Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Ladda nikonbatteri i canon laddare?
- Trådstartare PrinsVilgot
- Start datum
apersson850
Aktiv medlem
Kretsen i batteriet håller också reda på hur många bilder man tagit med ett visst batteri, samt hur pass batteriet klarar att laddas upp igen.
Erik Schalin
Aktiv medlem
Jag skall citera mig själv:Nej, jag är helt säker på mina påståenden och det är inte "jag tror att"
Det finns batterier och det finns batterier. Alla är inte anpassade på samma sätt. Men kör du rak spänning och ström genom dina batterier och håll tummarna. De klarar sig nog, men livslängden och batteritiden är nog inte som de är designade förr.
Formpassnigen har två huvudanledningar, ena är självfallet att man ka använda deras egna märken. De är ju inte dumma. Den andra är säkerhetsrisken.
Chips finns de de mest avancerade batterierna, YOU BET YA!
Sök själv efter information eller gå kurs på högskola.
/Stefan
Vilken spänning och laddström laddaren har betyder allt.
Jag har ALDRIG påstått att strömen kommer vara konstant över tiden. Det är den inte ens i en modern batteriladadre till bilbatterier.
Jag har räknat på elektronik, jag har redan en kandidatexamen i ämnet.
Och vill jag så borde elektronikkonstruktörerna på jobbet kunna förklara exakt hur det funkar.
Och jag ifrågasätter egentligen inte påståendet OM det finns chips i batterier. Men frågan är VAD dem gör där?
En biltillverkare drar sig för att stoppa in en pryl som kostar 10 kr att tillverka. Det gör en tusenlapp på konsumentpriset.
Erik Schalin
Aktiv medlem
Det kan min NIkon 801s också och det är garanterat inga chips i dem batterierna.Ja, i många moderna kamerabatterier sitter det chips. De håller reda på batteriets kondition -- vilket de flesta kameror kan visa i en display. De styr också laddaren.
Ett exempel är batterierna till Canon 5Dmk2/7D. Det finns tredjepartsbatterier, men tillverkarna har inte lyckats kopiera/imitera originalbatteriets chips. Därför kan tredjepartsbatterierna inte laddas i Canons laddare (eller vice versa). Och använder man tredjepartsbatterier kan man inte se i kamerans display hur fullt/tomt batteriet är.
OM1an kan det däremot inte.
hmmmm ett sätt att få folk att välja Canonbatterier, det köper jag.
Erik Schalin
Aktiv medlem
Den personen har redan fått sitt svar och är säkert redan nöjd.Hoppas att trådskaparen återkommer snart och tackar för alla bra svar! Stackarn är ju en helt färsk FS-medlem... heh!
Den nördiga fortsättningen kanske inte roar den personen lika mycket.
SportSkjutaren
Aktiv medlem
...
Och jag ifrågasätter egentligen inte påståendet OM det finns chips i batterier. Men frågan är VAD dem gör där?
I de batterier som det sitter chips så är det frågan om att de mätter laddnivå och en del annat på cellerna i själva batteriet.
Denna information kan sedan överföras till både laddare och kameror för att maximera batteriets livslängd.
jotemaster
Aktiv medlem
Vilka fler variabler än spänning och ström har du?
Har du någonsin räknat på elektroniska kretsar?
Motstånd räknat i Ohm?
Pekka M
Aktiv medlem
Den personen har redan fått sitt svar och är säkert redan nöjd.
Den nördiga fortsättningen kanske inte roar den personen lika mycket.
Det är sant! Och visst är det härligt?! Business as usual på Fotosidan! Ha det gott!
Erik Schalin
Aktiv medlem
Om det nu stämmer att spänningen är konstant så spelar det ju ingen roll om vi skriver Ohm eller Ampere, Förhållandet emellan blir ju i princip linjärt så länge vi inte går under BIAS och undviker att choka. Ja möjligvis om man tar till tyristorer då men det kan knappast behandla batterierna väl.Motstånd räknat i Ohm?
Rommel
Avslutat medlemskap
Batterier 101
Allmänt
http://en.wikipedia.org/wiki/Battery_charger
http://www.batterystuff.com/tutorial_battery.html#9
http://www.batteryuniversity.com/partone-12.htm
Mikrochips i batterier
http://www.buchmann.ca/chap7-page1.asp
http://www.st.com/stonline/stappl/cms/press/news/year2008/t2353.htm
http://www.technick.net/public/code/cp_dpage.php?aiocp_dp=guide_bpw2_c07_01
/Stefan
Allmänt
http://en.wikipedia.org/wiki/Battery_charger
http://www.batterystuff.com/tutorial_battery.html#9
http://www.batteryuniversity.com/partone-12.htm
Mikrochips i batterier
http://www.buchmann.ca/chap7-page1.asp
http://www.st.com/stonline/stappl/cms/press/news/year2008/t2353.htm
http://www.technick.net/public/code/cp_dpage.php?aiocp_dp=guide_bpw2_c07_01
/Stefan
bengt-re
Aktiv medlem
Kanske det. Jag är nyfiken och i mina öron verkar det hagla en massa påståenden som inte är sanna.
Är du helt säker på att det är chips i batterierna?
Varför sitter chipsen där?
Varför skulle de kunna ta skada?
Formpassning är bara ett sätt för tillverkare att tvinga in folk i sin egen märkesvagga. Du tror väl inte att tredjepartstillverkare av batterier har olika innehåll till olika prylar. Det är skalet som ändras, innehållet är detsamma. Titta tex på batteridrivna borrmaskiners batterier.
Vissa batterier är så kallade "smarta batterier" och har en PMC som kontrollerar gränsparametrar och styr laddaren samt har columbräknare vilket ger möjlighet till riktig batteriindikering - Laptops har haft denna typ av betterier i många år och det börjar komma i småelektronik som DSLR också nu. Batteriet i Canon EOS 5D mkII (och 7D) är ett av de första lite mer vanliga "chippade" batterierna. Äldre batterier som har fler än två anslutningar har oftast en 10k NTC för att laddaren skall kunna mäta temperaturen på batteriet med och använda den informationen till att:
1. Detektera att batteri är anslutet och därmed starta laddaren
2. Övervaka att batteritemperaturen ligger innom de gränser där man kan tillåta laddning - normalt mellan ett par plusgrader och upp till 40-45 grader lite beroende på batterikemi och mod hos tillverkaren.
3. Ibland för att justera charge cut-off och eller Imax under CC delen av laddningen.
Och ja, även enklare Lithim batteriladdaren reglerar spänning och ström enligt ett antal enkla med viktiga regler. Först så måste batteriet ha en viss minsta spänning för att få laddas med CC och om den inte har det så brukar man trickle ladda lite med låg ström för att se om spänningen går upp till godtagbar minstanivå för att släppa lös CC laddningen - denna del är oftast tidsbegränsad så om spänningen inte går upp i godtagbar nivå på en viss tid anser laddaren att batteriet är kass och avbryter samt informerar användaren om detta vanligen. Nästa steg är CC laddningen där man normalt laddar batteriet med ungefär kapaciteten i mAh i ström - under denna fas är temperatur och ibland temeraturderivata övervakning viktigt eftersom dåliga celler ofta signalerar detta genom att bli varma under CC laddningen - friska celler producerar nästan ingen värme alls under CC fasen. CC fasen avbryts sedan när spänningen nått ett gränsvärde som beror på cellkemi, önskad livslängd och antal celler - i och med att spänningen ligger fast så sjunker här strömmen och när strömmen gått under ett visst värde (ofta 1/10 av CC strömmen) så anser man att batteriet är fulladdad och man gör charge cut off - stänger av laddaren och informerar användaren om detta.
Och ja, jag har konstruerat seriproducerade laddare så jag vet vad jag dillar om... Att fulladda med fel laddare kan vara farligt och om inte annat så kan det vara ett mycket bra sätt att förstöra ett batteri i förtid - exakt kemi avgör vilken slutspänning som man skall ha och det påverkar livslängden MYCKET om detta är fel och är den för låg så blir det inte så värst laddat. Är strömmen för hög så finns det risker med det, men samma sak där - främsta nackdelen är att man sabbar livslängd. Chansa inte - det är fullt möjligt om man är kreativ att ställa till olyckor med batterier och ännu enklare att förstöra eller reducera livslängden. Det är mycket möda lagt vid konstruktion - låt det vara så och använd batterier och laddare som är avpassade för varandra så slipper vi alla olyckor och missade bilder på grund av kassa och eller tomma batterier...
Senast ändrad:
Erik Schalin
Aktiv medlem
Vad du menar med Batterier 101 har jag ingen aning om.
Länken ger en förklaring till varför man vill ha chipet i batteriet.
För jag gissar att det sitter flera 4,2 voltsceller i ett batteri.
Erik Schalin
Aktiv medlem
Tack!Och ja, även enklare Lithim batteriladdaren reglerar spänning...
Då är det alltså så att laddarna inte håller en konstant spänning.
Eller gäller det bara Litium batterierna?
Eller är det det chipet styr till varje cell internt?
ErlandH
Aktiv medlem
På universitet i USA (och en del andra länder) kallas den första, grundläggande kursen i ett visst ämne "101".Vad du menar med Batterier 101 har jag ingen aning om.
Rommel
Avslutat medlemskap
På universitet i USA (och en del andra länder) kallas den första, grundläggande kursen i ett visst ämne "101".
Stämmer bra.
Schalin: Länkarna var bara ett axplock från googles sökning. Visade bara dig varför man har chip eftersom du motsatte dig anledningarna til att de skulle vara bättre. Länkarna visar att chipet är till för att optimera batteriets kvalité, livslängd, statistik och uppladdning.
Dessutom visade sig visst att jag hade rätt om spänningen också, inte bara att man hade en strömkurva. Men jag är ingen batteriexpert, men som naturvetare så vet jag att vill man vet a något ska man leta upp information, granska dessa och se till så att informationen komemr från oberoende källor.
Batteriteknologin är avancerat, men långt ifrån vad man vill att den ska vara. Kan vi lösa energiförvaring på ett bra sätt så löser vi nog en hel del av energifrågan runt om i världen.
/Stefan
Erik Schalin
Aktiv medlem
Konstig mening men att ifrågasätta är inte att vara emot.Visade bara dig varför man har chip eftersom du motsatte dig anledningarna til att de skulle vara bättre.
Länkarna visar att chipet är till för att optimera batteriets kvalité, livslängd, statistik och uppladdning.
Dessutom visade sig visst att jag hade rätt om spänningen också, inte bara att man hade en strömkurva. Men jag är ingen batteriexpert, men som naturvetare så vet jag att vill man vet a något ska man leta upp information, granska dessa och se till så att informationen komemr från oberoende källor.
Batteriteknologin är avancerat, men långt ifrån vad man vill att den ska vara. Kan vi lösa energiförvaring på ett bra sätt så löser vi nog en hel del av energifrågan runt om i världen.
/Stefan
Förutom statistiken så borde det vara billigare för konsumenten att lägga funktionerna i laddaren 1 gg istället för 1 gg i varje batteri. Varför man nu vill ha statistik i ett batteri.
Ja för Litiumbatterier varieras tydligen spänningen för ett bättre resultat.
Internet är sällan en oberoende källa, men det kanske inte är så du menar.
mmm ser fram emot den dagen jag kan tanka bilen i väggkontakten och har en vettig körsträcka till ett vettigt inköpspris.
Göran Larsson
Aktiv medlem
Det är en fördel om man direkt efter att ha monterat ett batteri i kameran kan se hur mycket som finns kvar.Varför man nu vill ha statistik i ett batteri.
Moderna LiIon-batterier har samma spänning under en stor del av urladdningen och faller snabbt mot slutet. Det gör att en kamera som bara mäter spänningen visar att batteriet är fullt-fullt-fullt-fullt-tomt. Om man vill ha bättre rapportering måste man mäta hur energi som går in i batteriet och hur mycket energi som går ut ur batteriet. För ett batteri som laddas i en laddare och flyttas till en kamera är den enda rimliga platsen för denna mätning i batteriet. I en utrustning med fast batteri kan mätningen sitta utanför batteriet.
Erik Schalin
Aktiv medlem
Det argumentet köper jag men det är ingen statistik. Det är ett momentant värde.Om man vill ha bättre rapportering måste man mäta hur energi som går in i batteriet och hur mycket energi som går ut ur batteriet.
ErlandH
Aktiv medlem
Nej, det är inte momentant. För att veta hur mycket energi som finns kvar i batteriet måste man veta hur mycket energi som lämnat batteriet sedan det var fulladdat.Det argumentet köper jag men det är ingen statistik. Det är ett momentant värde.
Erik Schalin
Aktiv medlem
Se det som en analog mätare. Nålen pekar på värdet.Nej, det är inte momentant. För att veta hur mycket energi som finns kvar i batteriet måste man veta hur mycket energi som lämnat batteriet sedan det var fulladdat.
Värdet kan öka, minska eller hållas konstant.
Tycker du fortfarande att det är statistik?