Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

lättanvänd kamera i julklapp

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag är ute efter en lättanvänd kompaktkamera till julklapp. Vill ej att det ska vara allt för liten. Den kommer användas för mycket inomhusbilder. Den som ska få den är inte direkt teknisk eller kameraintresserad. Vill inte ha manuella inställningar. Svensk meny är ett plus. Har tittat på fujifilm f10 eller a350. vill ha lite bra tips. Är inte intresserad av en dyrare kamera än 4000:-

Jag vet inget om de kameror du nämner utan tänker bara rekommendera några kompaktkameror jag har erfarenhet av, nämligen Canons 510, 610 & 620.

De håller olika prisklasser & finge jag råda så tycker jag personligen att 510 för 1950 kronor är ett fynd som räcker för de flesta till familjefotografering. Det tillkommer ju alltid minneskort samt möjligtvis batterier & laddare.

Det bästa med dessa är att dom hanterar dåligt ljus bra, deras autofokus (automatiska skärpeinställning) är mycket bra i svagare ljus vilket är mycket viktigt eftersom du skriver att du kommer att använda den mycket inomhus. Tyvärr så gäller det inte alla kompaktkameror & det är inte alltid så lätt att utröna vilka som är sämre på detta, det märker man först där hemma i vardagsrummet eller på festen där ljuset är dovt.

Du skriver att du inte vill ha manuella inställningar. De flesta kamerorna idag har det men är för den skull inget du behöver använda. De kameror jag rekommenderar ovan har ett helautoläge där man inte behöver fundera på nåt. Dessutom så är dom inte sådär supersmå, ganska så lämpliga faktiskt.

Kolla in på www.cyberphoto.se för priser. En mycket bra firma att ha att göra med, rekommenderas!

//Larsa, fd. Västernorrlänning :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar