Annons

laptop-kalibrering

Produkter
(logga in för att koppla)

MartinG

Aktiv medlem
Jag har en laptop, inköpt 2003. Den funkar fint på alla sätt och vis, men grejen är att det inte går att ställa in färgtemperatur för bildskärmen, som man enkelt kan göra på en "stor bildskärm" genom att, oftast, trycka på några knappar på den och få fram en meny. Är det någon som vet hur jag kan fixa detta i alla fall... på något sätt, kanske, så att man får ett hyfsat resultat när man ska skicka bilderna till framkallning?

Fråga 2: Kan man köpa en extern bildskärm till laptops och kalibrera den? Jag menar om man inte har råd att köpa en helt ny dator utan bara en bildskärm.

Fråga 3: Har hört en massa om det här med "kalibreringsbara bildskärmar" och bildskärmar som inte är kalibreringsbara. Kan någon reda ut det hela lite enkelt? Hur är det med laptops?

MVH. /Martin
 
Har du ett modernt OS som stödjer färgprofiler så kan du enkelt göra en profil tillsammans med tillexempel en spyder. Självklart kan du kalibrera en extern skärm på samma sätt.
 
Jag ska inte byta diskussionsämne, men kanske lägga till en fråga som har med saken att göra:

Laptopskärmar kan man ju "vrida" upp och ner... ni vet, så att ljusstyrkan framförallt ändras. Det måste vara många som kruxat med detta när det gäller att redigera bilder på laptopen. Är det någon som har något att säga om saken. Tips kanske?

/Martin
 
När det gäller ljusstyrkan som ändras beroende på vilken vinkel man tittar på sin laptopskärm, så har jag en speciell bakgrundsbild.

Bakgrundsbilden kom från Fjellfotografen och var nog avsedd att kalibrera ljusstyrkan på sin skärm, så man fick största möjliga utbyte av att titta på deras bilder. Tyvärr finns den inte kvar längre att ladda ner.

Bakgrundsbilden innehåller ett parti med två stängar (4st i varje sträng) fyrkanter. En sträng mot svart bakgrund där fyrkanterna blev allt mörkare. Dels en sträng mot vit bakgrund, där fyrkanterna blev allt ljusare. Tanken var att ingen av de mörka och ljusa fyrkanterna skulle smälta in i respektive bakgrund.

När jag använder min laptop, så ändrar jag skärmvinkeln så inga fyrkanter smälter in i respektive bakgrund. Då är ljusstyrkan helt ok.

Kanske kan du försöka hitta något liknande att ha i bakgrunden när du ska ställa in vinkeln på din skärm.

/Gunnar
 
ännu en fråga. kanske ofint att göra det på din tråd martin, men den berör ändå ämnet... Jag har hört att det räcker att kalibrera laptops en gång, eftersom att informationen är digital och inte analog, dvs på den analoga skärmen förändras styrkan på bildröret och den behöver kallibreras om, på den digtala är det en "kod" som inte förändras så länge man inte ändrar den själv... stämmer detta?

/mandi
 
Gunnar-E skrev:
När det gäller ljusstyrkan som ändras beroende på vilken vinkel man tittar på sin laptopskärm, så har jag en speciell bakgrundsbild.

Bakgrundsbilden kom från Fjellfotografen och var nog avsedd att kalibrera ljusstyrkan på sin skärm, så man fick största möjliga utbyte av att titta på deras bilder. Tyvärr finns den inte kvar längre att ladda ner.

Bakgrundsbilden innehåller ett parti med två stängar (4st i varje sträng) fyrkanter. En sträng mot svart bakgrund där fyrkanterna blev allt mörkare. Dels en sträng mot vit bakgrund, där fyrkanterna blev allt ljusare. Tanken var att ingen av de mörka och ljusa fyrkanterna skulle smälta in i respektive bakgrund.

När jag använder min laptop, så ändrar jag skärmvinkeln så inga fyrkanter smälter in i respektive bakgrund. Då är ljusstyrkan helt ok.

Kanske kan du försöka hitta något liknande att ha i bakgrunden när du ska ställa in vinkeln på din skärm.

/Gunnar

Hej!

Kanske den här bilden kan användas.

http://www.crimson.se/info.html?setB=04

Ladda ner bilden skärmtest. På den finns strängar för färg, kontrast och ljusstyrka.

MVH Stefan
 
Mandi,

Nej det stämmer inte.

Även om bildskärmen är "digital" så är den i slutändan analog, dvs den innehåller elektromekaniska delar som förändras med tiden och påverkas av yttre omständigheter.

