Annons

Landskapsfotografering

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!
Jag är mkt inne på landskapsfotografering, och funderar nu på ett nytt objektiv, vad ska jag köpa?
Ett 26mm? eller ett 35mm? Vad är skillnaden?

Mvh Johan Bryngelsson

Jag ser på din profilsida att du redan har ett objektiv 18-55 som ju täcker in 26 och 35mm och mer därtill.
Mitt svar blir därför utan tvekan 10-20mm. Underbar brännvidd för landskapsfoto.

Hej!
Jag är mkt inne på landskapsfotografering, och funderar nu på ett nytt objektiv, vad ska jag köpa?

Mvh Johan Bryngelsson

Du har ju en kitzoom (18-55mm) som borde funka hyfsat väl för landskap. Annars kanske en vidvinkelzoom kunde vara något? Tyvärr har jag personligen ingen erfarenhet av sådana, men t.ex. en 12-24 eller liknande skulle säkert funka alldeles utmärkt för landskapsfoto.

Jag kan knappast hjälpa dig med rekommendationer men det underlättar säkert för de som kan ge hjälp om du också berättar vilken budget du har och vilken ljusstyrka du behöver.

35/1.8 är för övrigt en riktigt bra och billig glugg som jag tror du skulle ha mycket glädje av, men kanske inte främst för landskap...

Hej!

Tycker inte något av dessa känns särskilt intressanta, har du ett hyggligt exemplar så är nog inte 18-55 något fel på bara du bländar ned lite (du har väl ett stativ förrästen?). Mer vidvinkel ligger väl närmast till hands att föreslå, finns lite olika alternativ kring 10-24 som kan va värt att titta på.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar