Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lagra mina bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Asa_80

Aktiv medlem
Funderar vad som är bästa lagringsmedia för mina bilder. Vill inte ha gigantisk hårddisk utan tänkte på mindre mediastorlek så jag enkelt kan markera dessa med datum som bilderna är ifrån.

Har stora hårddiskar idag men de är så jäkla sega när man skall starta dem och kika bilderna.

SD kort eller annat sådant? USB-minne, DVD, CD ? Vad är bäst?
 
Det finns väl bara ett vettigt val för en privatperson, stora hårddiskar.
det man kan göra är att titta på specifikationerna för diskarna.
funkar usb3?
Hur fort snurrar disken?
Vilka dataflöden klarar disken?
Och är det för slött så återstår bara ssd-diskar.
 
En hårddisk som är ansluten till datorn är väl enda vettiga alternativet? Även om den gått ner i viloläge så startar den ju på några sekunder. Jämför det med tiden att leta fram USB-stickor, minneskort, CD-skivor eller liknande, samt att isåfall dessutom hitta rätt sticka, skiva o.s.v.
 
Jo hårddisk är ju snabbt och bra men vill ändå ha på flera ställen IFALL den kraschar. Har man små lagringar så går ju inte alla sönder samtidigt. Sån otur kan man ej ha.

Varit med om att hårddisken krascha och kunde inte lyckas få ut något den gången med recoveryprogram så allt försvann :(

En hårddisk som är ansluten till datorn är väl enda vettiga alternativet? Även om den gått ner i viloläge så startar den ju på några sekunder. Jämför det med tiden att leta fram USB-stickor, minneskort, CD-skivor eller liknande, samt att isåfall dessutom hitta rätt sticka, skiva o.s.v.

Jag tänkte ha alla kort/usb isåfall i ett album med etikett på varje. Då har man ordning på allt. Ex: http://www.clasohlson.com/se/Skydds...0;83823;4797&gclid=CLP77-j9zsECFaHPcgodlRMADA
 
Skaffa en docka till interna diskar som du sätter i datorns USButtag.
I datorn har du en disk med data med storleken X.
Köp 2 st till diskar som också har storleken X.

Kopiera disken till de 2 kopiorna.
Lägg den ena kopian i en annan byggnad.
Säkerhetskopiera så ofta du vill (jag gör det minst 1 gg varannan månad).
Efter ett halvår så skiftar du disken hemma med disken borta.

Billigare än så tror jag inte att du kan komma undan.

OBS att MIN datadisk endast innehåller saker jag vill säkerhetskopiera. Inget OS, inga program. Den innehåller bara dokument, bilder, film och lightroomkatalogen.
 
Jo hårddisk är ju snabbt och bra men vill ändå ha på flera ställen IFALL den kraschar. Har man små lagringar så går ju inte alla sönder samtidigt. Sån otur kan man ej ha.

Varit med om att hårddisken krascha och kunde inte lyckas få ut något den gången med recoveryprogram så allt försvann :(



Jag tänkte ha alla kort/usb isåfall i ett album med etikett på varje. Då har man ordning på allt. Ex: http://www.clasohlson.com/se/Skydds...0;83823;4797&gclid=CLP77-j9zsECFaHPcgodlRMADA

Det låter som en otroligt krånglig lösning, och inget som jag skulle rekommendera till någon.

Vad du behöver är förmodligen:
- alla originalbilder på en hårddisk
- backup av denna hårddisk
- gärna ytterligare en backup av din hårddisk, så att du kan ha den första backupen hemma (ifall originaldisken kraschar), och den andra på nån annan plats t.ex. jobbet/skola/kompis (ifall huset brínner upp)
 
Priset är strunt samma bara man har ordning och lätt kan hitta bland allt.
När min disk är full(kommer den bli runt jul) så köper jag en till och sätter i datorn + 2 kopiediskar.
Enkelt, lätt o hålla koll på.
Är man noggrann(eller paranoid) så köper man diskarna ur olika tillverkningsbatchar eller från olika företag.

Har man en bärbar dator så föreslår jag att man går via en NAS. Sedan drar man 2 kopior på NASen.
 
Jo hårddisk är ju snabbt och bra men vill ändå ha på flera ställen IFALL den kraschar. Har man små lagringar så går ju inte alla sönder samtidigt.

Jag har hittills ca 500GB foton på en 1TB-extern hårddisk. I skrivande stund håller jag på att backuppa den till Crashplans onlinelagring. Tror jag kommer betala ca 40:-/månaden för den goda nattsömnen. För familjeabonnemanget ca 100:-/månaden så kan man ha upp till 10 olika datorer backuppade. Obegränsat utrymme och jag kommer åt filerna från tex iPhonen om jag skulle vilja det (dock pilligt för det visas inga tumnaglar ännu, bara mapp och filnamn, men det utvecklas säkert).

Nackdelen initialt är extremt långsam uppladdning till Crashplan när man har 500GB. Backuppen kommer ta nästan tre veckor dygnet runt. Men det är egentligen inga konstigheter. De har ju bara en viss bredd på sin lina och det backas ju en helsikes massa data in i deras burkar varje sekund.
Men sen är det ju bara småuppladdningar med nya filer varefter man fyller på. Man kan ställa in hur ofta programmet ska känna av nya filer och tanka upp dem i molnet. Varje dygn, varje vecka etc.

Kraschar min hårrdisk nu åker jag och köper en ny, och tankar ner allt från backuppen i molnet.

Orsaken att jag kör allt på en enda stor hårddisk för mig är att jag jobbar i Lightroom och vill kunna nå ALLA mina bilder från det biblioteket, och lätt om det skulle behövas bara koppla loss och flytta disken till en annan dator.

Är alltså i fas att backa upp just nu, så jag kan inte ge respons på hur det funkar när olyckan är framme. Men vad jag läst mig till verkar detta vara modellen för mig.

PS. Crashplan har ju även gratisvarianten där man ställer en hårddisk hemma hos någon annan/på jobbet. Installerar deras programvara på de båda datorerna och backar dem emellan. Går ju även snabbare än att backa till deras moln. Om man vill komma billigare undan. Plus att man ju då inte släpper ut bilderna i molnet om man är nervös för det. DS.
 
Jag skulle definitivt köra på en NAS.
http://www.netonnet.se/search?query=synology&page=1&pageSize=75

Då sätter man in två hårddiskar, så kan man välja att ena hårddisken ska vara en kopia av den andra. På så sätt kan man återskapa hårddisken om en hårddisk skulle gå sönder.

Du kommer åt hårddiskarna som en helt vanlig hårddisk i datorn, allt är enkelt och snabbt. Sen finns det mängder av andra funktioner i en NAS (eget "moln" mm). Sedan jag köpte NAS;en så kan jag inte tänka mig att vara utan en NAS, den använder jag till allt.
 
Jo hårddisk är ju snabbt och bra men vill ändå ha på flera ställen IFALL den kraschar. Har man små lagringar så går ju inte alla sönder samtidigt. Sån otur kan man ej ha.

Du måste skilja på lagring och backup, det är två olika saker.

Dina originalbilder vill du lagra någonstans. Du verkar vilja lagra dem på ett väldigt krångligt sätt på små minneskort eller USB-stickor. Visst, det går, men det är krångligt. Jag och alla andra föreslår istället en hårddisk som både är snabbare och enklare.

Backup vill du rimligtvis ha oavsett hur du lagrar originalen. Om du lagrar original på en hårddisk så är det enkelt att bara skaffa en till hårddisk och spegla/kopiera innehållet från originaldisk till backupdisk. Om du däremot har originalen spridda på en massa små minnesplatser så måste ju alla dessa på nåt sätt kopieras till en backup-plats. Ska du ha lika många backup-platser? Eller så kan du ju kopiera alla minneskort till en backuphårddisk. Men sen när ett minneskort pajjar då? Ska du köpa ett nytt litet minneskort och kopiera tillbaka bara de bilderna dit?

Tänk tre steg längre så inser nog även du nackdelarna med att dela upp dina bilder på en massa små lagringar.
 
Att spegla en HD är inte backup, det är redundans i form av en kopia.
Raderar man originalet så raderar man också den speglade kopian.
Jag misstänker att du redan vet men vet TS? Inte säker på det.


OK, dum formulering kanske, men det beror ju på hur man speglar. Gör man det en gång så har man en backup. Om man däremot har en konstant spegling i form av RAID så är det förstås inte backup.

Själv sköter jag min backup genom att ibland koppla in en extra disk och spegla min originaldisk dit. Då får jag en aktuell kopia av originalet. Sen tar jag backupdisken till jobbet där den får ligga. Efter ytterligare en tid tar jag en annan backupdisk och speglar. Och efter ytterligare en tid en tredje. På det viset har jag ett roterande schema med tre backupdiskar som är lagrade på en annan fysisk plats än originalet.
 
Hmmm.
Jag har fortfarande inte riktigt förstått vilket problem som ska lösas.
1) långtids lagring
2) Backup - med kopia på säker plats
3) säkerhetskopia - med kopia hemma ifall nåt drastiskt men inte katastrofalt inträffar
....
 
Funderar vad som är bästa lagringsmedia för mina bilder. Vill inte ha gigantisk hårddisk utan tänkte på mindre mediastorlek så jag enkelt kan markera dessa med datum som bilderna är ifrån.

Har stora hårddiskar idag men de är så jäkla sega när man skall starta dem och kika bilderna.

SD kort eller annat sådant? USB-minne, DVD, CD ? Vad är bäst?
Jag är lite nyfiken på problemet.

Seg, är det typ 10 sekunder för start?

Hur stora är diskarna (när det gäller lagring? 1TB eller större?

Hur mycket i GB, TB handlar det om som du ska lagra?

Som en annan är inne på är jag också inne på 3-disklösningen. Då har du spridit riskerna hyfsat bra. Varför inte köpa 3 st 2 TB diskar USB3 och 2.5"? Typ sådana här:
https://www.dustinhome.se/product/5010788348/expansion-portable
https://www.dustinhome.se/product/5010639474/expansion-desktop 3TB för 1050 kr
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.