Annons

Lögner om leveranstid

Produkter
(logga in för att koppla)

Makten

Aktiv medlem
Jag lämnade in min kamera till Nikon i Solna för exakt 4 veckor sedan. Då sade man att det skulle ta 10 dagar (fokusjustering). Efter tio dagar ringde jag, och då hette det plötsligt 2-4 veckor. Jag undrade då varför de sa 10 dagar, och den jag talade med skyllde förstås på den jag lämnat kameran till.
Nu har det gått fyra veckor. Inte ett ljud. Jag ringde förra veckan, och då sade man "du får den nästa vecka utan tvekan". Det känns inte direkt troligt att jag får den imorrn.

Varför i helvete ska det vara så svårt att uppge en leveranstid som man klarar att hålla? Det känns lagom kul att behöva vara utan sin splitt nya kamera för att det sölas på verkstaden. Inte nog med att den var defekt vid inköp, nu ska jag alltså också "betala" i väntetid.

Fet tumme ner till Nikon. Bör jag kräva en lånekamera? Jag har en känsla av att det är "omöjligt".

Om möjligt..Åk dit. Handpåläggning och be att få tala med ansvarig...här får du knappast svar eller lånekamera ;)

Makten skrev:
Jag lämnade in min kamera till Nikon i Solna för exakt 4 veckor sedan. Då sade man att det skulle ta 10 dagar (fokusjustering). Efter tio dagar ringde jag, och då hette det plötsligt 2-4 veckor. Jag undrade då varför de sa 10 dagar, och den jag talade med skyllde förstås på den jag lämnat kameran till.
Nu har det gått fyra veckor. Inte ett ljud. Jag ringde förra veckan, och då sade man "du får den nästa vecka utan tvekan". Det känns inte direkt troligt att jag får den imorrn.

Varför i helvete ska det vara så svårt att uppge en leveranstid som man klarar att hålla? Det känns lagom kul att behöva vara utan sin splitt nya kamera för att det sölas på verkstaden. Inte nog med att den var defekt vid inköp, nu ska jag alltså också "betala" i väntetid.

Fet tumme ner till Nikon. Bör jag kräva en lånekamera? Jag har en känsla av att det är "omöjligt".
Det går att få en lånekamera. Jag fick det vid ett tillfälle då ett kretskort fick skickas ifrån Japan. bara att fråga, jag fick min via en lokal handlare.

Re: Re: Lögner om leveranstid

Jeppe skrev:
Om möjligt..Åk dit. Handpåläggning och be att få tala med ansvarig...här får du knappast svar eller lånekamera ;)
Det här är bara min hämnd. Måste ju tala lite illa om dem begriper du väl? :-D
Saken är att den är skickad till "extern verkstad", så om den inte är klar där så kan jag inte göra så mycket. Det tråkiga är att jag vet en annan kille som lämnade in sin för exakt samma problem ett par dagar efter mig. Han fick sin efter 2 veckor. Trevligt kösystem:-(

paul innergård skrev:
Det går att få en lånekamera. Jag fick det vid ett tillfälle då ett kretskort fick skickas ifrån Japan. bara att fråga, jag fick min via en lokal handlare.
Det låter bra. Jag "måste" nämligen ha kameran i jul, och då får de fan fixa nåt om den inte är klar.

Egentligen är det inte särskilt konstigt att det tar tid. Det konstiga är att de inte kunde berätta det från början. Då hade de sluppit arga telefonsamtal, och jag hade sluppit bli sur.

Håller med.. Jag hade blivit tokgalen om de inte hållt leveranstiden. Till jul måste man ha kamera. Kräv en lånekamera, så kanske de sätter fart med din egna :)

Häromdagen pratade jag med Nikon i Solna om att skicka in en 80-200 för fokusjustering. Det skulle ta cirka 4 veckor bedömde han. Då frågade jag om dom kan göra det över dagen om jag åker förbi och lämnar i den. Så han något i stil med att det inte vore osannolikt att de kan göra det. VA?! Det är ju rätt mysko. Det kan ju knappast ta fyra veckor att bara leverar kameran fram och tillbaks och jobbet en dag. Snarare tror jag det finns en informell kö vid sidan om den officiella kön i deras supportsystem. Mycket märkligt. Vad är det för rättvisa? Jag antar också att det är en viss skillnad för yreksfotografer som kör Nikon (kanske genom serviceavtal, etc) Är det sedan ytterligare aktörer involverade ökar ledtiderna förståss.

Vad gäller ersättningskamera är min erfarenhet att det inte brukar vara omöjligt. Det är ju dock lite sent nu antar jag.

Jag har hört att de tydligen skall ha ansvar för stora delar av Europas service tillfälligt då de som sagt tillfälligt är de enda servicestället, så de är tydligen överbelastade (Inside info) men det är förståss ingen ursäkt för förseningar, men en förklaring kanske. Om det nu stämmer förståss.

Rent generellt så gör väl verkstaden mycket arbeten åt yrkesfolk som behöver få sina grejer, om inte på dagen så inom ett par dagar åtminstone. De står självklart aldrig i någon kö. Men vi entusiaster får nog räkna med att vänta ca 3-6 veckor varje gång något åker in på en verkstad.

Hur vet verkstaden om jag är yrkesverksam eller inte? Det känns som en märklig "ursäkt". Man går väl inte dit och skyltar med VAD man fotograferar heller?

Beträffande lånekamera så skulle det funka med en D50 eller D70 t ex, så det borde man väl kunna skramla fram. Vad som helst som funkar med mina objektiv bara. Bättre än inget.

Har du garanti kvar på kameran tar du ditt orginalkvitto och inlämningskvittot från verkstaden och beger dig till inköpsstället. Väl där använder du konsumentköpslagen som retoriskt tillhygge och kräver att få häva köpet eller få en ny kamera.

Konsumentköplagen använder begreppet själig tid, men ARN har slagit fast att en månad INTE är själig tid.

Makten skrev:
Det känns lagom kul att behöva vara utan sin splitt nya kamera för att det sölas på verkstaden. Inte nog med att den var defekt vid inköp, nu ska jag alltså också "betala" i väntetid.

Var kameran defekt vid inköp så förmodar jag att Nikon tillämpar DOA - "Dead on arrival". Det brukar ju tillverkarna göra, men det kanske inte är nåt man skyltar med.

Det innebär i vilket fall att du borde fått/få en ny kamera.

Kameran är inte "defekt" direkt, utan det är en frågan om justering. Visst hade jag kanske kunnat kräva en ny kamera. Men jag ville heller inte belasta butiken, Kameradoktorn, i onödan. Jag tänkte att detta sköter Nikonservice i ett kick istället. Jag gissar nämligen att det hade blivit så att Kameradoktorn skickat kameran på service om jag gått tillbaka till dem, och det hade troligen tagit ännu längre tid.

Jo, är det en fokusjustering, pixelmapping eller liknande tycker man de borde handla skyndsamt. De borde vara glada att du inte kräver en ny och agera därefter.

Är inte alla tekniska reparationer såhär?
På typ alla tekniska prylar.

Det är därför jag är motståndare till att lämna in på reparation om jag verkligen inte måste. T.ex. min D50s blixthake. Även om jag nu har fixat en specialdeal.

Makten skrev:
Kameran är inte "defekt" direkt, utan det är en frågan om justering. Visst hade jag kanske kunnat kräva en ny kamera. Men jag ville heller inte belasta butiken, Kameradoktorn, i onödan. Jag tänkte att detta sköter Nikonservice i ett kick istället. Jag gissar nämligen att det hade blivit så att Kameradoktorn skickat kameran på service om jag gått tillbaka till dem, och det hade troligen tagit ännu längre tid.
En så pass etablerad yrkesbutik som Kameradoktorn kanske kunnat hjälpt dig att trycka på verkstaden. Jag tror du hade tjänat i tid på att skicka genom dem. Annars så lär Lasses Kameraservice vara väldigt bra. Alltid trevligt bemötande och lite billigare än Nikon Svenska. Undrar om han inte är lite snabbare också.

paul innergård skrev:
En så pass etablerad yrkesbutik som Kameradoktorn kanske kunnat hjälpt dig att trycka på verkstaden. Jag tror du hade tjänat i tid på att skicka genom dem. Annars så lär Lasses Kameraservice vara väldigt bra. Alltid trevligt bemötande och lite billigare än Nikon Svenska. Undrar om han inte är lite snabbare också.
Tja, det vet man ju aldrig. Jag har haft usla erfarenheter av att gå via butik när det gäller service förut. Det tar månader istället, eftersom man själv inte kan trycka på.
Nu är det ju en garantireparation, så det kostar lyckligtvis ingenting. Och som sagt så är det egentligen inte så farligt lång tid, men det jag stör mig på är att de inte håller den avtalade tiden.

Makten skrev:
Tja, det vet man ju aldrig. Jag har haft usla erfarenheter av att gå via butik när det gäller service förut. Det tar månader istället, eftersom man själv inte kan trycka på.
Nu är det ju en garantireparation, så det kostar lyckligtvis ingenting. Och som sagt så är det egentligen inte så farligt lång tid, men det jag stör mig på är att de inte håller den avtalade tiden.
Fan är du vaken fortfarande. det värsta som finns (lite off topic) vore om du fick kameran tillbaka med svaret att det inte var något fel på den. Det har hänt mig. Jag skickade en gång en glugg för fettning av snäckan, jag gillar supertröga manuella focusringar. Jag fick tillbaka gluggen efter två veckor med svaret att verkstan ansåg snäckan vara perfekt som den var, dvs att de inte gjort ett skit. det var bara att betala butikens fraktutlägg på 270 kr, se glad ut och gå hem.

paul innergård skrev:
Fan är du vaken fortfarande.
Nu då? Jag gick och lade mig vid 12 ganska prick om jag minns rätt. Men inte fan kunde jag somna. Så nu sitter man här igen:-( ;-)

det värsta som finns (lite off topic) vore om du fick kameran tillbaka med svaret att det inte var något fel på den. Det har hänt mig. Jag skickade en gång en glugg för fettning av snäckan, jag gillar supertröga manuella focusringar. Jag fick tillbaka gluggen efter två veckor med svaret att verkstan ansåg snäckan vara perfekt som den var, dvs att de inte gjort ett skit. det var bara att betala butikens fraktutlägg på 270 kr, se glad ut och gå hem.
Om de säger att det inte är fel på kameran så ska jag personligen lära herrar tekniker ett och annat, det vill jag lova. Problemet var bland annat nämligen att fokus i sökaren inte stämde överens med varken AF eller fokus på bilden. Jag drog slutsatsen att spegeln var feljusterad. Jag försökte faktiskt justera den själv enligt bra beskrivning, med viss förbättring. Men det visade sig att fokus ändrade sig med brännvidden, så jag meckade tillbaka allt som det var och bestämde mig för att lämna in den.
När jag lämnade in den så sa teknikern att det kan vara så att det handlar om en justering av hela prisma-mojängen, och det kunde vara bökigt. Jag antar att det är det som det handlar om, eftersom det tar sån tid:-(
Hur fan det kan påverka AF vet jag inte, men man ruttnar ju lite på att de inte justerat huset bra från fabrik.

Det finns det de som har längre leveranstider på reparationer än Nikon. Ett exempel är Tura Scandinavia som har all service/reparationer på Sigma-gluggar och så här fungerar det hos dem:

Jag har 2 st Sigma HSM-objektiv (14 mm och 150 mm) som var aktuella för uppgradering för att objektiven skulle vara kompatibla fullt ut med D200.

Första kontakterna med Tura Scandinavia per telefon och senare via e-mail var i januari 2006 fram till 24/4 och handlade då i huvudsak om när de skulle ha den mjukvara hemma etc som behövdes för uppgradering. Tydligen var det mycket svårt att få tag på mjukvara/kretskort och vad som nu behövdes för uppgradering! Det var ju ingen idé att skicka objektiven om det ändå inte fanns mjukvara/reservdelar för att åtgärda dem.

- Sigma EX 14 mm/2.8 HSM AF-D skickades till slut in 24 april och var klar med uppgraderingen först någon vecka in i juni. Inte särskilt snabbt med tanke på att det inte var något stort ingrepp. Dessutom hade jag ju väntat flera månader innan på att det skulle finnas reservdelar/mjukvara.

- Sigma EX 150 mm/F2.8 APO Macro DG visade sig därutöver ha ett fel på autofokusen när den anlände till Tura Scandinavia, ett garantijobb m a o. Den skickades 8 maj och jag gjorde påstötningar per e-mail varannan/var tredje vecka och fick beskedet "vi ska titta på den under veckan".
Till slut bytte de ut mitt objektiv mot ett nytt Sigma EX 150 mm F2.8 APO Macro DG, men det tog från 8/5 till 4/10 innan något hände, alltså nästan 5 månader (- 4 dagar) - otrooooligt dåligt tycker jag!
/Nonno

Just för att undvika problem med att det tar flera månader att reparera en pryl ska man lämna den där man köpt, och ej direkt hos leverantören. Har du reklamerat produkten hos återförsäljarenn så har du gjort helt rätt enligt konsumentköplagen och kan ställa stora krav på återförsäljaren. Det fina med konsumentköpklagen är att återförsäljaren aldrig kan gömma sig bakom att "reservdelar saknas" eller "lång kö i verkstad", då konsumentköplagen reglerar förhållandet mellan konsumenten och återförsäljaren.

Kan inte butiken då se till att produkten blir reparerad inom skälig tid kan du häva köpet eller begära en ny produkt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar