Annons

Lätt desperat hänvisning...

Produkter
(logga in för att koppla)

Canonliza

Aktiv medlem
INGET svar på min VÄLDIGT viktiga fråga under forum "Efter exponeringen" så nu passar jag på att lägga in detta där jag ser att många finns inne....
Min fråga gäller framkallnings-/ kopieringsvätskorna och graviditet - risker mm. Kan NÅGON kunnig människa gå in och svara där snart.... //Liza
 
Antar att det är du som är gravid. Mitt råd isf: håll dig borta från kemikalierna om du mår dåligt psykiskt av det, med ångest och paranoia.
 
Är ingen kemist eller läkare av något slag.
Men varför schansa.
Gör ett uppehåll.
Att det är gifter i ångerna är det ingen tvekan om.
Tror inte någon kan ge ett svar som gäller till 100%.
Mvh/-Anders
 
Ordentlig ventilation och handskar vid slabbandet så finns det många saker i vardagen som är farligare än foto-kemi....

//David
 
Ni har säkert rätt. Jag hoppades nog på någon som skulle säga "inga problem - slabba på du"....fastän jag också någonstans anade att uppehåll är det enda rätta. Herregud vilken abstinens jag kommer få.... //Liza
 
D76 skrev:
Ordentlig ventilation och handskar vid slabbandet så finns det många saker i vardagen som är farligare än foto-kemi....

//David

Åhhh, två sekunder senare och mitt hopp tänds återigen..., men frågan är hur smart det är att chansa.... //Liza
 
Canonliza skrev:
Min fråga gäller framkallnings-/ kopieringsvätskorna och graviditet - risker mm. Kan NÅGON kunnig människa gå in och svara där snart.... //Liza

Många fotokemikalier är cancerogena och bör hanteras med handskar. Hur det är med inandning vet jag inte. Det finns många kopister som jobbat på tidningar som fått gula fingrar av framkallningsbaden.

Fotografiskt material innehåller silver som är en farlig tungmetall.

Mejla Fuji och Kodak och be deras miljöansvariga eller produktansvariga att svara på dina frågor
 
Re: Re: Lätt desperat hänvisning...

froderberg skrev:
Många fotokemikalier är cancerogena och bör hanteras med handskar. Hur det är med inandning vet jag inte. Det finns många kopister som jobbat på tidningar som fått gula fingrar av framkallningsbaden.

Fotografiskt material innehåller silver som är en farlig tungmetall.

Mejla Fuji och Kodak och be deras miljöansvariga eller produktansvariga att svara på dina frågor

Bra idé, ska göra det. Kunde kanske ha kommit på det alldeles själv om inte hormonerna dammat igen hälften av hjärncellerna (å detta som bara nästan är nattagammalt...*skratt*)....:)) //Liza
 
Äh, lite fixdoft före födseln och du ska se att det blir en ordentlig fotograf av ungen ;)

Skämt åsido så har jag ingen koll på vad grejerna egentligen innehåller, men med redan förslagna åtgärder så tycker jag att det inte borde vara någon fara....

//David
 
D76 skrev:
Äh, lite fixdoft före födseln och du ska se att det blir en ordentlig fotograf av ungen ;)

Skämt åsido så har jag ingen koll på vad grejerna egentligen innehåller, men med redan förslagna åtgärder så tycker jag att det inte borde vara någon fara....

//David

Slabb-vätskor kanske kan ersätta lustgasen, vem vet...*ler*!! Å precis, kan man indoktrinera barnet tidigt till att bli fotograf så är ju alla insatser av god natur! //Liza
 
Om abstinensen blir för stor, gå till järnaffären och köp en andningsmask med kolfilter...det tar allt. Ihop med handskar är du helt skyddad.
Vad gäller silver, så är det inte en tungmetall och inte farlig för mänsklig vävnad. Vi har förband på mitt jobb (sjukhus) där kontaktytan mot huden är mikrokristallint silver. Och du har väl nån gång haft örhänge av silver utan att dö :)
Däremot är silversalter, typ silvernitrat, silveroxid, farliga. Men har du som sagt handskar och andningsskydd går du säker
 
Senast ändrad:
Du får rigga ett digitalt "mörkrum", inte riktigt samma sak, men det skulle kanske lindra abstinensen i alla fall...
 
PerFogelberg skrev:
Är det någon som har föreslagit att man ska kontakta MVC? Annars är väl det ett alternativ.

Frågar man MVC vet man svaret på förhand...."JÄÄÄTTEFARLIGT".... När jag blev gravid med min son trodde jag först de skojade på MVC när de satte 20 olika broschyrer i handen på mig om vad man ska akta sig för, inte äta, inte göra, inte resa osv osv.... Allt som är gott, roligt att göra eller gott att dricka = en sammanfattning på vad man INTE får under graviditeten...:))
Det är ett under att NÅGON fått ett normalt barn före år 2000 om man ska tro allt som sägs nuförtiden....:)) //Liza
 
IDAZ skrev:
Om abstinensen blir för stor, gå till järnaffären och köp en andningsmask med kolfilter...det tar allt. Ihop med handskar är du helt skyddad.
Vad gäller silver, så är det inte en tungmetall och inte farlig för mänsklig vävnad. Vi har förband på mitt jobb (sjukhus) där kontaktytan mot huden är mikrokristallint silver. Och du har väl nån gång haft örhänge av silver utan att dö :)
Däremot är silversalter, typ silvernitrat, silveroxid, farliga. Men har du som sagt handskar och andningsskydd går du säker

Tack för infon och tipsen! //Liza
 
Har för mig att de brukade stoppa i sig något om ubåtspersonal utsatts för radioaktivitet, något med antioxidativa egenskaper. Typ ett äpple :)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.