Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lär mig Nikons objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Brummelisa

Aktiv medlem
Hej!

Jag är på väg att köpa en DSLR. Först tänkte jag en 300d, men börjar nog luta åt D70 (det känns som det går att ställa in mer, fast det här ska INTE bli en vs-tråd).

Jag ska inte säga att jag kan mycket om Canons system, men förstår att 300d tar EF-linser och heter linsen L så är det en röd ring och alla blir impade :)

Men när jag nu tittar på Nikons linser så fattar jag inget. DX hit och DX dit och vilka linser passar D70:en?

Snälla, kan ni på ett enkelt sätt lära mig var Nikon har för sorters linsbeteckningar och om man generellt kan säga om de är bra eller inte.

/ Marcus

Tack Calle och Torbjörn.

Pinsamt att det fanns exakt det jag frågade på fs. Och jag som trodde jag kunde hela den här siten :)

/ Marcus

Jag har lovat att skriva en artikel om kompatibiliteten inom Nikonsystemet men har glömt bort det. Det kommer :)

För fungerande ljusmätare till D70 måste du ha objektiv som har antingen "AF" eller "AI-P" i namnet. Alla sådana funkar fullt ut på D70.

DX betyder att bildcirkeln är förminskad. Dessa passar bara digitalarna, men i gengäld har de färre kompromisser och ger bättre pris-/prestandaförhållande.

AF-S är som det andra märkets USM, dvs en hightechmotor för autofokusen som skall vara snabb och tyst. Objektiv som inte heter så och ändå är AF drivs av en motor i kameran. Ja, om de inte heter AF-I förstås. Då har de en traditionell elmotor inbyggd i objektivet.

VR är som det andra märkets IS, dvs bildstabilisering.

Nikon märker inte upp sina objektiv med röda ränder, men kolla på prislappen så ser du vilka motsvarigheterna är.

Re: Re: Lär mig Nikons objektiv

jimh skrev:

Nikon märker inte upp sina objektiv med röda ränder, men kolla på prislappen så ser du vilka motsvarigheterna är.
Nikon har sin serie med ED objektiv. Dessa har i regel en guldring och text i guld..... Dessa motsvarar dock inte det andra märkets "rödarand" serie.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar