ANNONS
Annons

lämna tillbaka i en annan stad, samma butik?

Produkter
(logga in för att koppla)

emmiemalm

Medlem
hej!

har lite panik nu eftersom jag har beställt en kamera, eller jag har varit på expert där jag bor men den var slut så dom beställde hem den till butiken. Det skulle ta 3 veckor. nu har det gått 2 veckor och nu när jag var in dit i dag sa dom att leveranserna har strulat och jag får vänta 3 veckor till.
vill verkligen inte vänta mer så jag gick in på deras hemsida och såg att kameran fanns i lager i en stad nära mig. Men min fråga är, Om jag köper kameran där, kan jag lämna tillbaka den om den tex går sönder i min stad? Det är ju en Expert butik också men i en annan stad eller måste jag åka till just den butiken jag köpte den på för att kunna få den lagad eller nåt liknande?
ska köpa kameran med 4 års försäkring.

väldigt tacksam för snabba svar!

Hej
Köpte ett objektiv, fanns ej i lager i just den Expert butiken, men de fixa ett från Expert i grannstaden , till dagen efter

Emmie,

Jag har inte svar på din kamerafråga men när jag för sex-sju år sen köpte ett Sigmaobjektiv på postorder från en Expertbutik i Stockholm kunde jag lämna in det hos Mattssons Foto i Lund (också en Expertbutik) för att få det justerat på garantin.

Fråga Expert direkt så får du korrekt och snabbt svar.

tack för svaren! ska gå ner på expert imorgon och hoppas verkligen på att dom kan göra något åt detta! jobbigt att vänta i 5 veckor på en kamera :)

tack för svaren! ska gå ner på expert imorgon och hoppas verkligen på att dom kan göra något åt detta! jobbigt att vänta i 5 veckor på en kamera :)

Med den servicenivån dom redan visat upp för dig så vet jag inte om jag någonsin skulle gå in där igen!
Leta upp kameran hos någon annan leverantör och tjäna kanske inte bara tid, utan också en näve pengar! Expert brukar ju inte vara dom billigaste leverantörerna!

Med den servicenivån dom redan visat upp för dig så vet jag inte om jag någonsin skulle gå in där igen!
Leta upp kameran hos någon annan leverantör och tjäna kanske inte bara tid, utan också en näve pengar! Expert brukar ju inte vara dom billigaste leverantörerna!

Jo men jag bor i en liten stad där utbudet inte är större än en expert butik, tyvärr.
jag vill köpa den i butik och inte på internet utifall det är nått problem eller något jag undrar :)

Du har hela världen att handla från och hela fotosidan att fråga om du behöver veta!

jo men jag vill ju somsagt köpa den i butik så jag kan gå ner på stan som ligger en km ifån mitt hus om det är nått som är fel med kameran osv.
vill inte behöva skicka tillbaka till internet sidan där jag handlade osv. jag vill att det ska vara enkelt och då är jag beredd att betala några kr mer för det!:)
sen var ju faktist inte det min fråga handlade om

??

nu har leveranstiden ändras ytterligare några dagar till och grannstaden kunde tydligen inte skicka kameran till våran expertbutik för det skulle kosta frakt för dom.
ska det vara såhär???

nu har leveranstiden ändras ytterligare några dagar till och grannstaden kunde tydligen inte skicka kameran till våran expertbutik för det skulle kosta frakt för dom.
ska det vara såhär???
Låter märkligt. Jag beställde nyligen ett objektiv hos Expert i min stad, och då dom inte hade objektivet så gjorde dom en koll, och butiken i grannstaden hade ett. Så försäljaren lyfte bara på luren och bad dom skicka objektivet, och jag kunde komma in dagen efter och hämta ut det.

EDIT: Jag ska också nämna att jag behövde inte betala frakten.

Senast ändrad:
inte roligt!!!

ska det vara såhär???

Hej på dig!!
Först så förstår jag dig om du känner en osäkerhet
Vid köp över nätet om nu något skulle krångla.
Men sen blir jag ganska arg när jag ser dig skriva att du köper
En extra försäkring på 4 år och de inte kan ta den kostnaden på ca 70 kr och
Sända över från en annan stad till dig. Tar max 2 dagar med frakt.
Jag skulle häva köpet och ta på nätet ändå!! Finns många bra internet affärer
Här i Sverige, med bra leverans och suport, både per tel. och mail.
Lycka till!
Mvh Jan.

ska det vara såhär???

Nej. Om din butikskedja har bekymmer med att varorna är på fel plats är det deras problem.

Jag förstår att du vill ha en fysisk butik att handla i, om något går fel, men som andra påpekat: just din butik verkar ju inte så samarbetsvillig ändå.

Att handla från en välkänd nätbutik, till exempel Cyberphoto, är mycket säkert. Går något fel kan du väldigt enkelt returnera saker (de skickar paketadresslapp med fri frakt) och få hjälp. Och hela foosidan.se att fråga, som sagt.

Jag röstar på att du handlar från en nätbutik, som du förstår.

Per.

Hade du handlat på E-bay från England så hade du varit ute och fotat nu! Du hade förmodligen haft en näve pengar också till övers för andra prylar. Att gynna den lokala handlaren är ju nobelt men inte när det skall vara bara på deras villkor! Kräv en massa rabatt eller cancelera ordern!

Nej. Om din butikskedja har bekymmer med att varorna är på fel plats är det deras problem.

Jag förstår att du vill ha en fysisk butik att handla i, om något går fel, men som andra påpekat: just din butik verkar ju inte så samarbetsvillig ändå.

Att handla från en välkänd nätbutik, till exempel Cyberphoto, är mycket säkert. Går något fel kan du väldigt enkelt returnera saker (de skickar paketadresslapp med fri frakt) och få hjälp. Och hela foosidan.se att fråga, som sagt.

Jag röstar på att du handlar från en nätbutik, som du förstår.

Per.

Jepp, handla av Cyberphoto i stället. Den butiken skulle jag aldrig handa i igen om jag kunde undvika det. Garantier är inte något problem & så får man ju en snickers på köpet ;-)

BTW kolla vad försäkringen har för åldersavskrivning på kameran. Risken är Jättestor att du betalat mer för försäkringen än vad den ger i utbetalning tredje & fjärde året.

ska köpa kameran med 4 års försäkring.

Titta även på vad din hemförsäkring har, eller man kan välja till. En drulleförsäkring till din hemförsäkring gäller alla dina prytlar och är oftast billigare än att köpa en försäkring till respektive pryl. Var dock noga med att jämföra villkoren....

Även jag kan rekommendera att shoppa på nätet, jag brukar använda Scandinavian Photo och kan helt klart rekommendera dem.

-- Nicke

Bland det värsta jag hört. Menar du att dom inte kan skicka kameran från en annan butik för att det kostar pengar i form av frakt? Makalöst, men ändå inte speciellt förvånande. Det är pga av sådant här jag aldrig handlar av "dessa" kedjor.

Gå dit och säg att om dom inte skickar kameran från den andra butiken så handlar du av någon annan. Då ska du se att snålasen skickar kameran.

Hade jag varit i din situation hade jag annullerat ordern och aldrig mer satt min fot i den butiken.

Även jag ställer mig mycket frågande till just din Expertbutik. Rättare sagt deras servicevilja. Men om jag nu förtått saken rätt så är Expertkedjan inte detsamma som exv OnOff el dylika kedjor. Varje affär ägs och sköts olika numera. Kan skilja tusentals kronor i pris på samma vara mellan två Expertaffärer.

De Experaffärer jag använt mig av har alltid lösta saker väldigt snabbt, dock.

Om du prompt vill handla över disk i fysisk affär ska du naturligtvis göra det. Dessvärre tror jag då, om du vill känna att du vill behålla relationen till just DIN Expertaffär, att du måste vara lite diplomatisk och säga att du verkligen MÅSTE ha kameran snabbare och förklara att du varit i kontakt med många medlemmar på Fotosidan som det fungerat utmärkt för att få leverat från annan Expertaffär samt att du av "patriotiska skäl" vill behålla din affär som leverantör.

Men jag tror egentligen att de blankt struntar i om du avbeställer. Nästa gång du vill handla något där har du satt dig i respekt och de är bara glada åt att få sälja till dig.

Försäkringen skulle jag titta MYCKET noga på.

Jag föredrar själv att handla i fysisk affär över disk, men har extremt goda erfarenheter av Scandinavian Photo (som både är näthandlare och har stora fysiska affärer) samt Cyberphoto. När något har krånglat har det fixats mycket snabbt.

Nu vet jag inte vad det är för kamera du beställt och till vilket pris, men det skulle underlätta att veta det för att hjälpa dig med ett gott råd.

det måste vara en mycket dålig butik du tänker handla i, Den butik vi har i vår lilla stad fixar man
sånt här blixt snabbt. 1 butiken tar kontakt med den butiken som har kameran och ber dom
skicka den till dig via post.Det kostar inte så många kronor.Om det nu skulle hända nått med
kameran så kan du lämna in den på din närmsta butik.försäkringen kan fixa på din lokala butik.
jag hade nog hellre handlat på nätet. Cyberphoto eller rajala.

Som säljare i en Expertbutik tycker jag perosnlig också att detta låter lite konstigt. Har själv många gånger både skickat till andra butiker och fått det skickat från andra butiker till mig, utan några problem. Visst kostar frakten några kronor, men den lilla summan är väl inget att tala om?

Är det en gammal fotobutik du har i stan? Generellt är att alla små, äldre Expertaffärer (framförallt i mindre städer) är franchisebutiker. Det är dock inget som någonsin hindrat oss i denna butiken att skicka till andra franchisetagares butiker.

Måste också säga att jag blev lite skrämd av vissa reaktioner här i forumet... Maxieboy, t.ex... Dålig service pga försenad levernas? Aldrig sätta min fot i den butiken igen? Pga försenad leverans? Är inte det liiite överdrivet? Just nu är det stoooooor brist på systemkameror från både Nikon och Canon. Vi har inte kunnat få några större kvantiteter på dessa märken sen i Juli. Men det kanske är vårt fel, här i butiken?

Men ja, de borde, utan något krångel eller prispåslag, skicka efter kameran från den andra butiken.

Vad gäller försäkringsfrågan som diskutteras här kan jag besvara frågan om åldersavskrivningen... Det finns ingen. Ingen åldersavskrivning på de produktförsäkringarna vi har.

//Christoffer, säljare och labbansvarig på Expert i Malmö

Just det ja... glömde en sak. För att besvara grundfrågan. Ja du kan gå in i vilken Expertaffär som helst och få hjälp om din kamera strular när du handlat på Expert.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar