Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ladda kamerabatteriet i bilen!

Produkter
(logga in för att koppla)

Arleklint

Aktiv medlem
Jag kommer åka bil och vandra en vecka utan tillgång till 240V.

Var köper jag billigast en batteriladdare till Nikons Li-ion batteri EN-EL4, som jag kan köra på 12V från bilen?

Jag skulle helt klart köpa något i denna väg.

Då kan man ju köra vad som helst sedan. Så länge den/bilbatteriet bara orkar med.

Tack Hansi! Verkar kanon!
Jag kör på det. Om jag laddar under tiden jag kör så bör inte bilbatteriet ebba.

Kolla zebramedia.

Där kostade en snabbladare med adapter för 110/220 samt bil 150:- till min 20d.

Bra kurs det.

Hänt nåt nytt om laddning i 12 V ciguttag på senare tid ?

Har behov av att ladda kamerabatterier i bilens 12 V uttag så vad är bästa lösningarna nuförtiden ?

(för min del batterier till Canon G11, Panasonic TZ 6, Samsung GX 10 men kanske finns nån "multiladdare" ) ?

Tror det är svårt att hitta en laddare som klarar alla, men kollar man på Ebay går det att hitta paket med G11-batteri och laddare som även funkar i bilen för 10-15 dollar.

En sån här äger jag. Tycker helt klart att det är en fördel att få en vanlig 220V-kontakt, jämfört med att köpa en 12V-laddare till just "det här" batteriet. Man kan ju köra vad som helst i en sån här mackapär. '

Observera!
220V-kontakten är av ojordad typ, så vill man t.ex. köra en laptop med jordad dito får man skruva ihop en ojordad hane och en jordad hona och använda denne som adapter. Delarna till en sådan kostar max en 50-lapp. Oftast har man ju lite såna delar som ligger och skräpar ändå =)

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=power2go120

Nu var det ju EN-EL4 batterier som skulle laddas och där (och med andra Li-Ion) krävs det väl att batteri och laddare kommunicerar. Det brukar dyka upp piratladdare för 12v till EN-EL3 på tradera så det borde ju finnas till andra batterier också.
För standard AA-batterier säljer Scandinavian Photo fortfarande laddare med nätadapter och 12v cigarettändarkontakt för 69 kr. Fyra batterier får man "på köpet". Kvalitet "funkat hittills".

Nu var det ju EN-EL4 batterier som skulle laddas och där (och med andra Li-Ion) krävs det väl att batteri och laddare kommunicerar. Det brukar dyka upp piratladdare för 12v till EN-EL3 på tradera så det borde ju finnas till andra batterier också.
För standard AA-batterier säljer Scandinavian Photo fortfarande laddare med nätadapter och 12v cigarettändarkontakt för 69 kr. Fyra batterier får man "på köpet". Kvalitet "funkat hittills".

Fast det var 2005. Nye "trådägaren" hade inte dessa batterier =)

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto