Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lager i Photoshop cs6

Produkter
(logga in för att koppla)

xlxl67

Aktiv medlem
Jag har 2 versioner av samma bild i jpeg.
1. Den ena skarp men grynig.
2. Den andra alldeles för len men med mjuk ton.

Nu vill jag slå ihop bilderna med lager o sudda bort det gryniga i ena lagret (bakgrunden/sidorna) o ta bort det lena i det andra lagret (själva objektet i mitten där den första är som bäst). Hoppas ni förstår!

Kan ngn förklara enkelt hur jag skaopar lagren o om jag skall välja overlay för att sudda bort i de olika lagren?

Tack för hjälp! :)

1. Skapa ny bild med första bilden som start
2. Skapa nytt lager
3. Klistra in bild 2 på lager 2
4. Välj att lägga till en mask på lager 2
5. Markera masken och se till att hela masken är svart
6. Byt till vit pensel och måla vitt i masken för att skapa "hål" igenom till understa bilden.

Tips, se till att använda ludd (feather) på penseln så blir övergångarna mjuka mellan bilderna.

Har läst igenom ditt inlägg ett par gånger, men har lite svårt att förstå vad det är du vill göra.

Vill du blanda bilderna så att resultatet hamnar någonstans mitt mellan de två versionerna? I så fall kan du öppna båda bilderna på samma arbetsyta, lägga det ena lagret ovanför det andra och välja opacitet till runt 50%

Vill du så att säga "måla" fram den ena bilden ovanpå den andra? Då kan du använda lagermask. Lägg den bild du vill hämta ifrån ovanför den andra i ett eget lager, markera det lagret, klicka på vektormask-ikonen längst ner i lagermenyn (liten rektangel med ring i), tryck ctrl+i eller cmd+i (för att invertera lagermasken) och måla med vit pensel där du vill ta fram bilden.

Vill du ha kvar skärpan men ta bort grynigheten med hjälp av blendingmodes? I så fall får du förklara närmre vad "len" och "mjuk ton" betyder, men jag misstänker att du får bättre resultat av att skärpa upp den ena bilden än att försöka lägga ihop bilderna.

Hur fick du fram de två olika versionerna till att börja med?

http://ljusavtryck.blogspot.com/

2. Skapa nytt lager
6. Byt till vit pensel och måla vitt i masken för att skapa "hål" igenom till understa bilden.

Tips, se till att använda ludd (feather) på penseln så blir övergångarna mjuka mellan bilderna.

Usch vad pinsamt :(
Masken skall ju vara vit och du målar "hålen" med svart. Se bifogad bild.

Lager 1 - Bild grön
Lager 2 - Bild röd
Lager 2 lagermask - vit bakgrund och svart för hål

Bilagor

• Skärmavbild 2013-09-09 kl. 20.50.19.jpg
    Skärmavbild 2013-09-09 kl. 20.50.19.jpg
    24.4 KB · Visningar: 159
2. Skapa nytt lager

1. Öppnar upp bild 1 i photoshop.
2. Väljer "New Layer..."
3. Öppnar bild 2 o kopierar allt o klistrar in på "Layer 1"...
4. "Lägga till mask".... Hittar inte detta!?

Tror du är på rätt väg att hjälpa mig med detta :)
Tack för svar!

Har läst igenom ditt inlägg ett par gånger, men har lite svårt att förstå vad det är du vill göra.

Vill du blanda bilderna så att resultatet hamnar någonstans mitt mellan de två versionerna? I så fall kan du öppna båda bilderna på samma arbetsyta, lägga det ena lagret ovanför det andra och välja opacitet till runt 50%

Vill du så att säga "måla" fram den ena bilden ovanpå den andra? Då kan du använda lagermask. Lägg den bild du vill hämta ifrån ovanför den andra i ett eget lager, markera det lagret, klicka på vektormask-ikonen längst ner i lagermenyn (liten rektangel med ring i), tryck ctrl+i eller cmd+i (för att invertera lagermasken) och måla med vit pensel där du vill ta fram bilden.

Vill du ha kvar skärpan men ta bort grynigheten med hjälp av blendingmodes? I så fall får du förklara närmre vad "len" och "mjuk ton" betyder, men jag misstänker att du får bättre resultat av att skärpa upp den ena bilden än att försöka lägga ihop bilderna.

Hur fick du fram de två olika versionerna till att börja med?

http://ljusavtryck.blogspot.com/

Alltså jag har 2 bilder jag vill blanda o ta det bästa från båda.
Dvs sudda bort det som är dåligt med olika opacitet från ena lagret o detsamma med det andra.
Jag kan maila dig bilderna om du vill kolla mera?
Ingen komplicerad lagerhantering alls...tror jag
Bara det att jag inte riktigt fattar tänket med lager. Därför behöver jag lite enkla ansvisningar. :)

1. Öppnar upp bild 1 i photoshop.
2. Väljer "New Layer..."
3. Öppnar bild 2 o kopierar allt o klistrar in på "Layer 1"...
4. "Lägga till mask".... Hittar inte detta!?

Tror du är på rätt väg att hjälpa mig med detta :)
Tack för svar!

STOPP. Bild 2 skall klistras in på LAGER 2!!!

Lägga till mask gör du genom att stå på lager 2 och sedan klicka på den lilla ikonen som visar en svart cirkel på ett vitt papper, dvs 3:e från vänster.

Bilagor

• Skärmavbild 2013-09-10 kl. 20.03.10.png
    Skärmavbild 2013-09-10 kl. 20.03.10.png
    2.9 KB · Visningar: 1,106
Bara det att jag inte riktigt fattar tänket med lager. Därför behöver jag lite enkla ansvisningar. :)

Se lager som flera papper du lägger ovanpå varandra. Det som ligger längst ned i din lagerlista ligger också underst i pappershögen.

Genom att lägga till en lagermask kan du "klippa hål" i det papper som masken är kopplat till. Fördelen med PS är att du inte förstör själva pappret ;)

ANNONS