Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Laptop lämplig för foto och resor

Produkter
(logga in för att koppla)

Lasse C

Aktiv medlem
Hej!

Jag hade tidigare tänkt skaffa en bärbar liten hårddisk med kortläsare och eventuellt display, att ha med på resor för att tömma kamerans minneskort på.
Nu börjar jag tycka att en laptop verkar bättre.

Fördelar med laptop jämfört med hårddisk, enligt mitt tycke:
1. Det känns pålitligare. Jag har läst om människor som t ex förlorat alla bilder från månadslånga asienresor pga av misslyckade överföringar till bärbara hårddiskar.
2. Förmodligen har en laptop i allmänhet större lagringsutrymme på sin hårddisk än en bärbar hårddisk med kortläsare har.
3. En laptop har en ordentlig skärm istället för en liten display, så att man verkligen kan avgöra vilka bilder som är värda att spara och inte, redan medan man är på resa, och på det sättet spara plats.
4. Man får en dator på köpet, med alla fördelar det innebär.

Nu till min fråga. Jag har inte ägt någon laptop och jag är inte alls insatt i utbudet, så jag undrar om någon har några tips för att underlätta valet? Är det något särskilt man ska kolla upp i specifikationerna?

De enda krav jag egentligen har är att hårddisken ska vara minst 80-100 GB, att skärmen ska vara hyfsat bra för att kunna titta på bilder på och att laptopen ska funka OK som en vanlig dator också, t ex inte vara alltför långsam. Helst skulle jag vilja hitta en som inte är dyrare än 10.000 kr, men det är ingen absolut gräns.

Det finns förmodligen massvis av laptops som klarar av det jag vill. Det är också delvis därför jag frågar. Det är svårt att veta hur jag ska börja leta, speciellt med den fotovinkling jag har i åtanke vid valet, prestandakrav som kanske inte framgår så uppenbart i de tekniska specifikationerna och som jag inte heller känner till.

Vänliga hälsningar.
Lasse C
 
En av de första frågor jag skulle ställa mig är vilka typer av resor kommer jag att åka på? Anledningen till detta är att de flesta laptops på marknaden är absolut inte byggda för att dras runt på långa resor. Hur kommer du att förvara den? Dagens laptops är byggda för att du ska kunna stoppa ner den i en special väska som du antingen bär korta lugna sträckor på ryggen eller i handen. Att stoppa in en laptop i en ryggsäck och dra runt i asien som backpacker skulle jag aldrig rekommendera om man inte har en laptop som är byggd för de. Är mycket sämmre än en photodisc som man bara för över till. fler saker som kan gå sönder. Anledningen till att laptops är så lätta och så snabba och grymma i prestanda är för att företagen vet att gemene man inte tar ut dem på avancerade resor. Den ända laptop som jag igentligen skulle dra ut på riktig resa (om jag verkligen ville säkra mig om att den inte skulle dö av lite extrema situationer) är en toughbook.
http://catalog2.panasonic.com/webap...00041&catGroupId=32001&surfModel=Toughbook-19

De är byggda för lite action. Men sedan kostar de därefter. vad jag vill ha sagt med detta är att jag hellre hade riskerat min Photodisc under resor än min laptop. Visst, den har en liten skärm och man kan inte redigera sina bilder men en laptop kostar mycket mer att få reparerad och tar en fasansfull plats i packningen

mina fem ören
 
Jag köpte den här, HP Pavilion dv2065ea, som en kompromiss, strolek vikt,funktion, lagringsmöjlihet. stort RAM minne, bra brännare, flera portar av olika slag. Trådlöst nätverk. Blåtand.Kortläsare men ej för CF. Går att koppla till min TV via VGA för film och bildvisning. Men den är snart 1 år gammal som model (maj -06) och det är en lång tid i datorvärlden så det finns nyare.
Har haft den i 4 månader och den fungerar bra.
Länk till hp sida:

http://h10010.www1.hp.com/wwpc/se/s...291457-1291457-1291457-12435602-77389277.html
 
Ett märke som håller bra kvalitet på sina laptops är Lenovo (fd. IBM). Deras ThinkPads är gjorda för att resa med och tål endel.

http://www.pc.ibm.com/se/thinkpad/

Jag har en X31 som jag har varit jätte nöjd med. Den nya modellen heter X60. Den är relativt liten (väger från 1.2 kg) och har hyfsad prestanda. Nackdelen är priset...
 
Hej!

Jag använder själv en laptop som dator, och visst det är jättepraktiskt att ta med på resor, kortare resor framförallt, men jag skulle nog inte våga/vilja släpa på den.. då får det bli en "tankstation" istället.

Vad du framförallt, tycker jag, skall titta på är också batteritiden, och hur bra skärm du får. Ett ytterligare tips är att testa skärmen i dagsljus.. Olika skärmar är mer eller mindre bra i solljus. Tänk också på att, vad jag iallafall lärt mig, att en skärm till laptop är inte lika enkel att kalibrera om du även vill andvända den för att redigera dina bilder.

Ang förvaring så om du ändå känner att du vill ha en laptop, så finns det idag, bra kameraryggsäckar där du i ryggen på ryggsäcken har utrymme för din laptop. Kolla bara storleken laptopen och storleken på datorfacket..

Jag har själv en sådan ryggsäck som jag transporterar runt mig utrustning och dator i, men kan väl säga, det blir tungt.. och lite opraktiskt tycker jag, då laptopen blir som en hård rygg på ryggsäcken.
 
Lasse C skrev:
Hej!

1. Det känns pålitligare. Jag har läst om människor som t ex förlorat alla bilder från månadslånga asienresor pga av misslyckade överföringar till bärbara hårddiskar.
.....
Som redan skrivts av andra är en Laptop ganska bräcklig...
Men i båda fallen: om du väl har laddat över bilderna och verifierat att de kommit över (och det gör du väl ALLTID innan du raderar från minneskortet) så skall det ju till en rent mekanisk diskkrach för att du skall totalt tappa bilderna.

Om själva datorn eller tankenheten går sönder mekaniskt eller elektroniskt (har hänt mig tex med en lös hårddiskenhet) är det ju bara att plocka ut HDDn och lägga in en någon annan maskin. Det är trots allt en ganska rimlig åtgärd för att rädda bilderna.
 
Hâller med om IBM ThinkPad, fd företagsdatorer brukar säljas av nâgon firma pâ blocket, som nya passerar dom väl din prisgräns rätt rejält.
 
Det finns inga laptop som är byggda för tuffa förhållande på marknaden idag.

Skärmarna är oftast mycket dåliga men det kanske räcker för att avgöra vad som ska sparas och vad som ska slängas.

Sen ska man släpa runt med en Laptop. Bara det känns jobbigt. Själv släpar jag laptop elendet med varje dag till arbetet och det är inte roligt.

Dom flesta som jag känner brukar gå till någon fotohandlare eller internet Cafe som kan hjälpa till att bränna ut bilder på CD för en mindre summa pengar. Då behöver du endast ha USB kabeln med dig eller högst en USB läsare. Se till att skivorna bränns på kvalitets CD (och inte DVD) så kanske bilderna finns kvar när du kommer hem.

Packa ner några extra gluggar istället för en laptop......

// Fredrik
 
MacBook!!
Kostar visserligen ett par tusingar mer. Men då följer iPhoto med som är ett utmärkt program för bildkataloger.
Skärmen är bara på 13'', 1280x800, men den är väldigt pixeltät och foton ser fantastiska ut!!
 
Hej Lasse
Jag hade samma funderingar för ett tag sedan. Kom fram till att det var i princip 2 saker som var avgörande: vikt och batteritid. Ska man resa är det inte roligt att släpa runt en stor klump med sig. Sedan föler ytterligare 3 egenskaper som för mig var relativt viktiga: Storlek, skärmupplösning och inbyggt optisk enhet (DVD-RW).
Jag kom fram till att det finns i princip 3 olika typer av bärbara datorer som skulle kunna komma på fråga.

Minstingen (ex): Best computer Flybook A33i. ca 1,1kg, 8,9" skärm ca 1000x600pixel, transmeta processor 1GHz, extern optisk enhet (tror jag, osäker på om det går att få med intern). Ca 17000kr+moms. el Fuijutsu Siemens (FS)Lifebook p1620. (1200x800pixel)

Ultraportabel (ex): Dator med 11" skärm 1200x800pixel upplösning, 1,2kg, Intel ULV 1,2GHz processor ca 5h batteritid. Sony TX3 (inbyggd DVDRW), LG TX (extern DVDRW), Lenovo X60s (1024x768pixel). Dell X1 m fl.

Mycket portabel (ex): ca 1,8kg 12"skärm 1280x800 (någon variant med upp till 14" 1400x1050. Intel ULV processor eller Celeron M eller Core Solo eller Core Duo. Inbyggd DVDRW, ca 2,5-4,5h batteritid. Ex Toshiba Sat pro U200, LG LW20, LW 25, LG Z1, FS Amilo SI 1520, FS pro V3205.

Gjorde mitt val ca 6månader sedan och valde en utgående modell LG LW20 för 9800 ink moms. Mycket dator för pengarna. FS Amilo SI 1520 och FS pro V3205 ger också mycket för pengarna. Problemet är att den kompakta designen kostar mycket extra och för aktuella modeller ligger oftast priserna på mellan 13000 - 26000 ink moms. Trotts att de är långsammare än de lite större och mycket tyngre billigare modellerna. Sony Vaio TX 3 är väl drömdatorn i klassen med bäst skärm, batteritid och lägst vikt med tanke på inbyggt DVDRW i de 1,1 kg.
MVH, Niclas
 
Hej!

Tack för era svar och tips!

HenrikMorck skrev:
En av de första frågor jag skulle ställa mig är vilka typer av resor kommer jag att åka på?
Detta var en sak jag inte tänkte närmare på att specificera när jag startade tråden och skrev frågan. Jag ser nu när jag läser mitt inlägg i efterhand att det lätt kan tolkas som att det är tuffa, långa, strapatsrika resor jag har i åtanke, men så är det inte.

Det handlar om t ex stugboende på landsbygden, i första hand i Sverige, där man kan ha sin laptop "hemma" medan man är ute och fotar, och där man har tillgång till nätström.
Sedan är det ju alltid bra om laptopen fungerar bra med batterier. En anledning är att det ju är vanligare med strömavbrott i glesbygden än i Stockholmstrakten där jag bor.

Jag sparar era tips. Kom gärna med fler. Det blir ju mindre urval nu när ni vet att jag inte har tänkt bestiga K2 med en laptop på ryggen.

Vänliga hälsningar.
Lasse C
 
Under dom förutsättningarna så förstår jag dig och din tanke att skaffa en laptop.. När det gäller den sortens resor är loptopen perfekt att ha med. Eftersom gratis nätverksuppkopplingar börjar erbjudas lite varstans så har man också enkelt tillgång till internetuppkoppling när man är ute o reser.

Ang bärbar dator så hittade jag tips om den här i ett annat forum, där frågan om bra laptop handlade om att hitta en bra laptop att kunna har som arbetsredskap utanför sin ordinarie arbetsplats, kostnaden för den har jag ingen aning om.

Citerar fördelarna:

"P7120 Fijutsu siemens. Otroligt lätt och smidig; möjlighet att ha ett connectkort i, massor av batteritimmar (ca 9 verkliga timmar med extrabatteriet istället för cdbrännaren i) och helt utan fläkt så den är helt tyst. (och en skräm man kan sitta i solen med och ändå arbeta)"

Just detta med batteritiden och hur skärmen funkar i solsken, ser jag som en viktig fördel
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.