Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lösenordsskyddat fotoalbum?

Produkter
(logga in för att koppla)

goranlin

Aktiv medlem
Jag har lagt ut några fotoalbum gjorda med iPhoto och JAlbum på de hemsidor jag har hos Bredbandsbolaget. Finns det något enkelt sätt att lägga in lösenord så att bara de med lösenord kan se sidorna? Helst som något tillägg i JAlbum?

Mr.Christopher skrev:
Det är bra, men när man väl är inne kan man bara kopiera o bjuda länken till en polare så kan han surfa direkt in i albumet.

Javisst, men med ett bättre skydd kan ändå den som fått lösenordet sprida det såvida man inte kopplar lösenorden till vissa användare och verifierar att det är de som använder det. Det blir säkert krångligare än vad jag kan och vill göra.

Ja iofs, men det jag menade är att även om du vid tillfälle ändrar lösenord så kan andra surfa in på direktlänkarna.
Men det är såklart bättre än inget!

Mr.Christopher skrev:
Ja iofs, men det jag menade är att även om du vid tillfälle ändrar lösenord så kan andra surfa in på direktlänkarna.
Nej så blir det inte, lösenordet är mappnamnet som filerna ligger i om jag förstått det hela rätt.

Mr.Christopher skrev:

Men...om man ändrar lösenord (=katalognamn) funkar ju inte den gamla direktlänken längre...

Det här var ett förslag till en användarenkel lösning, som dessutom inte kostar något. Visst finns det bättre och säkrare lösenordsskydd...

Re: Det fungerar

goranlin skrev:
Tack för förslaget, det fungerar tillräckligt bra för att albumen inte ska ligga helt öppet ute på nätet.

Titta gärna på provet på

http://hem.bredband.net/b312277/foto.html

där lösenordet just nu är Elias

Funkar bra. Kan också meddela att jag inte kommer åt dina bilder mha Teleport Pro http://www.tenmax.com/teleport/pro/home.htm . Har dock inte tillgång till de dyrare varianterna av Teleport, så dem kan jag inte svara för.

dahlgren skrev:
Nej så blir det inte, lösenordet är mappnamnet som filerna ligger i om jag förstått det hela rätt.
Sorry Jonas, jag läste inte ditt inlägg ordentligt innan jag skrev nästa Sedan hade tidsbegränsningen slagit till när jag försökte redigera mina rader. För visst är vi inne på samma bana...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar