Annons

laddbara batterier ??

Produkter
(logga in för att koppla)
Batteriladdaren är viktig

Köp en riktig batteriladdare!

Tidningen Råd och rön gjorde ett test på batteriladdare & batterier för något år sedan.

Av 10-12 laddare i testet fick ENDAST TVÅ stycken godkännt! Resten laddade inte batterierna ordentligt eller för mycket. (Fick EJ Godkänt)

Ansman Powerline 5 var den ena som fick godkännt. Den kostar 1100:- hos ELFA. Ett bra köp tror jag, om man använder mycket batterier.

Av personlig erfarenhet (har jobbat i fotoaffär) verkar det som laddarna som medföljer kamerorna, eller de billigare för en 300-400:- inte laddar batterierna speciellt bra. De matar ju oftast bara ström till batterierna under en viss tid utan att ta hänsyn till vilken styrka de har.

Dessutom är det tydligen ganska många uppladningsbara batterier, framförallt de billigare som är trasiga redan vid leverans.

Problemet kan även bero på att batteriet har en minnesfunktion, som gör att det inte tar emot laddning om laddaren inte är "intelligent" dvs, tömmer batteriet helt innan det laddas upp.

Sök på råd&röns hemsida, info finns där.
 
Jo men pengar HAR betydelse tyvärr, jag skiter tyvärr inte pengar så några 1000-2000:- är jag inte villig att lägga på batteriladdare.

GP powerbank får det bli då många tycker den är ok och priset är rätt.
 
de där ser seriösa ut... min laddare heter AccuPower o funkar riktigt bra... individuell laddning, laddar 2000 mAh på knappt två timmar
 
Blip skrev:
MAHA såg ju riktigt nice ut, 8 2100mAh batterier samt laddare för 940:- är ett bra pris.

Ja det är rätt okej om batterierna är bra... Jag låter snart som en återförsäljare för Kodak, men som innehavare av en sk batterislukare (Dimage 7) så har jag testat en hel del batterier o Kodaks vinner i längden. Finns som 1850 och 2100 mAh, kostar 89-129:- för ett fyrpack... o mina har hittills bara blivit bättre ju mer jag använt dem. Snabbladdare till trots.
 
KGS skrev:
de där ser seriösa ut... min laddare heter AccuPower o funkar riktigt bra... individuell laddning, laddar 2000 mAh på knappt två timmar

Vad är viktigast med dessa batteriladdare att dem inte ska ha en inbyggd strömförsöljning som bidrar också att batterierna blir skitvarma. O värmen över 50C förkortar dina batterilivstid med 30-40% om inte nog också mer. Det ska var (helst ) individuell laddning av battericellerna samt Delta -V avkännig, Temperatur avkänning och kanske en timer som avbryter laddningen om det skulle ske för länge.

Jag använde skitladdare innan o mina batterier räckte inte mer än 50-60 bilder. Nu använder jag en laddare med en separat Switchad strömförsöljning ( som tål 5A och kan regleras mellan 6V-30V ) och mina Bildserier har ökat till mellan 150-300 beroende vilken "drive" jag kör.

MVH Ludde
 
Lajson skrev:
mina Bildserier har ökat till mellan 150-300 beroende vilken "drive" jag kör.

MVH Ludde

Vad har du för batterislukande monster? låter ju värre än min Dimage 7... nåja... det händer att jag inte får ut mer än 100 bilder...

Hittills har jag pensionerat en fyra fem generationer batterier genom åren. De sitter i fjärrkontroller, blixtar o telefoner nuförtiden. Några har jag skickat med äldre kameror som jag sålt osv.

De är så billiga så jag bryr mej egentligen inte om min laddare skulle råka halvera livstiden, men jag tror att den är rätt bra, individuell laddning har den men en av de viktigaste anledningarna till att jag valde just den var att den funkar även i bilen (det medföljde en cig-kabel). Perfekt på långresor.

http://www.accupower.de
 
KGS skrev:
Vad har du för batterislukande monster? låter ju värre än min Dimage 7... nåja... det händer att jag inte får ut mer än 100 bilder...



Det vet du väl KG ? D7Hi, men det var inte bara kameran som var batterislukande monster, utan batteriladdaren var dålig o kunde inte ladda batterierna fullt ut, så dem dog mycket snabbare än dem gör nu med den nya laddaren.
 
Lajson skrev:
Det vet du väl KG ? D7Hi,

Javisst ja *s* det är åldern vet du... har man fotat sen 1900 kallt så e man ursäktad om man blandar nick, namn o kameror ibland...

Jag har noterat att antalet bilder kan variera friskt, mycket beroende på hur man hanterar kameran. Häromdagen överraskade mina Uniross batterier med att lägga sej ner o dö efter 50-70 bilder... men då hade de legat i ryggsäcken lääääänge utan att laddas också...
 
Jag gjorde i somras en intressant iaktagelse vad det gäller batteriladdning samt min D7i.

En kompis som har en Minolta S414 var & hälsade på & hade med sig en mycket fin laddare som grejade fyra st AA på ca 1 timme, dvs om dom varit i hans kamera.

När jag laddade mina som suttit i min D7i så gick det på ca 40 minuter!

Tyder detta på att D7i bryter tidigare för låg batterispänning än vad hans S414 gör, att det alltså finns mer ström kvar i dem när kameran stänger ner, eller???

Detta fenomen hände varje gång vi laddade så det var ingen engångsföreteelse. Det ska tilläggas att batterierna inte var av samma fabrikat samt på 2000 resp. 2100 mah om nu det kan inverka.

Larsa
 
larsaz skrev:

Tyder detta på att D7i bryter tidigare för låg batterispänning än vad hans S414 gör, att det alltså finns mer ström kvar i dem när kameran stänger ner, eller???

Larsa


Ja det är troligt beroende om du har bytt batteri när den röda batterimärken har börjat blinka på skärmen eller har du väntat tills kameran lagt av.
Jag tror att spänningen från laddbarabatterier räcker inte för att kameran ska fungera optimalt.
Det har Minolta insett nu med A1-tan när dem har bytt till Li-Ion batterier på 7.2 V spänning.
 
Lajson skrev:
Ja det är troligt beroende om du har bytt batteri när den röda batterimärken har börjat blinka på skärmen eller har du väntat tills kameran lagt av.

Vi testade att köra båda kamerorna tills dom lade av & fick då det resultat jag nämnde.

Antar att D7i behöver mer kräm & därför lägger av tidigare än S414 & därmed lämnar mer kvar i batterierna.

Larsa
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.