Andreas H skrev:
En kompis kör med Elements 4.0 och har inga av de problem jag har, så därför fick jag för mig att det kan vara någon inställning någonstans jag lyckats missa eller så. Enligt digitalfoto så skall sorteraren till 5.0 bara blivit bättre, för en såpass seg produkt som min installation råkar vara skulle de knappast gett en sådan kommentar.
Hej, Andreas!
Jag använder Elements 3 och har inte alls de problem med seghet i sorteraren som du beskriver. Någon skrev i en annan tråd här på FS att han inte gillade Elements pga programmets "allmänna seghet" eller något i den stilen. Sådant skiftar ju från person till person hur man upplever det, men den seghet du beskriver är ju extrem.
Jag har också läst att sorteraren förbättrats till Elements 5 och därför låter det ännu konstigare att den seghet du har skulle vara normal.
Själv har jag 3.0 GHz Pentium 4 och bara 512 MB internminne, men har inte alls den seghet du beskriver.
Det är en sak att det tar lite tid att t ex i ett svep flytta tusentals bilder, men att radera en fil, som du skriver, det ska gå på ett ögonblick.
Jag har tyvärr ingen vettig förklaring till varför din sortere är seg. Eftersom resten av Elements 5 fungerar bra är det ju inte datorns kapacitet som inte räcker till.
Det du beskriver påminner om hur utforskaren i Windows XP beter sig ibland för mig. Den kan bli fruktansvärt upptagen för minsta småsak ibland och behöva en halv till en minut eller längre innan den svarar igen. Ibland verkar den hänga sig helt. Om jag startar om datorn försvinner problemet för stunden.
Är det någon skillnad på sorterarens seghet efter att du startat om datorn?
De enda tips jag kan ge dig är det jättetråkiga tipset att prova att ominstallera Elements 5, eller att kontakta Adobe. Du kanske redan har provat att ominstallera?
Photoshop generellt verkar bete sig lite mystiskt under vissa omständigheter. Om inte ominstallation hjälper skulle det kunna vara något i Elements 5 och i ditt system, hårdvara eller mjukvara, som inte kommer överens. Kombinationen av mitt Elements 3 och min bildskärm, Dell 1905FP, orsakar t ex vissa mystiska problem, och där hjälper ingen ominstallation. Jag har också läst om samma problem på nätet med den bildskärmen i kombination med Photoshop.
Sådant här kan naturligtvis vara väldigt svårt att felsöka, men jag är övertygad om att sorteraren i Elements 5 inte ska vara så seg som du beskriver det.
Mvh.
Lasse C