Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lagring av stora mängder bilder (RAW o Jpeg)

Produkter
(logga in för att koppla)

Oxjonte

Medlem
Tacksam för lagringstips.

Jag har blivit fotoberoende... vilket innebär att jag samlar på mig fruktansvärda mängder bilder trots att jag nogsamt sorterar bort de mindre bra bilderna. Om jag plåtar i RAW så blir det med min Nikon D200 med lätthet 5-10 Gb bilder en helg, så hur stor hårddisk jag än har så fylls den snabbt upp. Behöver därför råd av er hur jag ska lagra, back-uppa och sortera mina bilder på bästa sätt så att jag både får det hela överskådligt, har RAW-format på de bästa bilderna och så att det blir utrymmeseffektivt.

Idag gör jag så här.
- Jag tankar över mina bilder från Nikon D200 till min MacBook 60 Gb. Där sorterar jag bort de bilder jag inte vill ha i CS3 Bridge.
- Alla de bästa och sparade bilderna från min MacBook för jag över till en PC med 250 Gb hårddisk. Där sorterar jag in bilderna, betygsätter dem och kategoriserar dem i Elements 5 (för Windows).
- De bästa bilderna (som jag kategoriserat med 4 stjärnor) för jag över till en IMac som jag bara använder för fotoredigering (CS3). Där bearbetar jag bilderna och för sedan tillbaka dem till min PC som jag har som "titt- och arkivdator". Där får de redigerade/bearbetade bilderna kategoriseringen 5 stjärnor.
- Samtliga bilder på PC:n gör jag sedan back up på på två olika externa hårddiskar.

Som ni ser har jag samma bilder på flera ställen vilket kan verka förvirrande för utomstående, men jag tycker att jag själv har bra koll. Det stora problemet är att jag snabbt håller på att fylla upp alla hårddiskarna.... Visst kan jag köpa fler externa diskar, men det känns som ett svart hål, det kommer aldrig att räcka.

Nu funderar jag på om jag ska:
- Plåta mer i JPEG istället för RAW, men hur vet man på förhand när man verkligen skulle vilja plåta i RAW istället?
- Kanske spara ned bilderna i kameran både om JPEG och RAW. Men hur gör jag då när jag sorterar bort en bild, måste jag göra det två gånger då, för att få bort både JPEG och Raw-kopian? Finns det nåt kortkommando på tangentbordet som raderar båda filerna samtidigt?
- Köpa en superstor hårddisk som rymmer alla bilder, typ 1000 Gb.
- Lagra bilderna på ett webbhotell.

Bäste forumläsare; hur gör ni med stora bildmängder och arbetsflöden? Som ni förstår är jag ute efter en smidig lösning som gör att jag kan lägga tid på fotagrafering och redigering, snarare än back-ups och lagringsproblematik.

Mvh,

Johan Forsberg
 
Alltså detta "problem" uppstår för alla digitalanvändare förr eller senare. Problemet är att man tar för många "bra" bilder.

Detta är hur jag arbetar, rent personligt alltså:

*Det jag först och främst gör är att jag raderar hela tiden dåliga bilder direkt vid fototillfället, kommer sällan hem med mer än 1GB RAW + dålig Jpeg.

Självklart beror det på vad jag har fotograferat, men i vanliga hobby fall så räcker oftast mitt 1GB kort.

*Jag lägger över alla bilder i samma mapp som kameran skapade, i Detta fall "DCM" tror jag dom heter. Här sitter jag och granskar alla små Jpeg filer, dom som inte är bra slänger jag samt tillhörande RAW bild.

*Alla bilder som nu är kvar fixar jag i Photoshop och sparar alla RAWfiler + Photoshops minnesfil till RAW:en + TIFF fil som ajg fick i Photoshop, alla dessa sapras i en "granskningsmapp" jag har

genom att spara minnesfilen "*.xmp" så slipper jag göra om RAW arbetet i framtiden.

*Nu granskar jag alla bilder jag har kvar och som jag har fixat i Photoshop.

Anta att jag har varit ute en dag och plåtat vid havet, då har jag kanske 4 bilder på solnedgångar, 15 macrobilder, 10st på blommor osv osv. Finns ingen anledning att spara dubletter av samma motiv, så jag raderar efter noggrann koll samtliga bilder som är lika en annan bild. Resultatet blir 1 bild av varje motiv!

Så efter en dags fotograferande så har jag kanske 3-4 bilder kvar som jag sparar!


Ska vi vara ärliga så finns det nog ingen fotograf som lyckas fotografera 10-20GB högklassiga bilder som inte är lika andra bilder från samma tillfälle och som är värt att spara, så släng! Där har du felet du har gjort, du sparar för mycket!


Om du gillar fotoa flygplan på flyguppvisningar tex. Hur skoj är det att ha 15 skitbra bilder på ett F-16 som flyger på himlen? på vissa bilder är planet till vänster i bilden, på en annan till höger, en annan svänger planet osv osv. Det räcker med 1 eller 2 bilder på samma flygplan!


Så mitt tips är: SLäng även perfekta bilder!

1 gång om året ungefär så kolalr jag igenom alla mina bilder och slänger massor av GB som ajg tröttnat på, sparar dock RAW:en och XMP filen om utifall... :)

Notera att jag har inga Jpeg bilder i min dator i princip, Jag har RAW (ca:10MB/st) och TIFF bilder (ca:40MB-80MB/st) det blir en massa utrymmen det, men ajg har endå ingen störer plastbrist just nu.
 
Usch släng inte bra bilder!
Utan bränn dom på en DVD istället. De kan vara bra i framtiden. Dessutom.... om DVDskivorna pajar så har du ju bara förlorar 7 kr! och du behöver inte gråta över det för du hade bara slängt bilderna annars.


/Stefan
 
Jag har, efter 4 år med digitalkamera samlat på mig 175GB bilder (RAW). Du måste helt enkelt lära dig att ta färre bilder alternativ spara färre. Nu vet jag inte vad du fotograferar. Men 5-10GB varje helg motsvarar väl ca 300-600 bilder. Det är rätt många... 1 bild i minuten i 10 timmar, varje helg..

En annan lösning, är att skaffa hårddiskar, men de går som bekant sönder efter en tid. 500gb diskarna börjar bli ganska billiga, man kan lägga de äldsta bilderna på lösa diskar. har man ett bra DAM-program så kan den peka på vilken disk man behöver mata datorn med. Hotswap-lösning är att föredra.
 
Att skaffa fler hårddiskar är bara att skjuta på problemet några månader till, alltså ingen lösning.

Näe, ta o knäpp mindre bilder, men framförallt, spara mindre! Utan att tittat på dina bilder så kan ajg säga att det mesta du har tagit efter en fotohelg är bara skit. ;)
 
Jag har lärt mig att rensa bilder hårdare!

Direkt efter ett fototillfälle brukar jag ha problem att rensa men efter ett tag när det "mognat" är det lättare att slänga dubletter och andra "bra att ha bilder". I bland bestämmer jag mig för att renaa bilder tills jag når en viss mängd. Tex: finns det 75 bilder i en mapp bestämmer jag mig för att det bara får finnas kvar 50 stycken när jag rensat klart. Det inebär att jag får gå igenom bilderna flera gånger innan jag nått mitt mål ... men jag tror det är viktigt att lära sig att slänga bilder. Det kommer att bli ohållbart efter några år med alla bilder annars. (Nu säger ju dessutom ryktet att Nikon kommer med en 18-megapixelkamera och då blir det stora filer :))

Mitt tips:
Släng så många bilder du känner för direkt när du tittar på bilderna men gå igenom bilderna efter några dagar igen så lovar jag dig att du kan slänga några till. Går du igenom en mapp som är ett år gammal ryker det många bilder som du efter ett år undrar varför du egentligen sparade.

Köper du mer utrymme kommer du aldrig att rensa ... då fyller du bara på!
 
Oxjonte skrev:
Tacksam för lagringstips.

Jag har blivit fotoberoende... vilket innebär att jag samlar på mig fruktansvärda mängder bilder trots att jag nogsamt sorterar bort de mindre bra bilderna.

Att rensa är A och O. Men det är svårt att slänga dåliga och mindre bra bilder. Gör tvärtom i stället. Välj det som är bra och släng resten. Det låter kanske som samma sak, men det gör skillnad. Tänk inte på vilka bilder du skall slänga, markera bara dem du vill spara och släng resten utan att kolla på dem igen.
 
Sällar mig till flocken och håller med. RENSA HÅRT. Ransaka dig själv och fundera över hur många gånger du suttit och bläddrat igenom dina första bilder??? Jag tar kanske 300 bilder på en fotosession och redigerar högst 20 av dessa. De 20 sparar jag i RAW format (oredigerad), och i RGB-färg i.TIFF format redigerad och färdig för utskrift eller omvandling till sRGB och webpublicering. Resten slänger jag!!! Det får plats många sessions på en DVD då.
 
Sedan är det ju skillnad på VAD man har fotograferat. Jag har bilder som jag tog för tjugofem år sedan. En del är "konstnärliga" bilder som jag lade mycket möda på att få bra. Dem kan jag vara utan, allihop. Sedan har jag en del snapshots på släkt och vänner som jag blir glad av att titta på, oavsett hur tekniskt bra fotona är.

Rensa inte hårt bland bilder på människor.
 
1. Låt bli att fota det som ändå inte kan bli något, d v s tryck mer nogrant på avtryckaren

2. Kasta allt som inte borde blivit taget.

3. Kasta det som inte är bra.

4. Kasta det som fortfarande inte är bra.

5. Kasta ytterligare en bild.

6. Behåll den bilden som verkligen är bra.
 
Håller med Bengt ... de bilder jag faktiskt helst vill ha kvar är de på släkt & vänner. Ju äldre desto bättre.
 
Oxjonte skrev:
Tacksam för lagringstips.
De professionella råd man brukar få i din situation är att alltid plåta i rawformat och aldrig slänga bilder om de inte är uppenbart helt misslyckade. Raw bilder är som negativ film och få har väl hört talas om någon fotograf som sitter och klipper ut sämre bilder för att negativfickorna börjar ta slut.

Man bör undvika DVD annat än som temporär lösning, det är inte säkert att man ens kan läsa dem om fem år, än mindre hantera stora mängder bilder.

Hårddiskutrymme är billigt per megabyte idag. Köp 300-500GB diskar och stacka dessa. När de är fulla köper du ett nytt par och adderar. Alltid diskar av bra kvalitet med minst 7200 rpm i någon RAID konfiguration. Alltid fullständig backup på minst två diskar.

När det är gjort får du allvarligt börja fundera på ett katalogiseringssystem så att du hittar de bilder du söker i framtiden. Det är ett mycket större problem.

Mvh/Lars-Erik
 
Senast ändrad:
Re: Re: Lagring av stora mängder bilder (RAW o Jpeg)

alfin skrev:
De professionella råd man brukar få i din situation är att alltid plåta i rawformat och aldrig slänga bilder om de inte är uppenbart helt misslyckade. Raw bilder är som negativ film och få har väl hört talas om någon fotograf som sitter och klipper ut sämre bilder för att negativfickorna börjar ta slut.

Anledningen till att man inte klipper bort negativ är väl att det blir svårare att hantera remsorna då, för att komma åt de bilder man faktiskt vill jobba med. Nu finns ju inte det problemet längre och då kan i alla fall inte jag förstå varför man skall spara på bilder som inte är bra.
 
Det är inga problem att kopiera och bränna om skivor vid varje större systembyte som man gör.

Spara en DVD-spelare tillsammans med dina DVD-skivor så finns alltid möjligheten att läsa skivorna! Vart 5 år kanske man plockar fram sina gamla bilder ändå...

Allt är relativt! Om man reser mycket och fotograferar på en mängd olika platser så kan man ju inte börja klippa bort och kasta bilder hur som helst. MEN dubbletter och "kass" bilder kan man ju sortera bort direkt, helst i kameran.
 
Iband kan man undra om inte fotografer borde ha en videokamera istället för att hålla nere avtryckarknappen och ta mängder med bilder..;)

Visst, jag tar själv mycket mer bilder nu än med dia, fast slutresultatet är inte bättre med kvantitet.. likaså fick jag ínte ut fler bra bilder med en 36bilders rulle än när jag plåtade med Hasselbladaren 12 bilders rulle.. alltså vill jag säga att när jag plåtade med Hasselbladaren fick man tänka igenom bilden innan man tryckte av då man bara hade 12 "försök" och då man kanske "slarvade" när man hade en 36a som var lyx då man bara kunde skjuta av..

Så jag försöker iallafall tänka i dom banorna idag att "rensa" innan jag trycker av, dels mindre jobb att sitta och sortera och mindre plats..
 
Malla skrev:
Iband kan man undra om inte fotografer borde ha en videokamera istället för att hålla nere avtryckarknappen och ta mängder med bilder..;)

Visst, jag tar själv mycket mer bilder nu än med dia, fast slutresultatet är inte bättre med kvantitet.. likaså fick jag ínte ut fler bra bilder med en 36bilders rulle än när jag plåtade med Hasselbladaren 12 bilders rulle.. alltså vill jag säga att när jag plåtade med Hasselbladaren fick man tänka igenom bilden innan man tryckte av då man bara hade 12 "försök" och då man kanske "slarvade" när man hade en 36a som var lyx då man bara kunde skjuta av..

Så jag försöker iallafall tänka i dom banorna idag att "rensa" innan jag trycker av, dels mindre jobb att sitta och sortera och mindre plats..
Nej, men så hade du ju heller inte haft något annat intressant än blommor med dig hem från en Afrikasafari ;-) Läste du länken?

Alla plåtar ju inte blåklockor i skogsbrynet, men jag tror man får mängder av bilder med tiden oavsett hur eftertänksam man är och då är det bra att ha en uttänkt lagrings- och backupstrategi. Ditt resonemang är lite väl förenklat och dessutom låter det lite "stroppigt" tycker jag.

Mvh/Lars-Erik
 
Förtydligande

Tack för alla fantastiska råd. Jag ska ta dem till mig.

Måste bara påpeka två saker som är viktiga i sammanhanget:
- Jag rensar hårt, hårt, hårt i mina "seriösa bilder". Skulle tro att max 5% sparas efter varje fototillfälle.
- Den stora mängden bilder hör mest ihop med sk familjebilder, dvs bilder på nära och kära som inte håller högsta fotokvalitet, men som jag av affektions-skäl vill ha kvar.

Måste helt enkelt hitta ett bra katalogiseringssystem som funkar för mig personligen.

Två andra snabba frågor:
- När man sparar en Photoshopfil så kan man kryssa i "spara som kopia". Varför ska jag göra det, eller ska jag skippa det? Ser ingen skillnad då jag testat både att kryssa i och inte kryssa i rutan.
- När jag sparar om en Photoshopfil till Jpeg med max-prestanda (tror kvalitén har siffran 12) så tycker jag ändå att kvalitetsförsämringen är avsevärd. Hur når jag bättre kvalitet här? Spara som "normal", "optimerad" eller progressiv, vad är skillnaden?

Mvh,

Johan Forsberg
 
alfin skrev:
Nej, men så hade du ju heller inte haft något annat intressant än blommor med dig hem från en Afrikasafari ;-) Läste du länken?

Alla plåtar ju inte blåklockor i skogsbrynet, men jag tror man får mängder av bilder med tiden oavsett hur eftertänksam man är och då är det bra att ha en uttänkt lagrings- och backupstrategi. Ditt resonemang är lite väl förenklat och dessutom låter det lite "stroppigt" tycker jag.

Mvh/Lars-Erik

Hi, hiii :) Det var inte meningen att låta stroppig. Nu har jag inte plåtat någon blåklocka;-) och har fullt tillräckligt med dia från mina resor och safaris och tror väl inte att kvantiteten hade gjort bilderna bättre. Och många inlägg handlade ju om hur man rensar, vilket jag försöker många gånger "innan jag tar bilden". Tex plåtade jag bröllop med 2 36or förr, vilket låter stenåldern lite idag, idag kanske det dubbla och lite till, mer att sortera, fler "kopior" etc.. svårt att låta bli avtryckaren. Jag vet fler fotografer som försöker som jag :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.