Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lämplig instegsmodell?

Produkter
(logga in för att koppla)

FRJ

Medlem
Hej, är ny på forumet.
Söker tips på en lämplig digital systemkamera.
Fotointresset har vuxit på sista åren och "kompaktkamerorna" har sina begränsningar.

Modeller jag forskat närmre på är: Olympus E-520, Nikon D60, Samsung GX-20 och Canon EOS 450D.
Så där nånstans är budgeten.

mvh/Fredrik

Alla är mer eller mindre bra, finns dessutom fler modeller i samma prisklass som kan visa sig vara det mest rätta för just dig. Fundera på vad du vill göra med kameran, vad du tycker är viktigt, hur stora händer du har. Med lite mer info så är det möjligt att ge någon form av konstruktiva råd. Vill du ha en kamera bara? Ja, som sagt alla på din listan är dugliga kamror, berätta mer så kan skillnaderna mellan de olika systmen leda till någon form av givande råd.

Kameran är tänkt att hänga med både här o där. Men för det mesta blir det landskapsbilder o dyl, ofta med mycket zoom, så en väl fungerande bildstabilitator vore bra, och en annan funktion som jag fastnat för är pixelmapping.
Hur stor nytta det sistnämnda har vet jag inte.
F.ö så jag jag väl normalstora händer. Ett klart + vore tillgång till svenska menyer.

Skulle jag vara i ditt läge skulle jag välja ett lite större märke, då du har större utbud av t,ex objektiv.

Så kanske Canon Eos 1000D, Nikon D60, Sony A200/300.

Men det är bara mitt tycke :)

Det är just, som föregående sade, optiken du måste ta med i beräkningarna.
Kameran är förbrukningsmaterial, optiken är bestående. Kameran är lättare att byta ut än 5-10 objektiv som du införskaffat.
Välj det system som har de objektiv du vill ha, och kan tänkas vilja ha i framtiden.

Givetvis ska du trivas med kameran, men tänk även på framtiden.

har varit i handeln o känt o klämt på lite olika modeller och bantat ner urvalet till 2 kameror. Nikon D60 och Canon Eos 450.
Båda ligger bra i händerna på mig, men jag tycker menyerna och snabbvalsknapparna är bättre på eos 450 samt att jag gillar live view funktionen. Men så är den dyrare än D60 oxå, men D60 har bra hjälpmenyer i gengäld.
Men antagligen kommer det bli den dyrare canon:en, skulle jag snåla 1500:- så kommer jag troligen ångra mig framöver.

har varit i handeln o känt o klämt på lite olika modeller och bantat ner urvalet till 2 kameror. Nikon D60 och Canon Eos 450.
Båda ligger bra i händerna på mig, men jag tycker menyerna och snabbvalsknapparna är bättre på eos 450 samt att jag gillar live view funktionen. Men så är den dyrare än D60 oxå, men D60 har bra hjälpmenyer i gengäld.
Men antagligen kommer det bli den dyrare canon:en, skulle jag snåla 1500:- så kommer jag troligen ångra mig framöver.

Jag har en Canon EOS 400D, Blixt 580EX samtliga EF-S objektiv utom 18-55 o 18-200. Hela paketet kostar en hel del, men ett motsvarande från Nikon kostar ännu mer trots (enligt fototidningarnas tester) genomgående sämre objektiv,undantaget kit-objektivet 18-55. Prisskillnader gör att Nikonpaketet med ett D60-hus kostar mer än Canonpaketet med 50D. Det är objektiven som är den dyra delen, se dig inte blind på några 100-lappar på enbart kamerahuset

Står valet mellan D60 och Canon 450D och du vill växa så tycker jag valet är givet till 450D. 450D är mer att jämföra med Nikon D90. Nu. Man kan säga att 450D är en halv generation bättre än D60, och D90 en halv generation bättre än 450D. Men bildkvalitetsmässigt lirar dom fortfarande i samma generation. Alla tre tar bra bilder, du blir knappast missnöjd med någon av dom.

Sen sades något om Canons kitobjektiv 18-55. Det finns två, ett som anses allmänt kasst som skeppades med 400D och tidigare, sen ett riktigt bra 18-55IS som kommer som standardkit till 450D (och förresten 1000D). Så förväxla inte dom, 18-55IS är riktigt bra, inte bara med tanke på priset.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar