Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lämplig upplösning på liten laptop?

Produkter
(logga in för att koppla)

BugEyes

Aktiv medlem
Är i faggorna för att uppgradera min laptop som används för bildredigering bla. Har skrivit och bett om tips i en annan tråd i detta forum. Jag har bland annat uttryckt att jag vill ha en väldigt högupplöst skärm, men funderar nu på hur mycket upplösning man egentligen kan tillgodogöra sig på en 13-14 tums skärm. Tar gärna emot era erfarenheter.

Har en Asus Zenbook med 13,3" skärm och full HDupplösning 1920x1080, tycker det är helt perfekt. Många laptops har alldeles för dålig upplösning och dessutom inte tillräckligt bra skärm. Min har IPS-panel.

/Frode

På en 13-tummare tycker jag det räcker ganska bra med 1920x1080, men med högre upplösning kan förstås bilder och sånt se skarpare ut. Textstorlek och sånt kan man justera så det blir läsbart ändå (vid behov).

Till Tomas: ja, det finns bärbara med bra skärmar, men de kommer förstås inte i närheten av stationära. Vill man arbeta på språng har man inte så mycket val dock ;)

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto