Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lång tid i kyla

Produkter
(logga in för att koppla)

Staffand

Aktiv medlem
Har sedan tidigare en liten digitalkamera som alltid ligger i jackfickan när jag åker skidor. För det mesta är jag ute hela dagen och bor i tält på natten. Nu är mina planer att köpa en 350D. Det blir lite problem att ha den i den i en varm ficka då dessutom en ryggsäck ska utanpå. Är det någon som har lång erfarenhet av att ofta fotografera i kyla som vet hur kameran påverkas på sikt? De flesta säger att kameror tål ned till minus 30 utan problem, även om vissa funktioner fungerar lite sämre, men jag hoppas att min stora investering ska följa med mig på turer lång tid framöver.
Funderar på att lägga en liten flaska med varmt vatten i ett fack i fotoväskan för att hålla kameran lite varmare. Någon som har erfarenhet av detta? Någon tipsade om handvärmare, men är man ute i över en vecka blir det många handvärmare.

Är det inte bättre att kameran har samma temperatur som omgivningen? Annars kan det väl bildas kondens som kan skada kameran?

jag körde runt med scooter, 350d hängade på axeln med fast 20mm en hel dag utan några problem i boden¨

/Adam

Funderar på att lägga en liten flaska med varmt vatten i ett fack i fotoväskan för att hålla kameran lite varmare.

Tycker att det låter farligt med varmt vatten - det kan ju inte hålla varmt så länge. Och vad händer när du tar upp en varm kamera i ut i kylan - du får kondens. Plus prolemet med vatten och kyla ....

Tjena Staffan!

Först: varför kom du inte på zoofysiologin i höstas? Du skulle ju börja den med oss trodde jag?

Andra: min 300D som är snarlikt byggd 350D tror jag klarar ner mot -30 utan problem. Det första som händer är dock att gluggarna börjar krångla istället :) Packa varmt och se till att fukt inte kommer in, då kan det bli större problem.

// Jocke

Hur packar man varmt när man är ute hela dagen? Med kompaktkameror är det inga problem eftersom de får plats i fickan.
Försöka hålla kameran varm med vattenflaskor i objektivfacket ska jag nog hoppa över. Får bli innanför jackan under rasterna.
Jag skolkade på Zoofysiologin:)
Nejdå. Jag har flyttat till Trondheim och studerar biologi där istället.

Staffand skrev:
Hur packar man varmt när man är ute hela dagen? Med kompaktkameror är det inga problem eftersom de får plats i fickan.
Försöka hålla kameran varm med vattenflaskor i objektivfacket ska jag nog hoppa över. Får bli innanför jackan under rasterna.
Jag skolkade på Zoofysiologin:)
Nejdå. Jag har flyttat till Trondheim och studerar biologi där istället.

Tror inte det är några problem faktiskt, så extrema väderförhållanden råder ju inte så ofta i Norden om man inte åker en bra bit upp och Trondheim är ju inte så långt :)

Aha, där ser man.. vi undrade vart du tog vägen nämligen..

Ja vi kanske ses snart, en polare och jag ska paddla Sverige runt och sen kanske fortsätta uppåt Narvik om det känns rätt. Planering klar, bara några sponsorer till så är allt kirrat.. :)

// Jocke

Digitalkameror är extremt batterikrävande, minst sagt. Inte att lita på när tempem faller "lågt" under -30c.Om kameran håller.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar