Annons

Långsam sorterare i Elements 5

Produkter
(logga in för att koppla)

Andreas H

Medlem
Jag har PS Elements 5.0 och försöker få sorteraren att fungera vettigt, men av någon anledning så tar datorn på sig några minuter varje gång jag genomfört någon ändring på en fil som slår på katalogen.

Om jag t.ex. raderar en fil ur katalogen så tar det 2-3 minuter innan sorteran går att använda. Ingenting annat på min dator krånglar samtidigt, så det lär inte vara ett resursproblem. All editering, även av stora filer i PS fungerar utmärkt, det är bara sorteraren som är trög.

Tacksam för tips från bättre vetande!
 
Du är inte ensam.
Skaffade själv elements 5 för ca en månad sen. Gav upp sorteraren ganska snabbt just pga att den var på tok för seg. Kommer inte ihåg om det tog så lång tid som du skrev men tog väl en minut att få upp sorteraren innan den läst in datan. Att sen scrolla bland miniatyrerna var ju också bedrövligt segt. Har en laptop på 1.8 GHz och 1gb ram.

Skaffade ACDSsee photo manager istället för sortering och taggning av bilderna. Den är mycket rappare.
 
En kompis kör med Elements 4.0 och har inga av de problem jag har, så därför fick jag för mig att det kan vara någon inställning någonstans jag lyckats missa eller så. Enligt digitalfoto så skall sorteraren till 5.0 bara blivit bättre, för en såpass seg produkt som min installation råkar vara skulle de knappast gett en sådan kommentar. Så jag hoppas att det finns något knep att ta till för att lösa biffen.

Jag har för övrigt ACDSee installerat som komplement, men min version läser inte RAW.
 
Hej
Testade precis att radera en fil,inga problem kunde använda sorteraren genast,har inga problem med seghet (photoshop elements 5)
janne
 
Andreas H skrev:
En kompis kör med Elements 4.0 och har inga av de problem jag har, så därför fick jag för mig att det kan vara någon inställning någonstans jag lyckats missa eller så. Enligt digitalfoto så skall sorteraren till 5.0 bara blivit bättre, för en såpass seg produkt som min installation råkar vara skulle de knappast gett en sådan kommentar.

Hej, Andreas!

Jag använder Elements 3 och har inte alls de problem med seghet i sorteraren som du beskriver. Någon skrev i en annan tråd här på FS att han inte gillade Elements pga programmets "allmänna seghet" eller något i den stilen. Sådant skiftar ju från person till person hur man upplever det, men den seghet du beskriver är ju extrem.

Jag har också läst att sorteraren förbättrats till Elements 5 och därför låter det ännu konstigare att den seghet du har skulle vara normal.
Själv har jag 3.0 GHz Pentium 4 och bara 512 MB internminne, men har inte alls den seghet du beskriver.

Det är en sak att det tar lite tid att t ex i ett svep flytta tusentals bilder, men att radera en fil, som du skriver, det ska gå på ett ögonblick.

Jag har tyvärr ingen vettig förklaring till varför din sortere är seg. Eftersom resten av Elements 5 fungerar bra är det ju inte datorns kapacitet som inte räcker till.

Det du beskriver påminner om hur utforskaren i Windows XP beter sig ibland för mig. Den kan bli fruktansvärt upptagen för minsta småsak ibland och behöva en halv till en minut eller längre innan den svarar igen. Ibland verkar den hänga sig helt. Om jag startar om datorn försvinner problemet för stunden.

Är det någon skillnad på sorterarens seghet efter att du startat om datorn?
De enda tips jag kan ge dig är det jättetråkiga tipset att prova att ominstallera Elements 5, eller att kontakta Adobe. Du kanske redan har provat att ominstallera?

Photoshop generellt verkar bete sig lite mystiskt under vissa omständigheter. Om inte ominstallation hjälper skulle det kunna vara något i Elements 5 och i ditt system, hårdvara eller mjukvara, som inte kommer överens. Kombinationen av mitt Elements 3 och min bildskärm, Dell 1905FP, orsakar t ex vissa mystiska problem, och där hjälper ingen ominstallation. Jag har också läst om samma problem på nätet med den bildskärmen i kombination med Photoshop.

Sådant här kan naturligtvis vara väldigt svårt att felsöka, men jag är övertygad om att sorteraren i Elements 5 inte ska vara så seg som du beskriver det.

Mvh.
Lasse C
 
Senast ändrad:
Jag bytte för inte så länge sedan ifrån Photoshop Album 2 till Element 5. Element 5 är betydligt snabbare och det är inga problem att söka, ta bort eller på något annat sätt använda sorteraren. Jag har strax över 20 000 bilder sorterade.
 
Det finns en fil i installationsfoldern för PSE 5.0 där det står bl.a. följande, om det kan vara nåt:

Om du uppgraderar från Photoshop Elements 3 eller tidigare, Photoshop Album eller Photoshop Album Starter Edition markerar du alla filer i sorterarkatalogen och använder kommandot Redigera > Uppdatera miniatyrbilder för markerade objekt (Control+Shift+U) när du har installerat Photoshop Elements 5.0. Då rekonstrueras alla miniatyrer för dina filer. Detta optimerar bläddringshastigheten i Sorteraren.

mvh
Leif
 
Ja det låter som någonting i min installation är koruppt helt klart, datorn är en 2,8GHz med 1GB internminne vilket inte torde vara problemet. Jag får testa med de tips ni gett och se om det kan lösa sig, tackar för tipsen i alla fal så länge.
 
Jag bestämde mig för att ge Sorteraren en chans till. Har inte gjort något sedan förra försöket då den fortfarande var på tok för seg.

Döm om min förvåning efter att jag läst in alla 1900 bilder igen. Nu fungerar den smidigt med minimalt med seghet. Mycket märkligt då jag inte gjort någon ändring sedan sist försök. Har inte haft någon äldre version av elements tidigare heller. Så mitt problem verkar ha löst sig, bara en persons problem kvar då.

Det är bara en sak som är sig lik: Den drar fortfarande 90% CPU...
 
Ett litet tillägg ang hög CPU:

Upptäckte en liten timglassymbol intill reglaget för miniatyrstorleken. Tog väl nu 30 min innan den tuggat klart och då släppte den höga CPU-användningen. var väl nåt den samlade in som tog tid och kraft. Kan kanske vara det som gjort den seg för mig tidigare att den stått och tuggat på något. Precis som den läser igenom bilderna i bakgrunden ett bra tag efteråt man lagt till dom.
 
Datorn gick inte i PIO läge, och ingenting annat som verkade vara trovärdiga orsaker hjälpte att joca med.

Men jag provade med en enkel ominstallation, och döm om min förvåning då sorteraren helt plötslig verkar vara ett vertyg som faktiskt kommer att hjälpa mig att hålla reda på mina bilder, och inte bara sinka ned mina fotobehandlingssessioner. Fungerar klockrent helt enkelt!

Jag får tacka er alla för era tips!
 
Kan lägga till ett litet tips för andra som eventuellt har bekymmer: jag tror att man vinner mycket på att inte ha katalogträdet aktivt. Det verkar som att så fort jag visar det, så blir sorteraren precis lika trött som förrut.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.