Annons

laddbara batterier ??

Produkter
(logga in för att koppla)
Min nästa investering

vad gäller batterier o laddare blir en omvandlare 12V-220V, de kostar mellan 600 o hur mycket som helst beroende på styrka. Men fördelen med en sån är att ALLA apparater kan drivas i bilen/husvagnen. Speciellt bilnätadaptrar för datorer är ohemult dyra o byter man dator så ere dags för en ny igen... med en tocken pryl som jag avser skaffa får du ett vanligt 220V uttag i bilen o kan köra vilken/vilka apparater du vill så länge du inte överbelastar.

Cyberphoto har en modell på 75W t ex

http://www.cyberphoto.se/vitillb/hw75.php

Clas O har flera o säkert Elfa mfl också... min Powerbook tar 45W om jag minns rätt o laddaren tar 10W, jag kan köra båda samtidigt om jag vill... förmodligen ihop med CD-brännaren också... men jag ska nog satsa på en på ca 200W istället för att ha marginaler...
 
Om jag låter batterierna sitta kvar i min S602Z
så är dom tomma nästa gång jag skall använda kameran. Så det verkar som att kameran drar ström när den är avslagen. Någon mer som har samma problem?
 
Re: Min nästa investering

KGS skrev:
vad gäller batterier o laddare blir en omvandlare 12V-220V, de kostar mellan 600 o hur mycket som helst beroende på styrka. Men fördelen med en sån är att ALLA apparater kan drivas i bilen/husvagnen. Speciellt bilnätadaptrar för datorer är ohemult dyra o byter man dator så ere dags för en ny igen... med en tocken pryl som jag avser skaffa får du ett vanligt 220V uttag i bilen o kan köra vilken/vilka apparater du vill så länge du inte överbelastar.

Cyberphoto har en modell på 75W t ex

http://www.cyberphoto.se/vitillb/hw75.php

Clas O har flera o säkert Elfa mfl också... min Powerbook tar 45W om jag minns rätt o laddaren tar 10W, jag kan köra båda samtidigt om jag vill... förmodligen ihop med CD-brännaren också... men jag ska nog satsa på en på ca 200W istället för att ha marginaler...


En del av dom där omvandlarna till 220V ger en otrevlig form på växelspänningen som knäcker en del apparater. Kolla noga med säljaren om dom vågar garantera att dina tänkta förbrukare kommer att fungera.
 
Re: Ett tillägg..

Dagobert skrev:
Något som många inte tänker på ang uppladdningsbara batterier kontra vanliga alkaliska är att de endast är på 1.3V mot de alkaliska som ligger på 1.5V.
Teknik som kräver måga batterier tappar således kraften och kan kanske inte heller användas som man har tänkt.
Prylar som kräver 6 batterier förlorar således nästan 1 batteri i kraft. Nu är det kanske inte så många digitala kameror som kräver 6 batterier, men normalt förlorar man mellan 0.4 - 0.8V i en digitalkamera vilket är ganska mycket kraftförsörjningsförlust!!!

Något att tänka på kanske!!!
Detta är en sanning med modifikation. En NiHM-ger ganska precis 1,2V under hela urladdningscykeln. Ett alkaliskt 1,5V-batteri ger 1,5V när det är nytt, men det sjunker sedan allteftersom det blir urladdat, för att sluta på under en volt. Ett alkaliskt batteri ger alltså ofta lägre spänning än en NiHM-accumulator.
 
Re: Batteriladdaren är viktig

ola_apa skrev:
Köp en riktig batteriladdare!

[...]

Ansman Powerline 5 var den ena som fick godkännt. Den kostar 1100:- hos ELFA. Ett bra köp tror jag, om man använder mycket batterier.
[...]
Detta är en mycket bra laddare, som jag är mycket nöjd med.

Det finns två typer av laddare; ena laddar enbart baserat på tid (ofta batterierna parvis), den andra typen mäter enligt "minus deltavolt-metoden" (-deltaV). De som laddar på tid, över eller underladdar batterierna som regel, eftersom de inte har någon koll på hur mycket kräm som finns i batterierna.

Jag lånade ut en Olympus C-2000Z till en kompis. Han påstod den slukade batterier, vilket jag inte märkt. När han bytte laddare till en Powerline5, räckte de flera gånger längre.

Minneseffekten är en skröna. Den existerar bara i accumulatorbankar som automatladdas när de nått en viss spänning. DÄREMOT finns en effekt som brukar felaktigt kallas för "minnesefekt"; NiCd-acumulatorer som överladdas får ett högre inre motstånd (pga kristallbildning vid terminalerna) vilket ger en skenbar mindre kapacitet på dem. Genom att urladdda dessa helt, återgår detta till en del. NiMH har inte denna effekt, om de överladdas tappas kapaciteten permanent och den återfås inte genom att man laddar ut det helt. Allt detta är alltså orsakat av överladding med billiga laddare.

Jag tror det lönar sig med en dyr laddare.
 
Senast ändrad:
Re: Re: Min nästa investering

Gunnar D skrev:
En del av dom där omvandlarna till 220V ger en otrevlig form på växelspänningen som knäcker en del apparater. Kolla noga med säljaren om dom vågar garantera att dina tänkta förbrukare kommer att fungera.

Tack för varningen. Gissar att det inte är nån som törs garantera nåt. Hur ska man veta? Å andra sidan kör man oftast via en nätadapter o då är det väl den som dör o inte min Powerbook t ex? Nog så dyrbart men ingen total katastrof.
 
Re: Re: Re: Min nästa investering

KGS skrev:
Tack för varningen. Gissar att det inte är nån som törs garantera nåt. Hur ska man veta? Å andra sidan kör man oftast via en nätadapter o då är det väl den som dör o inte min Powerbook t ex? Nog så dyrbart men ingen total katastrof.
Se till att omformaren levererar sinusvåg, inte fyrkantvåg, så ska det gå bra med alla apparater. Det ska försäljaren av omformaren kunna tala om innan du köper den.

Måste sedan upplysa om att vi nuförtiden kör med 230V i de två hålen i väggen, inget annat. :-D
 
Krainskij skrev:
Om jag låter batterierna sitta kvar i min S602Z
så är dom tomma nästa gång jag skall använda kameran. Så det verkar som att kameran drar ström när den är avslagen. Någon mer som har samma problem?

Tyvärr ett mycket vanligt fenomen med AA-batterier som dock är beroende på batteriernas kvalite samt styrka.

Jag brukar numera alltid rekommendera "familjefotograferna" som ska köpa digikamera att välja en kamera med ackumulator eftersom dom inte laddar ur på detta sätt som AA-batterier ofta gör.

Inte kul när kameran inte varit framme sen semestern att plocka fram den på julafton för att upptäcka att den är tom på ström, detta förfarande är ju vanligt bland "familjefotografer" & då ska kameran fungera.

Min sons lilla Pentax med Ackumulator kan ledigt ligga ett par månader för att sedan fungera klockrent utan laddning, viktigt för dom som inte fotar mycket.

Larsa
 
Re: Re: Re: Re: Min nästa investering

kuisma skrev:
Se till att omformaren levererar sinusvåg, inte fyrkantvåg, så ska det gå bra med alla apparater. Det ska försäljaren av omformaren kunna tala om innan du köper den.



Skulle vilja se den växelriktare som för överkomliga pengar levererar en riktig sinuskurva.

Vågar nog påstå att i stort sett alla växelriktare för konsumentbruk använder sig av någon form av modifierad fyrkantvåg.

En stor missuppfattning är att datorer skulle vara speciellt känsliga och kräva "finare spänning" än andra apparater. Det är fel!

Min 7 år gamla laptop klarar att drivas på allt mellan 90V-256V samt 48-65Hz. Fyrkantvåg fungerar också.

Köper man en billig växelriktare som väldigt ofta kommer från Kina eller Taiwan skall man däremot avkräva handlaren/importören ett: Certificate of conformity för att kontrollera CE märkningens äkthet.

Fixar de inte det så är risken stor att apparaten är olaglig samt farlig för användare och det som den skall anslutas till.
 
Batteritest i Elektronikvärlden 11/2003

Lite fakta om batterier och en aktuell test av flera sorter i aktuellt nummer... för dej som inte orkar läsa allt:
Mest prisvärda AA-batteri: Biltema!! (bara 1300 mAh men billigt)
Bästa AA-batteri: Uniross 2300 (mina Uniross 2000 är en lätt besvikelse dock)
Sämst OCH dyrast är ett som heter Cegasa.
Mina favoriter Kodak finns inte med i testet...

Numret innehåller även en test av 300D, *ist och Olympus E-1, en test av lagringsmedias beständighet och ett par tänkvärda kåserier/ledare... test av fotoskrivare, faktiskt ett riktigt fullmatat nummer för fotoentusiaster.

/kg som uppmanar till köp o läs
 
Kör själv med Biltema 1300 mAh till min A60. Räcker fullt tillräckligt länge, säkert 500 bilder. A60 är så snål att batterier med högre kapacitet bara känns onödigt.

Har en processorstyrd laddare med -deltaV laddning och individuell laddstyrning av de fyra batterierna. Såldes av JULA och CO för ett par år sen för 299:- resp 399:-. Prisvärd är ordet. Funkar mycket bra.

Man kan för övrigt inte säga att NiMH har spänningen 1.2V. Spänningen varierar genom hela urladdningsprocessen. Högkapacitetsbatterier levererar en spänning runt 1.45 volt vid full laddning. När spänningen har sjunkit ner till 1.2 är batteriet nästan urladdat. Då dyker spänningen snabbt och när den når runt 1V kan batteriets energi anses vara i det närmaste förbrukad. Under en volt dyker spänningen rakt ner mot noll.
 
Batteriladdarfynd??

Vad säger ni som driver era kameror på AA-batterier om två uppsättningar 2000 mAh laddningsbara NiMh batterier för 199:-?
Hyfsat va?

Om jag sen skickar med en snabbladdare, 1-3 timmar, för samma pris... då ere rätt billigt va? Den har lysdiod för varje individuellt batteri. Supersnabbläge om du bara laddar två batterier. Kan även ladda AAA-batterier.

Om jag dessutom bjuder på laddkabel för cigaretttändaruttaget i bilen, då börjar ni kanske dregla en smula?

Berättar jag sen att de 8 batterierna levereras i perfekta förvaringslådor så gör det inte saken sämre, väl?

O drar jag utöver det till med att laddaren inte bara kan ladda fyra AA-batterier utan ÅTTA samtidigt, hör jag publiken dra efter andan?

199:- spänn... inklusive moms... tja jag håller just på att testa den. Håller den bara en del av vad den lovar så ere ett fynd.

Var hittar man underverket? Jag kom nyss hem med min från Liedl i Köping.

Reklam? well... de hade några tjog, fattar folk hur billigt det är lär de snart vara slut...

Märket är Tronic KH 970, hemsida? jojo

http://www.kompernass.com/display.html?section=products&subsection=detail&product=169&lang=sv
 
Re: Batteriladdarfynd??

KGS skrev:
Om jag sen skickar med en snabbladdare, 1-3 timmar, för samma pris... då ere rätt billigt va? Den har lysdiod för varje individuellt batteri. Supersnabbläge om du bara laddar två batterier. Kan även ladda AAA-batterier.
Kan någon berätta för mig hur man kan använda -dV när man inte laddar batterierna individuellt..? *elakt leende*
 
tja inte vet jag... den laddar dem parvis tydligen... men varje batteri har sin egen indikator för ev defekt batteri mm... med tanke på att jag pröjsade uppemot 700 spänn för min "ordinarie" laddare o då inte fick med några batterier alls så tycker jag det här låter som ett bra köp, men än har jag inte testat batterierna...

/kg som inte bryr sej om HUR det går till, bara det går
 
Om du pular i ett batteri som är nästan fullt, fattar den det och indikerar att det är fullt snabbare än om du stoppar i ett tomt?
 
Vet inte, min vanliga laddare gör det... men för 199 spänn räknar jag inte med att den är hur avancerad som helst... de rekommenderar i bruksen att ladda batterier av samma slag o lika förbrukade (förmodligen parvis) men vad kan man begära för två hundringar INKLUSIVE 8 2000 mAh batterier OCH billaddare?
 
Nej, står det så, är det ju inte en -dV-laddare.
Tyvärr påstår dom det på länken du postade.

Det är ju naturligtvis helt ok att sälja/köpa billiga laddare, och det priset lär ingen slå, men att ljuga om dess prestanda är förkastligt.
 
tja på förpackningen står det tydligt:

MINUS DELTA V - skyddar bl a mot överladdning genom automatisk stoppfunktion och detekterar skadade batterier...
 
en timma o trettio minuter tog det att ladda fyra av de medföljande batterierna i snabbladdningsschaktet... de fyra som laddas i extrafacket är fortfarande inte laddade... efter fem timmar...
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.