** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Lagringsmedia

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej,

Behöver ett bra lagringsmedia. Är det någon som har tips? En bra uppsamlingsbank från kort för vidare överföring till datorn. Vänliga hälsningar Katarina

Är det inte lättare att bara köpa ännu fler minneskort? Dom kostar ju nästan ingenting.

Nästan alla lagringsstationer är ju väldigt dyra så fort dom skall ha inbyggd kortläsare (en extern hårddisk kostar ju inte så mycket).

ScandinavianPhoto har annars Jobo Giga One 80 GB för 2495:- och Jobo Giga One 120 GB för 2995:- just nu (såg jag i deras katalog), det är ju billigt.
Alla andra märke i katalogen börjar runt 5-6000:- och då bara i 40 GB.

/Magnus

Giga One funkar bra. Köpte en 40 GB i somras, 80 GB var slut, men nu finns de säkert igen och är antagligen väsentligt billigare nu.

Om priserna är så höga som 5-6000 för 40GB så är ju till och med minneskorten billigare. Prestigeserierna (SanDisk Extreme 3) ligger nu under 100 kr/GB, medan de billigare ligger kring 50 GB. Så för 6000 kr får man ex. 4 x 16 GB minneskort, vilket ger mer utrymme än den externa lagringen...

I mitt tycke får man ställa sig frågan hur mycket data man behöver kunna lagra per session. Alltså exempelvis på en 2-veckorssemester till något synnerligen foto-lämpligt ställe - hur mycket lagringsutrymme skulle gå åt? Om det är under 32GB ser jag egentligen ingen anledning till att skaffa extern lagring. Men säg att man närmar sig 50-100GB - antingen pga sättet man fotar på eller längre resor, då blir det nog lite väl mycket logistik att fippla med ett helt bibliotek av minneskort.

Jag har själv gått från mindre minneskort + extern lagring till större minneskort enbart, och är mycket nöjd.

Jag har också bytt från extern lagring (EPSON P-2000) till fler minneskort. Bara i undantagsfall behöver jag använda den externa disken och då är den plågsamt långsam eftersom minneskorten blivit större och större, och batteritiden räcker inte till mer än en del av bilderna. Vid något tillfälle (tvådagars tävlingar) har jag istället tagit med mig en bärbar dator och tömt minneskorten till den på kvällen.

Jag har varit lite sugen på en Nexto DI minneskortsläsare för den verkar väldigt snabb, nackdelen är att den inte har bildskärm vilket är användbart ibland på EPSON-burken.

Jag har använt två olika lösningar vad gäller hårddisk med kortläsare. Dels EPSON P-5000, dels
Nexto 2525. Bägge har sina förtjänster. EPSON-apparatens fördel är att den har en helt ok skärm, dessutom har den en drös mer eller mindre relevanta egenskaper såsom MP3-spelare.

Dess nackdel är den slöa kortläsaren.

Den andra apparaten , NEXTO 2525 är betydligt enklare, den kan i princip bara lagra bilder. Ingen skärm, annat än då ett teckenfönster som används vid manövreringen. Dess styrka är den snabba kortläsaren.

Ungefärlig jämförelse med ett sundisk extreme IV 8GB,maxfyllt med Rawfiler. Använd kamera EOS 1D mk3

Epsonen behövde cirka 18-19 minuter för att kopiera kortet, medan NEXTOn behövde cirka 5 minuter för samma uppgift.

Undrans hur det kommer sig att Sandisk inte har någon snabb hdd-lösning, de är ju duktiga kortläsardelen i alla fall.

Min nexto (importerad fr Singapore via eastgear) kostade cirka 2500 kr inkl statliga avgifter. NEXTO lär dock numera ha europeisk importör.

Epsonen, köpt i Sverige, kostar väl något mer än det dubbla.

Vilken som är att föredra är givetvis beroende av användningsområde. Vill man bara en enkel backup
så är NEXTO valet. Vill man kunna titta på/sortera sina bilder, t ex under en längre resa så kan Epsonen vara ett alternativ. Nexto har CF-kort som huvudmedia, kan dock mha adapter användas ett stort antal kort. Epsonen har CF och SD-slotar.

Lite synd att man som vanligt inte kan få alla fördelar i samma burk, jag köpte min EPSON mest därför att jag ville ha skärmen, men ångrade mig så småningom pga lång nedladdningstid och dålig battertid (som delvis säkert beror just på den fina skärmen). Kanske jag ska ge mig en försenad julklapp och beställa en 2525 trots allt.

Senast redigerad av en moderator:
Jag tror jag ångrar mig, det finns visst en burk som både har bildskärm och hög hastighet, Hyperdrive Colorspace. Finns t.o.m på Dustin.

Anders Östberg skrev:
Jag tror jag ångrar mig, det finns visst en burk som både har bildskärm och hög hastighet, Hyperdrive Colorspace. Finns t.o.m på Dustin.

Såg intressant ut.

På tillverkarens sida står det att den stödjer raw-format men det var inte helt klart vilka kameramodeller som stöds.

Verkar lite dåligt med dokumentation på det, har bara hittat "Nikon NEF, Canon CR2, Fujifilm RAF, Olympus ORF, Pentax PEF, etc"

Från Luminous-Landscapes review http://www.luminous-landscape.com/reviews/accessories/hyperdrive.shtml

"Any type of image file can be copied, and surprisingly the Hyperdrive appears to be able to display almost every raw file format that I threw at it, including the brand new Nikon D300 and Canon 1Ds MKIII. The only raw format that I had available for testing that it did not appear to recognize is that of the Phase One P45+ back. The files copied perfectly, but no preview was available"

Det låter ju lovande. Förmodligen visar dom den lilla JPEG som ligger inbäddad i raw-filen. Klarar den att packa upp själva raw-filen vore det ett plus men jag gissar att den inte gör det.

Anders Östberg skrev:Det låter ju lovande. Förmodligen visar dom den lilla JPEG som ligger inbäddad i raw-filen. Klarar den att packa upp själva raw-filen vore det ett plus men jag gissar att den inte gör det. [/B]

Så är det säkert men det duger gott med previewen för en sådan här tingest.

Jag tycker prisnivån och det behändiga formatet gör den till ett intressant alternativ när man är på längre resor.

AFJ skrev:
Så är det säkert men det duger gott med previewen för en sådan här tingest.

Jag tycker prisnivån och det behändiga formatet gör den till ett intressant alternativ när man är på längre resor.

En annanbra sak med Hyperdrive Colorspace är att det har en 'recover' funktion så om du råkat ta bort en bild från CF kortet (vilket jag gjorde när jag förhands granskade bilderna på min EPSON P-5000) så kör du Recover. Visst det tar lång tid men den lyckades hitta det kortet jag tog bort av misstag (och alla de andra).
Detta hjälper otroligt mycket när jag var på en 6 veckors resa utan tillgång till laptop. En kopia på Epson och en på Hyperdriven.

Olika kopieringslägen finns också. Jag kör med full verfiering så kopieringen tar ganska lång tid och det drar ström...

Köpte en tom enhet från Dustin och en 250GB HD från webhallen. Pris / Funktion / Prestanda / Utrymme blir oslagbart!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar