Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Labb som tar AdobeRGB

Produkter
(logga in för att koppla)

thodan

Aktiv medlem
Vilka "digitallabb" accepterar filer i AdobeRGB eller egen färgprofil?

Många labb, typ Odenlab, fuji, vsfl mfl vill ha sRGB som profil för vanliga bilder och då är ju inget vunnet med att som jag köra Adobe i kameran och under hela digitala flödet. Jag känner till Proprint, men vilka alternativ finns?
 
Alla proffslabb jobbar helst med Adobe rgb .
Testa tex Crimson eller prolabbet eller Dox .
Mao - vill de ha srgb - så är de amatörer :)
Däremot "egen färgprofil" låter inte bra från din sida ...
 
thodan skrev:
Vilka "digitallabb" accepterar filer i AdobeRGB eller egen färgprofil?

Många labb, typ Odenlab, fuji, vsfl mfl vill ha sRGB som profil för vanliga bilder och då är ju inget vunnet med att som jag köra Adobe i kameran och under hela digitala flödet. Jag känner till Proprint, men vilka alternativ finns?

Proprint har ju egen ICC-profil. Vilket även dom flesta proffslabb har och bör ha.
 
Jann Lipka skrev:
Alla proffslabb jobbar helst med Adobe rgb .
Testa tex Crimson eller prolabbet eller Dox .
Mao - vill de ha srgb - så är de amatörer :)
Däremot "egen färgprofil" låter inte bra från din sida ...

Crimson skriver så här på sin informationssida om Lambda Prefix: "Inbäddad RGB-profil används om den finns - i annat fall förutsätts ColorMatch RGB"

Om dom kör ColorMatch RGB för prefixen så antar jag att dom inte kör AdobeRGB i frontline.
 
Alla lab ”accepterar” filer i Adobe RGB. Likaväl som i sRGB.
Skillnaden är att de filer du skickar som sRGB kommer få mer mättade färger med något sämre nyansåtergivning i starka gröna och röda toner.

Bäst är att du jobbar i Adobe RGB (eller annan färgrik färgrymd) och konverterar till labbets profil.
Då får du mest kontroll över färgerna (om profilen är korrekt och labbet har en jämn produktion).
Labb med profil jag känner till är Fotolabo, Proprint, ProLabbet, dox.
 
De 15x21 kopior jag gjorde i julas behövde i vart fall Adobe RGB, men de kan naturligtvis ha ändrat sitt flöde.

/Daniel
 
mipert skrev:
Alla lab ”accepterar” filer i Adobe RGB. Likaväl som i sRGB.
Skillnaden är att de filer du skickar som sRGB kommer få mer mättade färger med något sämre nyansåtergivning i starka gröna och röda toner.
Bra formulerat. Jag tvivlar dessutom på att kopiorna från labb som vill ha sRGB-bilder inte skulle innehålla en högre färgmättnad än sRGB anger. Vilket i så fall borde innebära att labbet inte följer sRGB.
 
Senast ändrad:
De flesta av labben använder Fuji Frontier och den kör i sRGB (funkar med Adobe RGB 1998 också men bilden ser helt död ut). Fuji rekomenderar även själva sRGB som färgrymd för frontier.

Anledningen är (förmodligen) att de flesta digitalkompakter kör i sRGB och de ska funka direkt med autkorrigering från digitalkamerafilerna.
 
mipert skrev:
Alla lab ”accepterar” filer i Adobe RGB. Likaväl som i sRGB.
Skillnaden är att de filer du skickar som sRGB kommer få mer mättade färger med något sämre nyansåtergivning i starka gröna och röda toner.

Blir det på så sätt beror det ju på att de inte konverterar från en arbetsfärgrymd till sin skrivarprofil, utan bara förutsätter att alla bilder är i sRGB. Dålig metod, tycker jag.

Bäst är att du jobbar i Adobe RGB (eller annan färgrik färgrymd) och konverterar till labbets profil.
Då får du mest kontroll över färgerna (om profilen är korrekt och labbet har en jämn produktion).
Labb med profil jag känner till är Fotolabo, Proprint, ProLabbet, dox.

Bäst är ju om du arbetar i en större färgprofil som till exempel Adobe RGB och sedan att labbets program läser vilken arbetsfärgrymd som bildfilen ligger i och sedan konverterar till sin skrivarprofil. Ett bra labb ser ju till att underhålla och kolla sina profiler för sina olika maskiner. Svårt att skicka ut profiler till alla kunderna om de behöver göra om den.

MVH/Stefan
 
stefohl skrev:
Blir det på så sätt beror det ju på att de inte konverterar från en arbetsfärgrymd till sin skrivarprofil, utan bara förutsätter att alla bilder är i sRGB. Dålig metod, tycker jag.



Bäst är ju om du arbetar i en större färgprofil som till exempel Adobe RGB och sedan att labbets program läser vilken arbetsfärgrymd som bildfilen ligger i och sedan konverterar till sin skrivarprofil. Ett bra labb ser ju till att underhålla och kolla sina profiler för sina olika maskiner. Svårt att skicka ut profiler till alla kunderna om de behöver göra om den.

MVH/Stefan

Stefan: Har du något tips på något labb som jobbar så? Om det inte kostar skjortan så är det ju givetvis bättre att labbet konverterar bilden.
 
Detta labb kommer jag att anlita för att få fram några utställningsbilder.
http://www.lindkvistfotolab.se/

Kolla under "Prislista" och sedan "bilder från digitala filer".
Man kan välja på att fixa allt själv, labbet kollar eller labbet fixar allt.

Från första sidan:
"Hos oss är du alltid populär, vare sig du är tidsoptimist, superpedant, slarvmaja, världsartist, nybörjare, katastrofmagnet, hobbyfotograf eller paparazzi.
Använd oss gärna som bollplank, rådgivare, uppslagsverk eller fikakompisar."

Kan man annat än att älska ett sådant fotolabb? :)
 
Dom var inte billiga på mindre kopior dock :)

6 spänn för första och 3.16 för följande, 10*15
På crimson betalar man 1.75 styck.

För större kopior verkar dom ligga aningens under crimson, dock.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.