettor och nollor i systemet.
 
Tycker du definitivt ska köpa dig en Macbook om det är foto/ps och musik du ska skapa!

Dessvärre kommer den med två 256or (512) och det kan bli lite väl lite, beställer du från Apple Store så sätt in två 512or. Dom har riktigt schysst pris för dom faktiskt (980) alternativt gå till butik och köp en en gigs sticka eller två. I Gävle kostar dom 1295kr/st och inte 2490kr som på Apple Store.

Skulle det mot förmodan kännas hemskt med mac os x så kan du alltid köra in booth camp och köra xp på macbooken istället. Dock är det något jag verkligen inte rekommenderar ;)
 
Spelar ingen roll om du använder photoshop på mac eller pc, det är smama program och samma utvecklare. Annorlunda är det med tex MS office.

Macbooken är riktigt fin.

En sak man bör tänka på är att det bara finns en tillverkare för mac, men hur många som hellst för pc. Detta gör att priset på pc kan pressas än på ett annat sätt än mac. Jag vill dock poängtera att tex 2ghz på mac inte är samma sak som 2ghz på pc,osv.

EN sak som tidigare talar för mac var att det var stabilare. Detta är längre ingen lika stor fördel när windows xp är så pass relativt stabilt. Får säkert mothugg på debn punkten, men i såfall är det ett typiskt sbs-problem - Skit Bakom Spakarna ;))
 
Daaaaaniel skrev:
Spelar ingen roll om du använder photoshop på mac eller pc, det är smama program och samma utvecklare. Annorlunda är det med tex MS office.

Macbooken är riktigt fin.

En sak man bör tänka på är att det bara finns en tillverkare för mac, men hur många som hellst för pc. Detta gör att priset på pc kan pressas än på ett annat sätt än mac. Jag vill dock poängtera att tex 2ghz på mac inte är samma sak som 2ghz på pc,osv.

EN sak som tidigare talar för mac var att det var stabilare. Detta är längre ingen lika stor fördel när windows xp är så pass relativt stabilt. Får säkert mothugg på debn punkten, men i såfall är det ett typiskt sbs-problem - Skit Bakom Spakarna ;))

Varför skulle det vara annorlunda med MS Office? :) Det finns till mac också, och något som de flesta inte vet är att Office-serien kom till mac före PC ;)

Och visst går det alldeles utomordentligt bra att jämföra dom nya intel core duo-processorerna i mac med en pc - rätt över. 2.0GHz core duo är nu samma för mac som för en PC. De äldre PowerPC modellerna går det dock, som du säger, inte att jämföra rätt över.

Fördelar för macbook gentemot bärbar pc:
- Riktigt schysst spec för ett bra pris (från 10K upp till 14)
- Sudden motion sensor, så tippar du datorn låser den skrivhuvudet
- Magsafe - strömadaptern sitter fast med hjälp av en magnet så inga olyckor händer
- Locket hålls även det ihop av magnet så trasiga gångjärn är history!
- Det bästa av allt: mac os x som operativsystem! Stabilt, mycket mer virussäkert än en win xp och framför allt, snyggt, behagligt och lättanvänt!

/bara lite av en mactaliban
 
Återföll till mac efter 14 år och köpte en Macbook med 2 gb.

Håller med om de fördelar som nämnts tidigare men en sak tycker jag är dålig. Varför skickar Apple inte med någon form av ordbehandlingsprogram värt namnet med sina datorer. Köper man en PC brukar man åtminstone få MS Works på köpet. Om Mac nu vill locka Windowsanvändare tror jag att man skall tänka om på den här punkten.

I övrigt är jag mycket nöjd och kan verkligen rekommendera MB. Har också laddat ned Lightroom Beta som jag tycker är ett riktigt bra program.

Nu skall bara få macen att hitta skrivaren som ligger trådlöst i mitt nätverk via en printerserver. Inte helt lätt, har det visat sig...
 
Jag köpte rätt nyligen denna som ligger precis under 10 000:- som bästa pris.
Jag är helnöjd med den, fungerar utmärkt både för bilder och video.
 
Jag köpte rätt nyligen denna som ligger precis under 10 000:- som bästa pris.
Jag är helnöjd med den, fungerar utmärkt både för bilder och video.
 
Jag köpte rätt nyligen denna som ligger precis under 10 000:- som bästa pris.
Jag är helnöjd med den, fungerar utmärkt både för bilder och video.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.