Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lämplig digital Minolta?

Produkter
(logga in för att koppla)

Johan__S

Aktiv medlem
Kör för tillfället med Dynax 60, och har aldrig provat en digital systemkamera. Köpte 60-an för inte så längesedan, och är mycket nöjd med det mesta, men börjar bekymra mig lite smått över detta med hur länge man kan köpa film osv. Jag är mao ord lite skraj för att det inte var helt rätt att köpa en ny analog kamera nu, så om ni kan lugna mig och övertyga mig om att det kommer gå bra att köra analogt ett tag framöver så får i gärna göra det.

I vilket fall som helst så får nästa stora grej bli att köpa digital Minolta, och då undrar jag vilket hus som kan vara lämpligt? Har fotograferat med olika systemkameror ganska mycket, och betraktar mig själv som en som kan hantera ett hus med manuella inställningar och vet vad som påverkar vad, så det får gärna vara ett hus med lite roliga möjligheter. Vad kan vara lämpligt och hur mycket måste man punga ut med?

Just det, en sak till:
Kan man använda all sin gamla utrustning till ett nytt digitalt kamerahus? (förutsatt att det har Minolta AF-fattning alltså).

Om du helst vill använda film så tror jag inte att du behöver vara rädd för att köpa en analog Minolta, frågan är dock om du i stället för att köpa ett nytt hus då ska titta på ett nyare begagnat hus...

På Minolta DSLR-sidan så finns än så länge bara Dynax 7D som fått mycket fin kritik av de som testat den, huset kostar på cyberphoto 13858 kronor.
Jag har klämt på den i butik & är mycket imponerad över dess uppbyggnad & kvalitetskänsla som ligger absolut på topp.

Jag är ingen expert på Minoltakompatibilitet men är ganska så övertygad om att det inte ska vara några problem med dina gamla objektiv.

Kolla in på DD7D-länken här.

Senast ändrad:
Tack för svaret.
Synd att det ska vara så dyrt att skaffa nytt kamerahus, när man har all utrustning man anser sig behöva. Får nog bli till att vänta tills det finns digitala Minolta-hus på begagnat-marknaden, och hoppas att man kan köra analogt tills dess, eller något i den stilen, för även om jag skulle lyckas skrapa och spara ihop till vad en ny kamera skulle kosta, så finns det ändå saker som jag skulle bli tvungen att lägga de pengarna på innan. Ett ständigt dilemma, hur mycket man ska lägga på sina intressen. Men jag ska iaf kolla upp kameran du nämnde, tack, som sagt!

Det är väl inte helt otänkbart att Minolta framöver släpper en billigare variant av Dynax 7D, förmodligen Dynax 5D. Ha lite is i magen & kör analogt så länge, det är ingen brådska & man ska inte hänga på bara för att man ser att omgivningen går över till digitalt.

/Larsa

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar