Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lång nedladdningstid samt RAW problem.

Produkter
(logga in för att koppla)

joacimolsson

Aktiv medlem
Jag har letat men saknar de där precisa svaren.

NI som är bevandrafe kanske kan tipsa om trådarna jag ev missat.

1. Varför funkar min 350d i USB porten som kör 1X men inte i min nya USB-kort som stödjer 2.0?

Hur lösa?

2. Jag kan inte öppna mina RAW filer i photoshop CS, de sparas i ett format som heter CR2.

Vad Göra?

Tacksam svar!

joacimolsson skrev:
Varför funkar min 350d i USB porten som kör 1X men inte i min nya USB-kort som stödjer 2.0?

Är inte säker om jag förstått ditt problem, är det då du tömmer kameran med kabel till datorn som du får problem?
Jag har alltid kört med kortläsare ansluten till datorn, tycker det blir enklare. Jag har nyligen brottats med problem med en gammal USB1 kortläsare, den dog ibland och tog väldigt lång tid, så i förra veckan köpte jag en ny USB2 multiläsare på Clas Ohlson, och det funkar snabbt och utmärkt. Om du vill pröva kortläsare så se till att den är USB2, USB1 tar mycket längre tid. En läsare som bara tar CF-kort kostar 150kr, men jag tycker det är bra att kunna läsa från flera olika kameror.

Hoppas mitt svar är till någon hjälp.

/Lise-Lott
20D ägare

Oki Tack!
Jag menar att jag har 4 st portar som är USB 2.0 där fungerar inte kameran, sedan har jag en sk "dongle" som är USB 1.2 och där fungerar kameran. Alltså för att tanka ner bilder utan kortläsare behövr jag alltså köra på det långsamma alternativet. Laddade precis ner RAW 3.2 och nu funkar det med engelsk Photoshop CS2...

Tack för ditt svar! Jag skall köpa en kortläsare...
Har någon svaret på problemet med portarna så tar jag tacksamt emot den.

AFE skrev:
Kanske en dum fråga, men har du testat USB2-kortet med någon annan USB2-pryl?

Joop, kortet fungerar, fast kameran vill bara inte.
Den kopplar upp fönstret" Vill du ladda ner filer" sedan känner den av filerna, fast kommer aldrig längre...
Det e död-läge.
Jag fattar noll, men jag köper en kortläsare nån dag!

Jag hade nästan samma problem förr, den avbrötet i "download" scriptet, mitt i foto överföringen..

kanske 3 av 100 typ, för att variera till nästa gång..

Ibland kom ingen över alls..

Blev så sur att jag sålde en D1x och köpte en Canon istället. Men det var samma visa där. Först trodde jag det var min Nikon kamera som strulade, men det visade sig vara mitt pc-card (bärbar)..

Det roliga var att min hd (externa) funkade fint,på kortet, men inte en kamera..

Dock var det oxå firewire 1394..

Bytte pc-cardet, och vips funkade det KANON..

Köpte ett kombinerat usb 2.0/ firewire istället, av annat fabrikat...

/T

Ps: Som sagts tidigare, ta hem pluginet, så kan du öppna cr2 filerna i ps (cs). Du behöver inte konvertera till dng... Går bra att öppna som dom är i raw/tif format..

Ds: Ångrar inte bytet till Canon för 5 öre. tack Zonet för att du krånglade..

Senast ändrad:
ANNONS