De flesta kvalitets-LCD-skärmar är mer stabila än CRT-skärmar (påstås det, jag har ingen direkt erfarenhet), och behöver därför inte kalibreras lika ofta.

Om man jobbar konstant med bildredigering är det nog bra att kalibrera ca 1 gång i veckan. Annars kanske det räcker att göra det innan och under viktiga jobb.
 
Jag kan ju tillägga att de flesta LCDer som sitter i bärbara datorer inte är i klassen "kvalitets-LCD". Plattan som sitter i min PowerBook är en av de bästa jag sett, men den är inte i närheten av en bra extern skärm. En bra extern LCD börjar på ca 4000.
 
MartinG skrev:
[...] men grejen är att det inte går att ställa in färgtemperatur för bildskärmen, som man enkelt kan göra på en "stor bildskärm" genom att, oftast, trycka på några knappar på den och få fram en meny.
Färgtemperaturen för en TFT justeras vad jag förstått enbart mjukvarumässigt. Med det bildskärmskort som jag har (Intel 82852/82855 GM/GME Graphics Controller) finns manuell inställningsmöjlighet, om än lite väl grov för gammajusteringen. Programmet DarkAdapted är nog bättre, men det fick jag inte igång ("An exception of class NilObjectException was not handled.").

Är det någon som vet hur jag kan fixa detta i alla fall... på något sätt, kanske, så att man får ett hyfsat resultat när man ska skicka bilderna till framkallning?
Det är inte färgtemperaturen som är det mest kritiska utan att gammainställningen är korrekt för de tre färgkanalerna. Ögat anpassar sig ju till olika färgtemperatur, medan fel på gammat ger mer konkret felaktig färg på skärmen.

Den här bilden använder jag för gammajustering: hem.passagen.se/wanell/gammatest.gif. Dessvärre har jag upptäckt att för både min usla laptop-TFT och en Acer-projektor så behöver inte korrekt gammajustering för R, G och B innebära att gammat blir korrekt för grått. Varför är det så?

Har hört en massa om det här med "kalibreringsbara bildskärmar" och bildskärmar som inte är kalibreringsbara.
Det vill jag också gärna veta mer om. Med Intel-bildskärmskortet har jag fått tillgång till suverän justeringsmöjlighet (en knapp "bildskärmsinställningar") på en halvny CRT-skärm medan den knappen inte dök upp när jag anslöt en något äldre skärm...

Med svartnivå för video tycker jag att jag fått ett perfekt sätt att ställa in korrekt gamma för CRT-skärmen. Stämmer det? Dvs, är mjukvarumässig justering av gammat onödig om det går att styra svartnivån? Dessvärre räcker det att Samsung-skärmen går ner till viloläge för att inställningen ska glömmas bort. Beror detta på att skärmen inte är tillräckligt kompatibel med Intel-bildskärmskortet?

Bifogad bild kan man lägga som skärmbakgrund (sida vid sida) för att ställa vinkeln på laptop-bildskärmen.
 

Bilagor

  • gammaruta.png
    gammaruta.png
    313 bytes · Visningar: 1,167
Har en spyder som jag tänkt kalibrera min laptop med, men det funkar inte och tycks bero på att man måste slå av Adobe Gamma först.
Hur gör man det?
/Killen med tummen mitt i handen
 
Maron skrev:
[...] man måste slå av Adobe Gamma först.
Hur gör man det?
Om du har Windows tittar du i mappen "autostart" (Startknappen --> Program --> autostart). Tar du bort Adobe Gamma därifrån bör det inte laddas nästa gång datorn slås på.
 
När det gäller ljusstyrkan som ändras beroende på vilken vinkel man tittar på sin laptopskärm, så har jag en speciell bakgrundsbild.

Bakgrundsbilden kom från Fjellfotografen och var nog avsedd att kalibrera ljusstyrkan på sin skärm, så man fick största möjliga utbyte av att titta på deras bilder. Tyvärr finns den inte kvar längre att ladda ner.

Bakgrundsbilden innehåller ett parti med två stängar (4st i varje sträng) fyrkanter. En sträng mot svart bakgrund där fyrkanterna blev allt mörkare. Dels en sträng mot vit bakgrund, där fyrkanterna blev allt ljusare. Tanken var att ingen av de mörka och ljusa fyrkanterna skulle smälta in i respektive bakgrund.

När jag använder min laptop, så ändrar jag skärmvinkeln så inga fyrkanter smälter in i respektive bakgrund. Då är ljusstyrkan helt ok.

Kanske kan du försöka hitta något liknande att ha i bakgrunden när du ska ställa in vinkeln på din skärm.

/Gunnar

Du skulle inte kunna lägga upp den då? :) Så kan vi andra ladda ned den :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.