PrinsVilgot
Ny medlem
Har ett nikon lithium ion batteri..tror ni man kan ladda det i en canonladdare?
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Minst lika viktigt är vilken typ av battri som ska laddas, t.ex. Li-ion, NiMH, NiCd eller bly-syra.Vilken spänning och laddström laddaren har betyder allt.
Detta tål att upprepas. Fel laddare kan förstöra batteriet och/eller orsaka skada (t.ex. brand).Vet man inte skall man låta bli.
Vad skiljer typerna åt?Minst lika viktigt är vilken typ av battri som ska laddas, t.ex. Li-ion, NiMH, NiCd eller bly-syra.
Vilket märke laddare eller batteri har spelar ingen roll.
Vilken spänning och laddström laddaren har betyder allt.
Vet man inte skall man låta bli.
Sen när började man tillverka laddare med varierbara spänningar till ett & samma batteri?Laddarna har oftast en inlagd kurva hur spänning och laddström ska variera.
Då är ju problemet redan löst, eller hur?Laddaren mäter ofta själv detta för att se var/hur långt batteriet är uppladdat. Dessutom så har den överladdningsskydd.
Sen när började man tillverka laddare med varierbara spänningar till ett & samma batteri?
Och vad är en pinkonfiguration på ett batteri?... samt men inte minst pinkonfiguration måste stämma.
Och vad är en pinkonfiguration på ett batteri?
Nu förstår jag inte.Ok, kanske inte spänningen för den bilr klurigare att trixa med. Men jag menade strömmen, Ampere. Såna laddare kallas oftast för "intelligenta laddare" för de mäter olika variabler.
Det har de gjort länge!!!
/Stefan
Kanske det. Jag är nyfiken och i mina öron verkar det hagla en massa påståenden som inte är sanna.E du inte lite jobbig nu? haha
Finns chips i batterierna som kan ta skada.
Därför är ju även formpassningen annorlunda så man inte ska "tvinga" in felaktiga batterier.
/Stefan
Kanske det. Jag är nyfiken och i mina öron verkar det hagla en massa påståenden som inte är sanna.
Är du helt säker på att det är chips i batterierna?
Varför sitter chipsen där?
Varför skulle de kunna ta skada?
Formpassning är bara ett sätt för tillverkare att tvinga in folk i sin egen märkesvagga. Du tror väl inte att tredjepartstillverkare av batterier har olika innehåll till olika prylar. Det är skalet som ändras, innehållet är detsamma. Titta tex på batteridrivna borrmaskiners batterier.
Ja, i många moderna kamerabatterier sitter det chips. De håller reda på batteriets kondition -- vilket de flesta kameror kan visa i en display. De styr också laddaren.Är du helt säker på att det är chips i batterierna?
Varför sitter chipsen där?