Annons

Ladda nikonbatteri i canon laddare?

Produkter
(logga in för att koppla)
Se det som en analog mätare. Nålen pekar på värdet.
Värdet kan öka, minska eller hållas konstant.
Tycker du fortfarande att det är statistik?
En momentan eller analog mätare kan visa spänningen, men inte hur mycket energi det finns kvar i batteriet. Det har man, som Göran förklarat, inte så stor nytta av.

Det argumentet köper jag men det är ingen statistik. Det är ett momentant värde.
Det batteri som sitter i flera Sony-kameror, t.ex. A900, A850, A700, ...) sitter även i videokameror. När denna batteri-typ laddas i Sonys stora laddare med display visas hur många minuter videoinspelning du får med nuvarande laddningsnivå och med den typ av filmning som batteriet använts till tidigare. Innan batteriet har använts en tid i en kamera visas inte denna information. Denna användning måste du väl hålla med om är statistik som batteriet själv hanterar?

Det batteri som sitter i flera Sony-kameror, t.ex. A900, A850, A700, ...) sitter även i videokameror. När denna batteri-typ laddas i Sonys stora laddare med display visas hur många minuter videoinspelning du får med nuvarande laddningsnivå och med den typ av filmning som batteriet använts till tidigare. Innan batteriet har använts en tid i en kamera visas inte denna information. Denna användning måste du väl hålla med om är statistik som batteriet själv hanterar?
Jag svarar inte ja och inte nej.

Baseras värdet på mina bilars hastighetsmätare på statistik?
Själv svarar jag nej.
Om jag mäter en hastighet eller en energimänd, spelar det ngn roll?

Ja. Bilens hastighet motsvaras av batteriets spänning, som kan mätas momentant. Batteriets energiinnehåll motsvarar snarast bilens trippmätare.
Så det du egentligen säger är att så fort vi har ett minne så är det statistik?

Själv ser jag även trippmätaren som momentan.
Kör jag mätaren framåt ökar den.
Kör jag mätaren bakåt så minskar den (jag vet att inte alla mätare i bilar går att backa).
Står jag still så rör den sig inte.

Baseras värdet på mina bilars hastighetsmätare på statistik?
Själv svarar jag nej.
Om jag mäter en hastighet eller en energimänd, spelar det ngn roll?
Det är inte hastigheten som mäts. Det mer en fråga om att mäta bränsleförbrukningen och prediktera hur långt man kommer baserat på körstil och kvarvarande bränsle, dvs en statistisk analys.

Samma sak gör batteriet. Det observerar hur mycket kameran förbrukar och baserat på kvararvarande mängd laddning kan det, på förfrågan, ange hur lång driftstid som återstår.

Du får kalla detta precis vad du vill. Det intressanta är att detta är en användbar funktion som måste finnas inne i batteriet om batteriet är utbytbart.

Det är inte hastigheten som mäts. Det mer en fråga om att mäta bränsleförbrukningen och prediktera hur långt man kommer baserat på körstil och kvarvarande bränsle, dvs en statistisk analys.

Samma sak gör batteriet. Det observerar hur mycket kameran förbrukar och baserat på kvararvarande mängd laddning kan det, på förfrågan, ange hur lång driftstid som återstår.

Du får kalla detta precis vad du vill. Det intressanta är att detta är en användbar funktion som måste finnas inne i batteriet om batteriet är utbytbart.
Så då lär sig batteriet hur länge det kommer att kunna leverera ström?

I så fall använder man statistik.

Om jag då fotar väldigt mycket en dag eller glömmer kameran på över natten så kommer batteriet att tro att det klarar mer eller mindre än min normalanvändning.

E du inte lite jobbig nu? haha

Självfallet så ska man inte stoppa in ett batteri som har 3 stift till en laddare med 5 stift ;).
Finns chips i batterierna som kan ta skada. Därför är ju även formpassningen annorlunda så man inte ska "tvinga" in felaktiga batterier.

/Stefan

Då kan batterierna användas som nödproviant då eftersom det är chips i dom ha ha.Sorry kunde inte låta bli.
mvh Anders

Det låter osannolikt. Det borde vara kameran som lagrar den informationen.
Varför är det osannolikt att den informationen lagras i batteriet? Det är ju batteriets kapacitet, och hur batteriet utnyttjas, man vill hålla reda på. Om man ska kunna byta batteri måste information om kapacitet och utnyttjande lagras tillsammans med "energin" (dvs i batteriet) inte i "förbrukaren" (dvs kamerahuset).

En annan fråga från en som inte förstår allt som sägs här:

- jag har en multiladdare, en sådan där med flyttbara stift så man kan ladda kamerabatterier, mobilbatterier osv i. Är den långsiktigt skadlig för batterierna?

Den är i alla fall jävligt bra att ha när man har 5 olika kameror av 4 olika märken i familjen...trodde jag..

En annan fråga från en som inte förstår allt som sägs här:

- jag har en multiladdare, en sådan där med flyttbara stift så man kan ladda kamerabatterier, mobilbatterier osv i. Är den långsiktigt skadlig för batterierna?

Den är i alla fall jävligt bra att ha när man har 5 olika kameror av 4 olika märken i familjen...trodde jag..

Fortsätt du att ladda med den jag har själv en sådan, en svensktillverkad av god kvallite och det är inga problem.se bara till att den klarar batteriernas kapacitet.
mvh Anders

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto