Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lagring av bilder under utlandsresa

Produkter
(logga in för att koppla)
Det finns förstås olika filosofier kring det här och olika lösningar passar olika personer. Själv har jag, av erfarenhet, kommit fram till följande för längre resor med kamera:

1. Försök aldrig hålla reda på mer än tre minneskort. Ofta är det bråttom när man ska byta kort och då vill jag inte behöva fundera på vilket kort som kan vara tomt och var det kan finnas.

2. Ha alltid med minst dubbelt så mycket lagringsutrymme som beräknas gå åt. Att vara på Svalbard och sätta in det sista tomma minneskortet i kameran är en mardröm jag inte vill uppleva.

3. Ägna inte tid på resan åt saker man gör bättre hemma. Kvällarna kan användas till trevligare saker än att sitta på hotellrum och sortera och välja ut bilder att spara.

I praktiken innebär detta att jag reser med minneskort som räcker till någon eller ett par dagars intensivt fotograferande och en mellanlagringsenhet som har stor kapacitet och inte kräver någon större uppmärksamhet.

Detta har hittills fungerat utmärkt -- och dessutom gett mig möjlighet att hjälpa medresenärer som trott sig ha med tillräckligt mycket minneskort...

Varför är det ohållbart att ha 80GB i CF kort ??

Det är billigare och säkrare att ha det, än att ha vad du använde.
Själv tar jag mycket mer än 80GB med RAW bilder på mina resor. Jag använder ändå bara minneskort. Och jag har haft 4 st. Hyperdrive, Compactdrive tidigare. Men det var förr när minneskort var dyra.
Jag tog dubbla kopior (en på Hyperdriven en på Epson) och förvarade dem i st vattentäta "okrossbara" lådor. Skulle det vara säkrare att bara ha kvar orginalet på minneskortet? Jag är lite tveksam till det...

Jag kör med 4 GB kort så det skulle krävas 20 st kort för de 80 Gb jag tog. Sedan måte det alltid finnas utrymme för mer än planerat så då är det MINST 10 st till så totalt över 30 kort.
Nej jag är inte tillräckligt ordningsam av mig för att klara av att hålla reda på 30 st kort.
Billigare? Hyperdriven kostar som 10 st kort, en laptop är billigare än 30 st 4GB SanDisk Extreem III...
Nej jag har inte tänkt att köpa billiga 32 GB kort.

Apple iPod classic 160GB

Apple iPod classic 160GB

iPod Classic 160 GB har numera kapacitet upp till 40.000 låtar , 25.000 foton eller upp till 100 timmar video. Med det nya förbättrade gränsnittet med Cover Flow är det plötsligt riktigt snyggt att bläddra mellan sina låtar och album. Även batteritiden är förbättrad. Numera räcker den till 40 timmars ljuduppspelning eller 7 timmars video.

Mått och vikt:
Höjd: 103.5 mm
Bredd: 61.8 mm
Djup: 13.5 mm
Vikt: 162 gram

Fungerar det med RAW-filer på en iPod eller är det bara JPG som den kan lagra?

Manicken som du kopplar mellan iPoden och den kamera kostar bara 295:- och om det fungerar med RAW så har du ju en pryl som du har användning för även när du inte fotograferar.

Jag har frågat på Expert och OnOff om den kan lagra NEF men fick inget svar.

2. Ha alltid med minst dubbelt så mycket lagringsutrymme som beräknas gå åt. Att vara på Svalbard och sätta in det sista tomma minneskortet i kameran är en mardröm jag inte vill uppleva.

3. Ägna inte tid på resan åt saker man gör bättre hemma. Kvällarna kan användas till trevligare saker än att sitta på hotellrum och sortera och välja ut bilder att spara.

Detta har hittills fungerat utmärkt -- och dessutom gett mig möjlighet att hjälpa medresenärer som trott sig ha med tillräckligt mycket minneskort...
2: Killen i hytten brevid hade det problemet när vi var ner till Antarktis. Han fick låna ett 4GB av mig plus att jag backade up hanns bilder på Hyperdriven. Han är yrkesfotograf sedan 30 år...

3: Samma resa fanns det 2 norrmän som hade fyllt upp sina laptops efter 9 dagar av en 26 dagars resa. De satt uppe till 2 varje natt och raderade kort. De var inte pigga vid frukosten kl 5... Dessa killar var extremt avancerade "amatörer" men jag hade med mig över dubbelt så mycket lagringsutrymme som dom.

Var inte snål med lagringsutrymme!

Fungerar det med RAW-filer på en iPod eller är det bara JPG som den kan lagra?
Jag kan tyvärr inte svara på din fråga, men vad jag förstår går det så långsamt att tanka över filer från minneskort till Ipod att det i praktiken är oanvändbart.

Den nya modellen av Colorspace (som såvitt jag vet är snabbast på marknaden) klarar av ungefär 2 gig/minut. Har man någorlunda stora minneskort och bildfiler vill man nog inte att det går mycket långsammare än så.

Ska du jämföra och väljer de dyraste CF korten så välj den dyraste hårddisken också.........
Och du måste ha några CF kort även om du har hårddisken.

Sen är det ju säkrare med CF korten. Och de tar mindre plats när man reser också.

Jag valde faktiskt en av de dyraste hårddiskarna, en Seagate Momentus 250GB 7200rpm G-shock som kostade mig 745kr hos Dustin, och Sandisk Extreme III (som väl får betraktas som standard idag). Vi kan gå upp lite i pris till en Hitachi 500GB för 1500kr och får då 20GB Sandisk för samma pengar (eller 64GB chanstagning på Transcend-kort). Ett par minneskort har jag redan men inte på långa vägar tillräckligt (2x 4GB).

20-30 minneskort blir en försvarlig hög men du sparar säkert några kubikcentimeter jämfört med en Hyperdrive. Det händer titt som tätt att både hårddiskar och minneskort ger upp och även om ett minneskort är stöttåligare än en hårddisk är det också betydligt lättare att tappa bort ett om du inte har någon form av förvaring, t.ex. GePe Cardsafe (ett Cardsafe 4 är ungefär lika stort som en Hyperdrive och rymmer 4 CF-kort). Hur hade du tänkt hålla ordning på alla kort? En liten anteckningsbok? =)

När du lägger 75000kr på ditt livs stora resa finns det två sätt att se på ekonomin: antingen sparar du vartenda öre för att få råd eller så har du så mycket pengar att ett par tusenlappar inte spelar någon roll. Jag ligger definitivt närmare det första alternativet även om jag inte är fattig och jag tänker inte chansa med billiga minneskort som ger upp lagom till att jag sätter foten på Antarktiska halvön efter två dygn på jordens stormigaste hav...

Jag tog dubbla kopior (en på Hyperdriven en på Epson) och förvarade dem i st vattentäta "okrossbara" lådor. Skulle det vara säkrare att bara ha kvar orginalet på minneskortet? Jag är lite tveksam till det...

Jag kör med 4 GB kort så det skulle krävas 20 st kort för de 80 Gb jag tog. Sedan måte det alltid finnas utrymme för mer än planerat så då är det MINST 10 st till så totalt över 30 kort.
Nej jag är inte tillräckligt ordningsam av mig för att klara av att hålla reda på 30 st kort.
Billigare? Hyperdriven kostar som 10 st kort, en laptop är billigare än 30 st 4GB SanDisk Extreem III...
Nej jag har inte tänkt att köpa billiga 32 GB kort.

Jag har plats till 2 minneskort i mina kameror. Därför tar jag backupen redan i kameran. Ja det är säkrare än att ha dem på dina hårddiskar :) Även snabbare och mycket enklare......

Jag valde faktiskt en av de dyraste hårddiskarna, en Seagate Momentus 250GB 7200rpm G-shock som kostade mig 745kr hos Dustin, och Sandisk Extreme III (som väl får betraktas som standard idag). Vi kan gå upp lite i pris till en Hitachi 500GB för 1500kr och får då 20GB Sandisk för samma pengar (eller 64GB chanstagning på Transcend-kort). Ett par minneskort har jag redan men inte på långa vägar tillräckligt (2x 4GB).

20-30 minneskort blir en försvarlig hög men du sparar säkert några kubikcentimeter jämfört med en Hyperdrive. Det händer titt som tätt att både hårddiskar och minneskort ger upp och även om ett minneskort är stöttåligare än en hårddisk är det också betydligt lättare att tappa bort ett om du inte har någon form av förvaring, t.ex. GePe Cardsafe (ett Cardsafe 4 är ungefär lika stort som en Hyperdrive och rymmer 4 CF-kort). Hur hade du tänkt hålla ordning på alla kort? En liten anteckningsbok? =)

När du lägger 75000kr på ditt livs stora resa finns det två sätt att se på ekonomin: antingen sparar du vartenda öre för att få råd eller så har du så mycket pengar att ett par tusenlappar inte spelar någon roll. Jag ligger definitivt närmare det första alternativet även om jag inte är fattig och jag tänker inte chansa med billiga minneskort som ger upp lagom till att jag sätter foten på Antarktiska halvön efter två dygn på jordens stormigaste hav...

Lustigt att du tror din Seagate hårddisk är säkrare än minneskorten. Särskilt när du själv först måste använda ditt minneskort och sen en hårddisk efter det. Och när jag kan ta backup redan i kameran om jag vill det.

Jag kan tyvärr inte svara på din fråga, men vad jag förstår går det så långsamt att tanka över filer från minneskort till Ipod att det i praktiken är oanvändbart.

Den nya modellen av Colorspace (som såvitt jag vet är snabbast på marknaden) klarar av ungefär 2 gig/minut. Har man någorlunda stora minneskort och bildfiler vill man nog inte att det går mycket långsammare än så.

Ja Ipod är för långsamma för att de ska gå att använda. Nexto's senaste modeller är snabba

En EEE och en DVD-brännare? Du kan ju inte lita på hårddisken, DVD-skivor är billiga och går gömma så att bara datorn blir stulen om det värsta händer.

Med EEE kan du ju kolla på bilderna och tom tanka hem dem om du får ok bandbredd nånstans.

En EEE och en DVD-brännare? Du kan ju inte lita på hårddisken, DVD-skivor är billiga och går gömma så att bara datorn blir stulen om det värsta händer.

Med EEE kan du ju kolla på bilderna och tom tanka hem dem om du får ok bandbredd nånstans.

Problemet med DVD skivor är att de rymmer för lite. Man kan ju inte ens ladda ner ett minneskort till skivan innan den är full

Lustigt att du tror din Seagate hårddisk är säkrare än minneskorten. Särskilt när du själv först måste använda ditt minneskort och sen en hårddisk efter det. Och när jag kan ta backup redan i kameran om jag vill det.
Vi kan hålla på och käfta om det här i evighet men var och en blir salig på sitt sätt. Att uppgradera till en kamera med dubbla minneskort skulle kosta mig minst 30000kr så det är inte aktuellt.

Jag har plats till 2 minneskort i mina kameror. Därför tar jag backupen redan i kameran. Ja det är säkrare än att ha dem på dina hårddiskar
Ja, att det i många sammanhang är ett mycket säkert och enkelt sätt är det nog ingen som betvivlar. Men när det handlar om datamängder i storleksordningen 100 gig (plus säkerhetsmarginal) är det väl frågan om ifall det är en ekonomisk och praktisk metod.

Finns det nån smart liten pryl som kan duplicera minneskorten?
Annars har man ju bara bilderna på ett ställe....

Jag har iofs två kortplatser i kameran, men det är inte samma sorts kort.

Hej!

Jag köpte en eee pc för att ha som extradator samt som en smidig resedator. Lite som en mer avancerad mediespelare kan man säga. Jag har även använt den för att föra över bilder till en 2.5" hårddisk efter resedagarnas slut vilket har fungerat utmärkt. Jag sitter mycket hellre på en restaurang eller på en pub och dricker en god öl än att sortera bilder på minneskort på kvällarna. Därför har jag bara slängt över allt från minneskorten till en extern hårddisk vilket jag tycker har fungerat smidigt. Är man orolig för att bara ha en extern hårddisk kan man ju alltid koppla till en extra till eee pc'n.

Min röst i det hela är altså: Eee PC + extern hårddisk.

MVH Uffe

Finns det nån smart liten pryl som kan duplicera minneskorten?
Annars har man ju bara bilderna på ett ställe....

Jag har iofs två kortplatser i kameran, men det är inte samma sorts kort.

Vilken kamera gäller det?

Med mina Canon kameror så kan man antingen ta med backup funktion så kameran skriver bilden till bägge korten. Eller kopiera bilderna mellan korten. Jag har CF & SD kort i mina kameror

Ja, att det i många sammanhang är ett mycket säkert och enkelt sätt är det nog ingen som betvivlar. Men när det handlar om datamängder i storleksordningen 100 gig (plus säkerhetsmarginal) är det väl frågan om ifall det är en ekonomisk och praktisk metod.

Jag håller med om att det i stora mängder inte är ekonomiskt. Det är en dyr metod om du ska ta flera hundra Gig. Men jag tycker säkerheten uppväger den kostnaden. Jag reser mycket och ofta i några månader. Tidigare ägde jag 4 Compactdrive/Hyperdrive men tyckte att det var för mycket strul.

Praktisk så tycker jag det är den klart bästa och enklaste metoden. Inget kan ju vara enklare än att ta ut det fulla kortet och sätta in ett nytt tomt......

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar