Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ladda nikonbatteri i canon laddare?

Produkter
(logga in för att koppla)
Tror jag inte

Varje kamera tillverkare har sina batterimodeller och det är väldigt vanligt att varje tillverkar har en uppsjö av batterivarianter. Vi har 5 systemkameror i vår familj från Nikon och bara 2 har samma batterityp...och behöver olika laddare.

Vilken Nikon har du?

Vilket märke laddare eller batteri har spelar ingen roll.

Vilken spänning och laddström laddaren har betyder allt.
Vet man att det är samma så funkar det.
Vet man inte skall man låta bli.

Vilket märke laddare eller batteri har spelar ingen roll.

Vilken spänning och laddström laddaren har betyder allt.

Laddarna har oftast en inlagd kurva hur spänning och laddström ska variera. Laddaren mäter ofta själv detta för att se var/hur långt batteriet är uppladdat. Dessutom så har den överladdningsskydd.

Det enda som är lika simpelt som dittpåstående simpelt är nog ordinära bilbatterier. Då blir det enkelt att ladda!

Vet man inte skall man låta bli.

ABSOLUT! Ett batteri kan se friskt ut på utsidan, men börja fräta sönder innefrån. Har man laddat fel så kan självklart fel hända.

/Stefan

Hej !
Det kanske går, men insatsen är både batteriet och laddaren, jag har två
olika canonladdare hemma, (400D , 40D) och det krävs mer våld än vad jag tror
att delarna klarar av för att få kontakt mellan laddare - batteri på den
felaktiga kombinationen.
Inte endast laddströmmen ska kopplas, även ev kontrollsignaler bör stämma.

köp en laddare , ex
http://cms.kreativfotografi.se/inde...category_id=80&option=com_virtuemart&Itemid=1

------------

Nu kanske inte bly-syra batterier är så vanliga till kameror,
de är rätt enkla att ladda, görs ofta med konstant spänning, i bil tex.

NiCd har försvunnit, de kunde laddas med en liten konstant ström,
vilket även det var rätt enkelt, men tidskrävande (finns fler sätt)

Det här blir inte bra på senare batterityper, de kräver en
övervakad laddcykel som ser olika ut beroende på batterityp.

//MW

Glöm det är mitt svar.
Batteriets typ, spänning och kapacitet samt men inte minst pinkonfiguration måste stämma.

Sen när började man tillverka laddare med varierbara spänningar till ett & samma batteri?

Det har de gjort länge!!!

Ok, jag menade inte spänningen för den bilr klurigare att trixa med utan jag menade strömmen, Ampere varieras. Såna laddare kallas oftast för "intelligenta laddare" för de mäter olika variabler och anpassar den optimala laddningen för det. För att denna kurva ska stämma till 100 % bör man även använda medföljande batterier eller åtminstone från samma leverantör/märke.

/Stefan

Och vad är en pinkonfiguration på ett batteri?

E du inte lite jobbig nu? haha

Självfallet så ska man inte stoppa in ett batteri som har 3 stift till en laddare med 5 stift ;).
Finns chips i batterierna som kan ta skada. Därför är ju även formpassningen annorlunda så man inte ska "tvinga" in felaktiga batterier.

/Stefan

Ok, kanske inte spänningen för den bilr klurigare att trixa med. Men jag menade strömmen, Ampere. Såna laddare kallas oftast för "intelligenta laddare" för de mäter olika variabler.

Det har de gjort länge!!!

/Stefan
Nu förstår jag inte.

Först håller du med om att spänningen INTE varierar.

Och sedan påstår du att laddare har varierat spänningen sedan länge.

Vilka fler variabler än spänning och ström har du?
Har du någonsin räknat på elektroniska kretsar?

E du inte lite jobbig nu? haha

Finns chips i batterierna som kan ta skada.

Därför är ju även formpassningen annorlunda så man inte ska "tvinga" in felaktiga batterier.

/Stefan
Kanske det. Jag är nyfiken och i mina öron verkar det hagla en massa påståenden som inte är sanna.

Är du helt säker på att det är chips i batterierna?
Varför sitter chipsen där?
Varför skulle de kunna ta skada?

Formpassning är bara ett sätt för tillverkare att tvinga in folk i sin egen märkesvagga. Du tror väl inte att tredjepartstillverkare av batterier har olika innehåll till olika prylar. Det är skalet som ändras, innehållet är detsamma. Titta tex på batteridrivna borrmaskiners batterier.

3 stift kan jag förstå men finns det verkligen laddare med 5 stift?

Att ett annat märkes batteri inte får plats kan man enkelt lösa med en böjlig sladd.

Kanske det. Jag är nyfiken och i mina öron verkar det hagla en massa påståenden som inte är sanna.

Varför skulle de kunna ta skada?

Formpassning är bara ett sätt för tillverkare att tvinga in folk i sin egen märkesvagga. Du tror väl inte att tredjepartstillverkare av batterier har olika innehåll till olika prylar. Det är skalet som ändras, innehållet är detsamma. Titta tex på batteridrivna borrmaskiners batterier.

Nej, jag är helt säker på mina påståenden och det är inte "jag tror att"

Det finns batterier och det finns batterier. Alla är inte anpassade på samma sätt. Men kör du rak spänning och ström genom dina batterier och håll tummarna. De klarar sig nog, men livslängden och batteritiden är nog inte som de är designade förr.

Formpassnigen har två huvudanledningar, ena är självfallet att man ka använda deras egna märken. De är ju inte dumma. Den andra är säkerhetsrisken.

Chips finns de de mest avancerade batterierna, YOU BET YA!

Sök själv efter information eller gå kurs på högskola.

/Stefan

Ja, i många moderna kamerabatterier sitter det chips. De håller reda på batteriets kondition -- vilket de flesta kameror kan visa i en display. De styr också laddaren.

Ett exempel är batterierna till Canon 5Dmk2/7D. Det finns tredjepartsbatterier, men tillverkarna har inte lyckats kopiera/imitera originalbatteriets chips. Därför kan tredjepartsbatterierna inte laddas i Canons laddare (eller vice versa). Och använder man tredjepartsbatterier kan man inte se i kamerans display hur fullt/tomt batteriet är.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto