Annons

Lampan på 7D?

Produkter
(logga in för att koppla)

punchline82

Aktiv medlem
på tex nikons kameror så finns där en lampa som lyser i svagt ljus för att assestera af-s.
har sätt lampan på min 7d också men den lyser inte när det är svagt ljus. kör man på auto inställningarna då ploppar blixten upp ist och avfyrar korta snabba blixtar för att lysa upp motivet så fokus ska hitta rätt. vad är lampan till för på min 7d ?

Lampan är för minskning av röda ögon samt självutlösare enligt s16, 94 samt 112 i manualen.

Sitter på tåget utan manual.
Menar du att den lilla fåniga lampan som indikerar självutlösarens aktivitet också används för att minska röda ögon? För mig låter det osannolikt. Det är väl blixten som används för det?
Petter ...

Jag håller med dig, men så här ser manualen ut.

Text från s112: " Du kan minska risken för röda ögon genom att använda lampan för
minskning av röda ögon när du tar en bild med blixt.
Välj [Röda ögon min] på fliken [1]
och tryck sedan på <0>. Välj [På]
och tryck sedan på <0>.
Om du fotograferar med blixt och
trycker ned avtryckaren halvvägs så
tänds lampan för minskning av röda
ögon. När du sedan trycker ned
avtryckaren helt tas bilden."

Från s16:

Bilagor

• lampa.GIF
    lampa.GIF
    8.4 KB · Visningar: 229
Röda ögon orsak och hjälp just med den lilla lampan, från Wikipedia.

Röda ögon är ett fenomen som kan uppkomma på fotografier och innebär att den fotograferades pupiller blir röda. Effekten uppkommer när blixtljuset reflekteras från näthinnan tillbaka till kameran och uppstår när blixten är placerad för nära kameralinsen, vilket den är hos de flesta kompaktkameror. Röda ögon på fotografier kan undvikas genom att sätta blixten på "röda ögon". Innan blixten kommer, så tänds en liten lampa för att på så sätt förbereda pupillen för blixten och hinna stänga igen tillräckligt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar