Annons

Laddningsbara batterier i kamerablixtar?

Produkter
(logga in för att koppla)
De flesta (för att inte säga alla) typer av laddningsbara batterier lider av självurladdning, så man bör underhållsladda dem om man bara använder dem sporadiskt.

Eneloop har en väldigt låg självurladdning, ca 15% per år. Vilket faktiskt stämmer!

Har inte själv använt IKEAs laddningsbara batterier, men vet andra som har. De har hög självurladdning. Funkar om man laddar dem innan användning och sedan underhållsladdar dem ofta...
 
Har kört laddningsbara i flera år nu. Det stämmer att det skiljer mycket mellan märken och min blixt verkar vara lite extra känslig för låg spänning. Har hört bra saker om Eneloop men hittade inte något tillförlitligt ställe att beställa från när jag skulle byta ut min uppsättning senast. Det fick bli Jupio i stället (Jupio AA Maximum Power NIMH 2700mAh). Hittills verkar de mycket bra,förvånansvärt många blixtar per laddning. Jag har alltid med dubbel uppsättning uppladdningsbara och en uppsättning vanliga batterier som backup på uppdragen.

Kan passa på att varna för GP. Det märket har jag bara dåliga erfarenheter av. De laddar ur och blir ibland slumpmässigt trasiga.

Har också dålig erfarenhet av GP, både batterier och laddare
 
Hähnel 2500 mAh NiMH hette visst mina. Fyrpack som såldes ut billigt på Scandinavian Photo inklusive laddstation, trafo och 12v biladapter för c:a 5 år sedan. Det konstiga är att de hållit så bra trots att laddaren misshandlar batterierna ordentligt. Batterierna blir så varma att man inte kan ta på dem under laddningen vilket borde reducera livslängden. Ingen temperaturvakt där. De håller i alla fall laddningen i veckor utan att laddas ur för mycket. Inte ens när de ligger i blixten med standby-läge på.
 
Har inte själv använt IKEAs laddningsbara batterier, men vet andra som har. De har hög självurladdning. Funkar om man laddar dem innan användning och sedan underhållsladdar dem ofta...

Är du säker på att dom då har använt senaste generationen (vita)? Så vitt jag vet är det först dom som är NiMH gen2 och därmed bör ha mycket låg självurladdning, precis som eneloop.
 
Jag fotar väldigt lite med blixt, men de Cotech 2300mAh som används i min 430EX funkar i princip alltid. Självurladdningen är väldigt låg, så i praktiken så behöver jag ladda om batterierna två gånger om året, inkl blixtrandet...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.