Annons

Lönt att sälja D50?

Produkter
(logga in för att koppla)

Engelen

Aktiv medlem
Har en D50n som hängt med mig i 2 år nu på diverse resor runt om Europa.

Tittar nu på att uppgradera mig till en D80 och undrar om det ens är nån idé att försöka sälja min D50?

Den har lite småmärken, AF;en är inte den snabbaste och tumgummit har släppt lite i överkant.

Finns det nån som skulle kunna tänkas vara intresserad av att köpa ett D50 hus för en 2 lappar?

Eller e det bara att spara huset till de framtida kidsen?
 
Engelen skrev:
Har en D50n som hängt med mig i 2 år nu på diverse resor runt om Europa.

Tittar nu på att uppgradera mig till en D80 och undrar om det ens är nån idé att försöka sälja min D50?

Den har lite småmärken, AF;en är inte den snabbaste och tumgummit har släppt lite i överkant.

Finns det nån som skulle kunna tänkas vara intresserad av att köpa ett D50 hus för en 2 lappar?

Eller e det bara att spara huset till de framtida kidsen?

Behöver du inte kameran - sälj den!

De framtida kidsen kommer att vilja ha de framtida kamerorna.
 
Frågan är väl mer om det ens skulle vara lönt att försöka sälja den?

Jag menar att jag skulle ju inte godta en 500:- för den..
 
Engelen skrev:
Frågan är väl mer om det ens skulle vara lönt att försöka sälja den?

Jag menar att jag skulle ju inte godta en 500:- för den..

Prova och se om du får ett acceptabelt bud.

Annars är det ett bra alternativ att ha din D50 som andrakamera med tex en vidvinkel- eller normalzoom medan du har din D80 med tex en telezoom. Att ha två kameror med olika brännviddsomfång på objektiven är mycket praktiskt i många fotosituaioner när tid inte finns för att byta mellan objektiven.
 
Planen är att vänta tills D90n är släppt och köpa en ny D80 när priset har droppat ytterligare.
 
Min erfarenhet är, efter att precis ha köpt en D300 och sitter med en "gammal" D70s, är att det ska mycket till att jag plåtar med den gamla kameran istället för den nya. För mig är det ljusår mellan kamerorna. Jag hade sålt den även om jag bara får 500-1000 kronor för den. Lägg de istället på den nya D90:n. Det är så gött och köpa nytt.

Tommy.
 
Möjligen, men en ny D80 blir mer prisvärd i min synvinkel..
Eftersom jag bor och jobbar i Tjeckien så ligger lönenivån på ett annat plan än i Sverige, även fast kamerapriserna är de samma här nere..
 
Jag tänker nog försöka ta 3 lappar för min när jag säljer den. med objektiv förstås. jag köpte den för 3 för ett halvår sen men tycker den fortfarande gott är värd 3, så. får väl se.
 
Exakt samma här läge som hos Tommy...
D70s Vilar medan D300 används. Det innebär dock inte att D70s är en dålig kamera, men en D300 är bättre. Om D300'an skulle haverera har jag D70s som reserv. Risken är att det skulle vara samma sak om jag skaffat en D700 eller D3. Mycket vill ha mer, så har det väl alltid varit... Sedan jag började med systemkameror för ca 25 år sedan så har det blivit ett antal byten, och alltid ett litet snäpp uppåt på prisskalan. Nu är det nära "toppen", det innebär dock inte att min kapacitet som fotograf på långa väger når upp till verktygets förmåga. Ungefär samma sak med datorn, bilen, telefonen osv... egentligen helt oförsvarbart men rätt normalt.
 
För mig blev det tvärtom, tar mer bilder med min d50 än min d300. Skälet till detta är att det är mycket enklare att slänga med sig d50n än d300. Den väger mindre, tar mindre plats och jag är inte lika rädd om den. Funderar därför att uppgradera till en d80 och ev sälja d300, om jag inte ska använda den mer i studion förstås. Men jag fotar mest utomhus.
 
3 laxar m obj skapade "stor" efterfrågan faktiskt
den var lätt att sälja
fast det kanske inte är så konstigt, priserna på blocket är ju så höga
och jag kände inte att jag lurade någon för det priset
klart värd
 
Gör någon släkting eller vän glad genom att skänka bort kameran, det får dig garanterat att känna dig gladare än dom pengar du kan få för kameran.

/kent
 
Däremot verkar ju alla ha överpris på beg d80, en del säljer den dyrare än nypris he he, ja ja , den lär väl sjunka i pris när d90 kommer antar jag
 
Jo, det e exakt det jag väntar på...
Och eftersom fler och fler källor har nämnt datum som 27e Aug och 3e Sept som trolig release för D90 så..
 
d80 verkar trilla ur sortimento enl nikonrumours

d80+18-55 vr = 6500:-, ganska ok pris börjar det bli :)
det obj kostar ju 1500 så det blir 5000 för kameran, om man nu vill ha det objektivet
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.