Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

lågtemperaturfett för benen på stativ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Helmetrock

Aktiv medlem
Är det någon som lider av samma problem som mig, alltså att fettet i benlåsen på stativen blir stenhårt när det blir kallt?

Jag funderar på att ersätta det med ett lågtemperaturfett och jag undrar om någon har tips på vad jag skulle kunna använda?

Nej, inte fett, men det kan hjälpa med teflon, sånt man smörjer skidor med. Kruxet är att fett kladdar, men du bör använda ett torrt smörjmedel. Passa bara så att inget kommer på själva benet, utan bara i gängan och konan.

Och man måste göra rent från fett grundligt innan man lägger på torrt smörjmedel.

Eller så tvättar du bara bort det gamla fettet med avfettning och lägger på lite syntetiskt universalfett. Borde gå att köpa på närmaste bensinmack.

Micke.

Här är ett exempel, det kan finnas på din närmaste mack.

http://www.oljebaren.se/olja/spray/smorjmedel/ptfe-torrt-smorjmedel-400ml-spray

Jag brukade köpa det ute i Gåshaga, från ett företag som gjorde båtbottenfärg och skidvalla, men det är borta nu. Du får massor av träffar om du googlar på:

torrt smörjmedel PTFE

Och PTFE är samma sak som Teflon®.

Just när det är kallt och fett stelnar är PTFE mycket bra, och en stor fördel är att det inte kladdar. Man bör torka av lederna då och då, eftersom det blir lite damm som kan hitta till ställen där man inte vill ha det. PTFE smörjer kolfiber bättre än fett, och det skadar inte bindemedlet.

Är det för benen eller benlåsen? Gitzo rekommenderar molybdensulfid-fett, MoS2, till gängorna på benlåsen. Om jag minns rätt är det litiumbaserat och sån smörja brukar klara 20-30 minusgrader utan att stelna fullständigt. Det finns bl.a. Biltema.

Tack för tipsen!

Det är för klämringarna och gängorna till benlåsen, själva benen ska jag inte smörja. Till att börja med är det Benro-stativet som behöver smörjas men det skiljer sig nog inte från Gitzo när det gäller smörjning.

Det är som sagt -20-30 och ännu kallare det ska utsättas för, så vanligt universalfett tror jag stelnar då. Det är nog ungefär det jag har nu för övrigt.

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto