Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lagligt att fota hus ?

Produkter
(logga in för att koppla)
Etik och moral?

Jag tycker man ska sätta sig in i den situation som den som blir avbildad får sin tomt/hus avbildat, hamnar.

Man ska tänka på vad man själv skulle tyckt, och eller om det finns någon risk att den man "utsätter" för fotografering kan ta illa upp!

Det finns skrivna lagar och paragrafer men även oskrivna d.v.s. etik och moral. ett exemppel är att det inte finns någon lag mot att tränga sig före i kön, men man gör det inte ändå av hänsyn till medmänniskor.

Jag tycker att man ska höra sig för innan man fotar någon eller någons egendom.
Man vinner på det i längden, att folk har förtroende för en fotograf är bland det viktigaste.

Det här var bara mina synpunkter. du gör ju som du vill. Lycka till med ditt fotande i alla fall!

Re: Etik och moral?

Fotogenet skrev:
Jag tycker man ska sätta sig in i den situation som den som blir avbildad får sin tomt/hus avbildat, hamnar.
...vilket egentligen alltså borde innebära att så fort man är på privatägd mark och fotar så ska man fråga om lov, oavsett om det är på en hustomt eller på en skogstomt/äng/strand? För vem vet, de kanske inte vill att man ska fota deras brygga, trädet eller stenen på ängen. ;)
Så länge min avsikt är att använda fotografierna för privat bruk, det vill säga att jag inte säljer dem vidare till tredje part, så tycker jag att det borde vara lugnt för de flesta. Jag menar, vad finns det på en vanlig hustomt som är så hemligt att man inte får fota från luften men att man egentligen lika gärna kan smyga in en natt och se samma sak? Det flyger säkert flera privata småplan över mitt hus i veckan men skulle jag kolla deras avsikt så skulle jag inte hinna med något annat.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar