Goran
Aktiv medlem
jkene skrev:
Så har Lightroom beta 1 för Windows kommit också. Jag är baske mig inte helt nöjd med den heller (men eftersom den är i beta finns det fortfarande hopp).
Lightroom har ett betydligt bättre stöd för workflow än Capture NX och interfacet är det hitills bästa jag sett (här har Nikon och Bibble en del att lära), men vad jag kan se är den i grund och botten en RawShooter Preminum med lite fler funktioner och betydligt sämre prestanda (jag hittar heller ingen batchfunktionalitet men har heller inte grävt djupt nog än).
Nu när Adobe har köpt RawShootern räknar jag med att man implementerar deras proxy- och batchteknologi som gör hela arbetsflödet supersnabbt. Både Capture NX och Lightroom ligger i skrivande stund ljusår efter RawShooter när det gäller just snabbheten.
Om jag fick välja skulle vilja ha en Rawhanterare som har Lightrooms interface, RawShooterns snabbhet och batchfunktionalitet samt Capture NX's UPoint teknologi. Tyvärr hamnar jag nog i slutändan där jag får välja Adobe's produkt för att den bäst kommer att möta mina krav. Vill dock helst inte ge mig in i Adobes licenskostnadsspiral (men som RSP-användare får jag dock första färdiga versionen av Lightroom gratis).
finns lite konverteringsexemple här:
http://arstechnica.com/reviews/apps/aperture-1.1.ars/1
Lightroom verkar väl sådär..än så länge i alla fall
själv blir jag mer å mer förtjust i Capture One Pro,
kostar ju lite mer men det är snabbjobbat,
Och NX åker snart ut från burken, tyvärr
bleknar ju lite när man fick prova C1 Pro,
ACR har jag aldrig gillat,