Tack för input!
Jag är medveten om att skärmen inte är optimal för bildbehandling.
Är osäker på hur mycket jag kommer använda den. Idag har jag ingen laptop, och saknar den bara då min bildbehandlingsdator är inne på service.
Tveksam om jag kommer använda en bra bildbehandlingslaptop, om det är värt pengarna. Jag vill ju inte heller att den ska va för stor och tung att bära med sig heller.
Lutar åt att ha en laptop jag kan surfa på och jag kan lagra bilder. Hemma har jag en bra bildbehandlingsskärm jag kan jacka i.
Den du länkar till är ju verkligen inte liten och lätt. Den är ju extremt stor och klumpig!
Förmodligen också med rätt kass skärm som andra påpekat. Jag skulle iaf undvikit den modellen. Har andra modeller ifrån Lenovo som är bra (iaf för kontorsbruk) som ThinkPad X1 och 440 som fungerar bra.
Skulle dock personligen aldrig använda en produkt ifrån Lenovo som det inte står "ThinkPad" på.
För Adobe Lr så kör jag två olika datorer. För en liten och hyfsat lätt enhet så kör jag en Surface Pro 2 (fördel är inbyggd Wacompenna som är perfekt för viss fotoredigering). För en lite bättre och mer färgkorrekt skärm och kraftfullare CPU för Lr så kör jag med en MacBook Pro 15" med retinaskärm och 4-kärnig Core i7 med diskret Nvidia-grafik.
Bägge två med 8GB RAM och stora snabba SSD:er. Skulle absolut inte köra Adobe Lr på mindre 8 GB (nästa gång jag uppgraderar till en ny bärbar kommer jag nog se till att ha minst 16 GB), och inte heller köpa en dator utan SSD.
Annars så tycker jag du tänker sunt med ditt koncept att koppla till en bättre extern skärm när du väl sitter med den bärbara datorn hemma. Då får du det bästa av två världar.
Det innebär dock inte att du skall kompromissa allt för mycket och välja en bärbar med dålig skärm som visar väldigt felaktiga färger (inga är perfekta, men undvik de allra värsta).
Personligen gillar jag kvaliteten på både Apples och Microsofts produkter, men de ligger ju tyvärr ofta också lite högre i pris (tyvärr så kostar kvalitet oftast lite mera). Ett alternativ kan vara att passa på när äldre modeller reas ut, eller att se på second hand.