Annons

Lampa för fotografering av min son

Produkter
(logga in för att koppla)

PellePersson

Aktiv medlem
Hej,
Jag tar mycket foton på min son och nu när det börjar bli mörkare ute och det naturliga ljuset inte riktigt letar sig in i hemmet har jag funderat på om man ska köpa en lampa. Inte något allt för stort eller dyrt.
Mer att jag vill stärka ljuset så jag kan hålla nere ISO.

Någon som har tips?

kika på studioblixt

Jag har elinchrome d -lite it 2/4
Kan köpas begagnat på aifo foto
Du måste styra dom trådlöst eller med kabel där det senaste är billigast men lite osmidigt.
Kolla annars på kaffebrus/ Nybro foto som kan hjälpa dig att plocka ihop ett paket. Kika även på märket godox men elinchrome andas kvalitet.

lycka till

Vill du fota enbart med mobilen och äger iPhone kan du köpa Profoto c1 plus den kan du få fina bilder med och är dessutom väldigt liten och smidig som du ju också eftersträvar.

Jag har köpt två måttligt dyra dagsljusfärgade LED-lampor från Photax. Används mest till produktfoto här hemma, men de funkar säker bra i andra sammanhang också. Dagsljusfärgade för att då kan jag kombinera ljus från fönster och lampor utan problem. Men de rackliga stativen som följde med använder jag bara i undantagsfall, ett enkelt fotostativ gör jobbet bättre.

Köp eller låna/dela:
Blixtstativ
Softbox
Blixtsändare
Godox blixt, välj den som passar plånboken.
Själv håller jag mig till 685 som tar vanliga batterier.
Men visst en AD200 lockar men så var det det där med laddbara batterier....

Hej,
Jag tar mycket foton på min son och nu när det börjar bli mörkare ute och det naturliga ljuset inte riktigt letar sig in i hemmet har jag funderat på om man ska köpa en lampa. Inte något allt för stort eller dyrt.
Mer att jag vill stärka ljuset så jag kan hålla nere ISO.

Någon som har tips?

En blixt, vilken som helst som passar kameran och är vinklings- och vridbar, är ett enkelt första steg.
Rikta ljuset mot taket eller en ljus vägg så har du löst ISO-utmaningen.

Vill du sedan börja skapa med ljuset; få skuggor att falla på ett fint sätt mm så kommer behovet av resten. Alltså Radiotrigger, softbox, stativ, etc.

kika på studioblixt

Jag har elinchrome d -lite it 2/4
Kan köpas begagnat på aifo foto
Du måste styra dom trådlöst eller med kabel där det senaste är billigast men lite osmidigt.
Kolla annars på kaffebrus/ Nybro foto som kan hjälpa dig att plocka ihop ett paket. Kika även på märket godox men elinchrome andas kvalitet.

lycka till

Tack, det ska jag kolla in.

Vill du fota enbart med mobilen och äger iPhone kan du köpa Profoto c1 plus den kan du få fina bilder med och är dessutom väldigt liten och smidig som du ju också eftersträvar.

Nej, inte med mobilen. Spegellös.

Köp eller låna/dela:
Blixtstativ
Softbox
Blixtsändare
En blixt, vilken som helst som passar kameran och är vinklings- och vridbar, är ett enkelt första steg.
Rikta ljuset mot taket eller en ljus vägg så har du löst ISO-utmaningen.

Vill du sedan börja skapa med ljuset; få skuggor att falla på ett fint sätt mm så kommer behovet av resten. Alltså Radiotrigger, softbox, stativ, etc.

Tack, så en blixt är att föredra framför en "lampa"? Hade sneglat lite på en sån här: https://www.scandinavianphoto.se/lj...ed-led-paneler/ledp260c-led-light-kit-1050698

Men det kanske är mer lämpat för produktfotografering!?

Lampor (kontinuerligt ljus) är såklart nödvändigt för video. Har också en fördel för foto genom att man innan exponering ser hur ljuset faller.
Men blixt är många gånger ett smidigare alternativ, och ger mer ljus.

Köp eller låna/dela:
Blixtstativ
Softbox
Blixtsändare

Att AD200 inte drivs med AA-batterier, utan ett enda stort Li/ion-batteri (som är laddbart, så klart) ser jag enbart som en fördel. Snabbare uppladdning mellan blixtarna och en sjujäkla kapacitet. Även Godox "vanliga" kamerablixtar (exempelvis V1 och 860) använder liknande batterier.

On topic: jag kan varmt rekommendera Godox blixtar, som är både bra och (väldigt) prisvärda. Börja med en "vanlig", exempelvis 860/850, monterad på kameran (riktad upp i tak eller mot en vägg), sen kan du börja experimentera med "off camera" med blixtsändare på kameran och slutligen kanske "uppgradera" till studioblixtar (AD100/200/300/400), som är kompatibla med kamerablixtarna (samma sändare funkar till alla).

Det har hänt mycket på utvecklingen av fastljus, men fortfarande så krävs det en ganska spektakulär LED lampa för att komma upp i ljusnivåer som motsvarar den pluttigaste lilla blixt.

Senast ändrad:
Att AD200 inte drivs med AA-batterier, utan ett enda stort Li/ion-batteri (som är laddbart, så klart) ser jag enbart som en fördel. Snabbare uppladdning mellan blixtarna och en sjujäkla kapacitet. Även Godox "vanliga" kamerablixtar (exempelvis V1 och 860) använder liknande batterier.
När man som jag plockar fram blixten spontant efter att den har legat oanvänd efter 1 eller 2 kvartal så blir det struligare med laddbara batterier.
För den som använder en blixt varje vecka är laddbara batterier betydligt bättre.
Så det hänger ihop med användningsfrekvensen.

Denna är det nästnästa blixt du kan komma med
Vanlig bowns mount och vara prisvärd.

Jag vet inte exakt men en godox 600d Pro kommer vara starkare

Tänk också på att din son kommer kisa om du bränner på fullt blåst med en lamp.

Arri m40 är väl nästa steg upp om du kan tänka dig hmi

Du kan kolla en video av Matt Granger där han visar skillnad på lampa vs blixt.

Tack, jag tror denna video sa allt och fick mig att inse att en blixt är att föredra. :)

Tänk också på att din son kommer kisa om du bränner på fullt blåst med en lamp.

Hur reagerar barn generellt på blixt? Brukar det vara något problem? Han är 1 år nu

Senast ändrad:
Tack, jag tror denna video sa allt och fick mig att inse att en blixt är att föredra. :)

Hur reagerar barn generellt på blixt? Brukar det vara något problem? Han är 1 år nu

Inte speciellt mycket. Ibland kan det komma en lite förvånad min i några sekunder vid de första blixtarna men sen reagerar de knappt.

Problemet att fotografera små barn är att de rör sig snabbt och slumpmässigt. Blixt är det enda praktiskt möjliga för att hänga med. Men som det står ovan, rikta den i taket eller en vägg. Jag har tagit väldigt många barnbilder och inte fått någon negativ reaktion på blixt.

Inte speciellt mycket. Ibland kan det komma en lite förvånad min i några sekunder vid de första blixtarna men sen reagerar de knappt.
Problemet att fotografera små barn är att de rör sig snabbt och slumpmässigt. Blixt är det enda praktiskt möjliga för att hänga med. Men som det står ovan, rikta den i taket eller en vägg. Jag har tagit väldigt många barnbilder och inte fått någon negativ reaktion på blixt.

Tack båda för tipsen!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar