Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Löstagbar kamerarem

Produkter
(logga in för att koppla)

exeton

Aktiv medlem
Jag söker en en kamerarem som man kan ta loss från kameran UTAN att det blir nåt kvar på kameran.

Till min kameraväska har jag idag en Tamron kamerarem med bred noepren stoppning, på den sitter det snabbkopplingar som lämnar 5cm rem med en plastkoppling kvar på kameran. Jag gillar inte det.

Så finns det remmar med något bra spänne redan eller har någon nå idé om vad man kan hitta på istället?

Se bifogad bild hur jag har idag.
 

Bilagor

  • rem_o_faste.jpg
    rem_o_faste.jpg
    17.9 KB · Visningar: 1,800
Vet inte om jag skulle vilja bära runt på min kamera med den där remmen. OM ett spänne öppnar sig så är det ju katastrof. Bara min känsla förstås.
 
Jag har en rem från Rowi. Den har batydligt mindre lås än din. Själva remmen är bred, tjock och lite elastisk över axeln men max 1 cm bred vid kopplingen och i kameran. Har hängt rätt många kilo i den utan problem och jag litar på den fullt ut.
 
Små platta karbinhakar i metall i ändarna på remmarna kanske, eller nyckel ringar i öglorna i kameran och lite större karbinhakar i plast/metall i dom. Om det sedan håller är ju en annan fråga.
 
Jag satte in nyckelringar i öglorna sedan så tog jag en bärrem från en sportväska. En mycket smidig lösning.

http://jfoto.homeip.net/fastview/DSCN0182-resized.jpg

På bilden syns också en handremslösning som jag provade, men den använder jag i princip inte alls.

Och för alla som uttrycker oro om vad remmarna håller eller inte håller för. Har ni tänkt på hur originalremmar fästes. Det är inte mycket som håller dem på plats (i princip så är det bara friktion)

--jalle

date skrev:
Små platta karbinhakar i metall i ändarna på remmarna kanske, eller nyckel ringar i öglorna i kameran och lite större karbinhakar i plast/metall i dom. Om det sedan håller är ju en annan fråga.
 
Tänk på att metall(nyckel) ringar i kamerans öglor är rena döden för öglorna. Ringarna skaver genom dem. Dessutom brukar metallringen skava bort färgen på hela området runt öglan.
Det bör absolut sitta remmar genom dem. Vet inte om öglorna är lätta att byta på Canons DSLR-kameror.
 
Jag har löst det på det här sättet sytt fast nylonremmar i öglorna dom är inte i vägen när kameraremen är borttagen
/Leo
 
själv använder jag såna här:

fast själva remmen är en plåga, jag måste köpa en ny snart..
 

Bilagor

  • dscn1930.jpg
    dscn1930.jpg
    47.1 KB · Visningar: 1,518
Köp en gevärsrem som har gummtrådar invävda på ena sidan, ta se´n bort nitarna kapa remmen lagom lång och sy fast de små fästendarna direkt i kameran. Då har du en rem utan metall- eller plastspännen som skaver.
 
sigge32 skrev:
Köp en gevärsrem som har gummtrådar invävda på ena sidan, ta se´n bort nitarna kapa remmen lagom lång och sy fast de små fästendarna direkt i kameran. Då har du en rem utan metall- eller plastspännen som skaver.

Citat från min ursprungliga fråga:

Jag söker en en kamerarem som man kan ta loss från kameran UTAN att det blir nåt kvar på kameran.
 
Jag har löst det genom att ta orginalremmen från min Nikon och i änden på dessa (som vanligvis sitter i kameran) har jag satt sådana där snabbspännen i metall som man har på bl.a nyckelringar. Alltså med en liten spak som man öppnar spännet med, den hakar jag fast i kameraöglorna på kameran utan ringar eller nått.
Funkar skit bra för mig. Är någon intresserad får jag väl slänga upp en bild.

/Jonas
 
Jättegärna en bild

Jag kan inte riktigt komma på vad det är för något du använt så en bild vore kanon.
 
"Klätterrep"

Jag har tagit ett tunt "klätterrep" istället för rem eftersom jag sällan går omkring med kamerna på axeln eller runt halsen. Använder bara "remmen" som säkerhetsgrej när jag tagit kameran ur min midjeväska. Det är mycket lätt att stoppa ned resp. ta upp kamerna ur väskan med "klätterrep" iställetför rem.
 

Bilagor

  • kamerarem.jpg
    kamerarem.jpg
    37 KB · Visningar: 1,287
Re: Jättegärna en bild

exeton skrev:
Jag kan inte riktigt komma på vad det är för något du använt så en bild vore kanon.
Skall självklart lägga upp en bild....men är på "vifft" i helgen så jag har bara sporadisk tillgång till dator/internet. Fixar upp en bild på måndagkväll.
/Jonas
 
Ha ha...snabbare än döden.. Kom hem en dag tidigare och skall givetvis skicka upp en bild på min lösning. Jag var på "Rusta" och skulle ha batterier och stupar då i ett av deras förpackningar med "batterier och skräp" vanligtvis 10 st batterier och en radio eller liknande. Men nu fanns det en ännu löjligare förpackning med en "dricksflaska hållare" för 10kr inkl. 10 st batterier så jag köpte 2 st och klippte bort bandet och satte det i änden på kameraremmen. (givetvis kan man få tag på dessa spännen överallt men de håller nog samma kvalité)

Eftersom jag använder remmen väldigt sällan men skulle sakna den mycket när det är dags så vart denna lösning helt ok. Inga rembitar kvar när man inte vill ha nått ivägen. Och en snabb rem att sätta dit när nöden kräver det.
 

Bilagor

  • rem.jpg
    rem.jpg
    21.9 KB · Visningar: 545
Jag har också gjort några modifieringar på min kamerarem för att enkelt kunna ta av och på den. Mera bilder och info på http://foto.jtw.se

/Thomas
 

Bilagor

  • pict0073_400.jpg
    pict0073_400.jpg
    47.3 KB · Visningar: 470
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.